Blut Aus Nord - 777 - Cosmosophy

Blut Aus Nord777 - Cosmosophy

Victimer30.11.2012
VERDIKT: Závěr kolekce v nejmírnější možné podobě všech tváří BLUT AUS NORD. A opět brilantní.

Na úvod malé opakování matematiky, neboť k tomu končící koncept přímo vybízí. Sériová výroba tajuplných pocitů třídílného pokračování sedmičkové soustavy je u konce. To zaprvé. Osmnáct dílů rekapituluje polohu BLUT AUS NORD pojímající tři odlišné výpovědi hudebního odkazu, který nijak nedevalvuje identitu kapely. To zadruhé. Máme možnost nahlédnout do rozdílných přístupů jak uchopit svérazný styl vnímání temné hudby, nabalující na původní black metalový mustr nové výzvy a postupy. Bylo jen otázkou prvního zvídavého pohledu pod pokličku závěrečného dílu jak odvrátit debaty na téma ´co že nás to vlastně čeká´. "777-Cosmosophy" pokračuje v mírnějším přístupu druhého dílu, rozvádí jej ještě dál, minimalizuje black metalovou auru a navozuje až éterický efekt.

Pohlcuje mne nadzemský pocit. Jak jinak pojmenovat to, čeho jsem v tuto chvíli svědkem. Je jen málo kapel, které dokáží posluchači vnutit tolik představivosti. BLUT AUS NORD jsou ve svých hypnotických tempech jednou z nich. Dokáží být mávnutím magického proutku těmi, kteří vytěsní sněním realitu do té míry, že se vnímání nastaví zcela mimo normál a najednou před sebou mám důvěrné odlesky jinak běžně vzdálené krajiny nebo přímo útržků děje. Jde o jakýsi druh vnitřní relaxace. Nutno dodat, že povzbuzující a zdravé.

"777-Cosmosophy" zní až překvapivě přístupně. Zprvu se dokonce vkrádá pocit, zda-li není něco ošizeno, jako by tohle album nemělo patřičnou hloubku. Ale není tomu tak. BLUT AUS NORD plují časoprostorem v pomalých tempech, lehce a přirozeně a ona hloubka se dostavuje až časem, kdy se materiál dostane do té fáze, do které má. Máme co do činění s prolínáním ambientních vibrací a typickými postupy kapely, ovšem tentokrát se dá naplno říci, že ambientní složka není jen tou doprovodnou. Naopak mnohdy budí až dominantní dojem. Jednotlivé skladby se střídají ve své vznešenosti, rozmnáchle se vlní a prchavě se ztrácejí, aby se po chvilce zase vrátily a třídily obrazotvornost myšlenku po myšlence. To vše doprovází poměrně civilní projev Vindsvala, jehož vokál bych se nebál označit jako čistý.

Novinka je mimořádně náladová deska, pojící elektroniku s metalovým vesmírem na BLUT AUS NORD až příliš zlehka a bez vší cílené těžkopádnosti. Kovová hysterie odolává, ale je zřejmé, že prioritní estetiku alba je třeba hledat ve vyklidnění. Myslím, že "777-Cosmosophy" je schopné ke kapele přitáhnout publikum, které do této doby k chaotičtějšímu výrazu BLUT AUS NORD přistupovalo s nedůvěrou. Snadnější projev na vstřebání pak logicky odmítnou prahnoucí po komplikované stavbě nesouladu. U mne nahrávka rostla s každým dalším poslechem. Srovnávat s předchozími díly ji nijak nehodlám, každý má svůj styl a danou životnost. Celá konstrukce sedmičkové třídílné etapy je definicí hudebního rozsahu BLUT AUS NORD. Od hrubých devastačních procesů, přes mocné atmosférické plochy, až po inteligentní formu nejpřístupnější formy sebe sama. Račte si vybrat.