Esoctrilihum - Pandaemorthium (Forbidden Formulas To Awaken The Blind Sovereigns Of Nothingness)

EsoctrilihumPandaemorthium (Forbidden Formulas To Awaken The Blind Sovereigns Of Nothingness)

Bhut7.4.2018
VERDIKT: Okultní black metal kvalitního formátu. Stylové provedení a vyčerpávající náplň alba není však z počátku poddajná. Čas a trpělivost přinese kýžené ovoce nevšedního zážitku.

Jistý pán, který se nechává říkat Asthâghul, se před nějakými čtyřmi a možná třemi lety rozhodl, že založí blackovou kapelu. Tu pojmenoval jako Esoctrilihum a hned v roce 2017 vydal debutovou práci Mystic Echo From A Funeral Dimension. Letos s nadšením pokračuje a skrze stejného vydavatele, kterým není nikdo menší než I, Voidhanger Records, vypouští druhou desku jménem Pandaemorthium (Forbidden Formulas To Awaken The Blind Sovereigns Of Nothingness). Pro zjednodušení jí budeme říkat Pandaemorthium, nebo jen Panda… vlastně bude lepší to Pandaemorthium.

Domovinou je Francie, téma zaměření je okultismus a mystika a hudebně to vše spadá do black metalu. Co z toho asi může vylézt? Obecně vzato víme, že trojlístek uvedeného dává ve většině případů vzniknout velmi kvalitnímu, či přinejmenším zajímavému a schopnému dílu. Tahle deska jistě nebude patřit mezi vrcholy a lamače hranic, ale pouze průměrná, dle mého, rovněž není. Má v sobě správnou energii a sílu. Dokáže být zajímavá a svou lehce netradiční strukturou sama nabádá k dalšímu prozkoumávání. Z kraje se může zdát, že jde o svižný black s důrazem na tajemnou atmosféru, ale zkusme se zaposlouchat do detailů. Co třeba ta kytara, co ten vokál? Je všechno tak jednoduché a přímočaré? Nevidím to tak.

Možná už vás ta produkce podobného řádění přestala bavit a pochopím, když spoustu lidí desku odloží s tím, že mu nic nového nenabízí. Ale neházel bych zbraně do obilí po prvním kontaktu. Tohle se musí ustálit a pak si to sedne. Chce to víc trpělivosti a pak se ta slupka obyčejnosti prolomí v okouzlující paletu nápadů. Vinu lze přisuzovat délce desky, která je něco málo přes hodinu, což pro podobně intenzivní materiály nemá příliš dobrého účinku. Je toho zkrátka na jeden zátah moc a vyčerpání se pak ke konci desky celkem citelně dostavuje. Zajímavé však je, že autor podobné účinky možná tušil a učinil jednu ze skladeb zvukově jinou a charakterově přímočařejší a výraznější. Jde o song The Holocaust Of Fire In The Temple Of The Red Oracle, který je prostě jiný než ostatní.

Už podle obalu je možná jasné, že půjde o svět plný mystiky a můžeme připsat i inspiraci Lovecraftem. Ten svět fantaskních příšerek je zkrátka nevyčerpatelný. Zasvěcení dobře vědí, že vydavatel má ve své stáji vícero podobně vyznívajících interpretů, které lze srovnávat i s Esoctrilihum. Je to například Spectral Lore, Howls Of Ebb, Lo-Ruhamah nebo debut Ævangelist. V případě takových kapel jsou pak každá slova velmi složitá a snad i svazující. Jde totiž o hudbu plnou prožitků mající všelijaké vlivy na jednotlivce. Chce to si najít čas a chuť se něčemu takovému oddávat. Odměna však trpělivce nemine. Nechte se unést.