Cult of Luna / Julie Christmas - Mariner

Cult of Luna / Julie ChristmasMariner

Jirka D.28.4.2016
Zdroj: CD v jewel case edici (# INDIE168CD)
Posloucháno na: SONY CDP-XA5ES / SONY TA-F 730ES / ELAC CL 82
VERDIKT: Spojení dvou na první pohled neslučitelných světů dalo vzniknout unikátní nahrávce, která je minimálně pro Julii Christmas tím nejlepším, na čem se doposud podílela.

Šestá deska Cult of Luna pro mě osobně znamenala zásadní zlom ve způsobu, jakým jsem na tuhle švédskou kapelu nahlížel a s jakým respektem jsem k ní následně přistupoval. Všechna alba před ní byla výborná. Všechna jsou výstavní skříní svého žánru a nenajdete mnoho nahrávek a mnoho kapel, se kterými byste je mohli důstojně poměřovat. Jenže pak přišel Vertikal a Culf of Luna v mých očích vyrostli z pozice obdivované a uznávané žánrové špičky směrem k inovátorské a v tom pravém smyslu progresivní kapele, jejíž současný zvuk nelze poměřovat vůbec ničím. Žádný druhý Vertikal nenajdete.

Jenže kam dál a co příště? Tuhle věčnou otázku, o to palčivější pod stále živým dojmem vlastního uměleckého milníku, si jistě položili i ve švédském Umeå a snad právě pod tíhou její odpovědnosti byla volena ... opatrnost. Z velkého nádechu Vertikal vzešel ještě menší výdech Vertikal II, který měl nejspíš jen zklidnit rozjitřené emoce a srovnat přetlak páry v kotli. O rok později přichází na řadu sběratelská kompilace Eternal Music, v roce 2015 pak splitko s The Old Wind, jehož jedna autorská skladba CoL byla výborná, ale o možnostech budoucího vývoje nenaznačovala vůbec nic. Je 8. dubna 2016 a právě vyšla deska nová, na kterou byla přizvána newyorská dračice Julie Christmas. A ani ta se nezdá být zcela jednoznačnou odpovědí na otázku, kam půjdou CoL dál. I ta se zatím tváří spíš jako ojedinělá spolupráce a snaha vyzkoušet si trochu jiný hudební výraz. Podobně, jako jsem to cítil u Neurosis, kteří si svého času dali rande s Jarboe.

Julie Christmas (40) pochází z Brooklynu a jako zpěvačka je spjata s celou řadou především noise rockových, post hardcorových a podobně lomozících kapel. Začínala v Made Out of Babies, se kterými vydala tři desky, z nichž dvě - Trophy (2005) a Coward (2006) - vyšly na respektovaných Neurot Recordings. Tamtéž se objevila ceněná deska A Day of Nights (2006) supergrupy Battle of Mice, ve které se potkala mimo jiné s Joshem Grahamem (ex-Neurosis, A Storm of Light) a Joel Hamiltonem (ex-A Storm of Light). Připočtěme účast v experimentálním projektu Spylacopa (John LaMaccia z Candiria, Greg Puciato z The Dillinger Exape Plan, Jeff Caxide z ISIS), hostovačku u Mouth of the Architect a u Pigs - psali jsme o tom TADY, a samozřejmě i vlastní sólovou desku příznačného názvu The Bad Wife (2010). Není toho málo...

Tentokrát tedy rovnocenný komplot a dva světy, které toho mají společného mnohem víc, než nakolik by se mohlo zdát při prvním pohledu. Znáte-li starší tvorbu Julie Christmas, asi tušíte, co od ní čekat. Dříve bychom ji označili za hysterku, dnes raději volíme termíny jako umělecká licence, expresívní vokál a budeme hovořit o vypjatých emocích. Na projev Julie Christmas je třeba si zvyknout a ani dobrá vůle někdy nemusí stačit.

Nicméně album začíná skladbou A Greater Call a konkrétně v ní je hlasová poloha Julie Christmas skvělá a duet s mužský protějškem strhující. Hudba naprosto vyplňuje prostor, synťáky vykreslují atmosféru po vzoru Vertikal a Christmas je éterická a božská zároveň. První skladba jednoduše nemá chybu. S druhou položkou playlistu se pár věcí mění, studený dojem industriálního města lehce ustupuje do pozadí a vedoucí úlohu na sebe strhává hostující vokalistka. Občas dokonce tak, že se mi hudba ztrácí ze zorného pole a myšlenky se soustředí pouze na to, zda Julie Christmas ještě zpívá, řve nebo prostě jen ječí, a zda je to ještě fajn, anebo už za hranou. Hranice mezi obdivem a odporem je někdy strašně tenká a hlavně nikdy není rozhodnutá s definitivní platností. Mění se.

The Wreck of S.S. Needle je přesně ten typ skladby. Lze ji milovat stejně snadno jako nenávidět a nikdy nevíte, co převáží. Jisté je jedno - nenechá vás v klidu. Lhostejnost se v tomhle případě nenosí a nenosí se v případě celé desky. Mariner propojuje vesmír atmosférických kytar s živočišnou podstatou člověka, epicky rozmáchlou hudbu s nejniternějšími démony v nás. Možná o to působivěji, že obojí ventiluje prostřednictvím dvou tak rozdílných principů - mužského a ženského - záměrně vyhnaných do extrému.

Někde tady cítím přirozený konec svých myšlenek, které by se dál už jen ředily a nového by nepřinesly nic. Určitě se sluší dodat, že cestu k Mariner si budete muset každý projít sám. Jasnou výhodu budou mít ti, kdo znají tvorbu Julie Christmas už z dřívějška, ale ani ti ostatní by problém mít neměli. Fanoušek Cult of Luna by měl být už z podstaty věci hlava otevřená.

Mariner CD