Clarinet Factory - Meadows

Clarinet FactoryMeadows

Mirek M23.6.2017
Posloucháno na: všem možném
VERDIKT: Další z vrcholných alb tuzemské scény za rok 2017 a překrásná a bravurně zahraná porce multižánrové hudby od špičkových muzikantů a skladatelů, navíc s poměrně významným zahraničním hostem. Co bychom mohli chtít víc?

Tuzemská formace Clarinet Factory rozhodně patří k nejpozoruhodnějším úkazům naší scény. Její počátky sahají až do poloviny devadesátých let, nicméně vznik prvního alba Echoes from Stone se datuje až na rok 2003. Za dobu své existence kapela stihla kromě vydávání desek natočit hudbu k několika filmům, baletům či divadelnímu představení, spolupracovat s širokou škálou špičkových muzikantů nejen z České republiky, vystupovat na zahraničních festivalech či dokonce zvítězit v prestižní světové soutěži International Songwriting Competition, která se konala roku 2005 v americkém Nashvillu.

Na čtvrté řadové album Meadows si tentokrát posluchači museli počkat dlouhých sedm let, nicméně toto čekání kapela ke svému dvacátému výročí zpestřila velmi zajímavou kompilací Worx & Reworx, na níž se objevilo několik dosud nevydaných skladeb a také celá řada zajímavých remixů od rozličných interpretů. Mezi nimi například i skotských experimentátorů Hidden Orchestra, jejichž leader Joe Acheson obstaral elektronické party i na novince. Pokud se nemýlím, tentokrát s kvartetem nespolupracoval perkusionista Alan Vitouš a bicí party obstaral Dano Šoltis z jazzového Vertiga.

Jestliže kapelník Jindřich Pavliš hovoří o hudební náplni Meadows jako o „návratu k přírodním a přirozeným kořenům“, má tím zřejmě na mysli výrazný příklon k vlivům world music, které jsou umocněny hostováním folklórního sboru Grunik z Beskyd či improvizací Anny Ficelové na koncovku. Stále se nicméně bavíme o multižánrovém počinu, kde je ve velké míře rovněž zastoupen jazz, ambient, elektronika či ozvěny hudby klasické. Clarinet Factory opět uchvacují tím, jak pestře, obrazotvorně a záživně dokáží zkombinovat zvuk tří klarinetů a jednoho basklarinetu. Poprvé byl rovněž použit i poměrně vzácný kontrabasový klarinet, který k celkové zvukomalebnosti také jistě nemalou měrou přispěl.

Clarinet Factory

Kromě bravurní instrumentace nabízí novinka i velice zajímavou pěveckou složku, kterou převážně obstaral jeden z kmenových členů kvartetu Vojtěch Nýdl. Jeho zasněný a melancholií zastřený zpěv s hudební náplní skvěle souzní a působí velmi podmanivým a harmonickým dojmem. Beskydský sbor Grunik pak svým expresivním projevem skvěle kontrastuje s Vojtěchovým spíše introvertně působícím výrazivem a jejich společné skladby patří k vrcholům celé kolekce.

Meadows je zkrátka kvalitativně vyrovnaným a zvukově velmi barevným počinem bez hluchých míst a pohlcujícím multižánrovým dílem, tentokrát s výraznějším příklonem k folklórním vlivům, které nezapře mezi svými tvůrci brilantní muzikanty a skladatele. Clarinet Factory pak znovu potvrdili, že jsou pro naši hudební scénu nenahraditelní a že stále bez debat náleží k její absolutní špičce.