Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  RECENZE

zpátky na seznam recenzí
Europe - War of Kings

EuropeWar of Kings

Sarapis15.4.2015
Zdroj: mp3
Posloucháno na: mp3 player Philips / PC + sluchadla AKG K44/ Koss Porta Pro
VERDIKT: Šachová partie rozehraná s nadhledem a drajvem. Této desce remíza nehrozí.

Že se mají švédští rockeři Europe čile k světu, není už více než deset let žádná novinka. Po reunionu v roce 2004 vydávají alba jako když másla ukrajuje a s novinkovou deskou “War of Kings” jim na konto studiových nahrávek přibyl už desátý přírůstek. Obyčejně se takové jubileum ani neslaví, ale že se jim aktuální album povedlo, neopomeneme se nad ním zastavit ani na našem webu, kde jsme této kapele dosud nevěnovali takřka žádný prostor.

 

Chyba lávky, jestli od těchto chlápků v letech očekáváte útok na komerční rádiové stanice a vtírání se do přízně středněproudého publika závislého na prvních dojmech. Já jsem to sice neočekával, ale mírným obavám jsem se neubránil. Určitě není jednoduché smířit se s osudem stárnoucích umělců, kteří už jen těžko zasáhnou do běhu hudebních dějin. Pokud si to dostatečně a pokorně nepřipustí, klidně se může z prodloužení jejich kariéry stát jen stín, v horším případě parodie úrodných let. Europe se však tento problém zjevně netýká, Joey Tempest a spol. svou roli v novém tisíciletí vzali za správný konec a v první řadě dělají to, co je baví a dle nového alba i zdobí - prostě hrají hard rock.

 

Hlavní devízou současných Europe je, že jejich pojetí hard rocku je v podstatě sympatická pocta rockovým velikánům dávných, avšak nezapomenutelných dekád bez špetky křečovité přetvářky a s příhodným drajvem a zemitostí. Občasné reminiscence odkazují na éru Led Zeppelin, to znamená léta spíše sedmdesátá a první razantnější otisky tvrdých kytar, pak mi určité momenty či nálady skladeb připomenou Deep Purple z období kolem alba “Perfect Strangers”, takže to jsme zase o několik let dále. Asociace Deep Purple jdou především na vrub klávesové hře Mica Michaeliho, který se vyžívá ve zvuku hammondů, což je někdy opravdu fajn retro, ovšem nutno zdůraznit, že bez jakékoli hořké pachutě umělých hipsterských tendencí dneška. Uvěřitelné a řízné, v minulosti samozřejmost, dnes už ne. No a aby v tom byl ještě větší guláš, “Praise You” začíná pro změnu soundgardenovsky.

 

Dominance zpěváka Joeyho Tempesta jako skladatele oproti předchozím nahrávkám ustoupila týmové práci, nicméně jeho vokál nahrávce velí tak či onak. Hlasově hrubší, avšak ani o píď méně jistý. Stejně jako vinaři nechávají vybraným ročníkům svých vín delší čas na uzrání, i Joeymu jeho křížky na krku hlasivky nezatěžují a naopak jim dodávají zemitější a kořeněnější vlastnosti. Už to není ten uhlazený chlapecký hlásek, z rádia denně do zblbnutí opakující “Final Countdown”, teď má svým mírně nakřápnutým výrazem s bluesovými odstíny blíže třeba ke Glennu Hughesovi, např. v “Nothin’ to Ya” mi ho evokuje docela dost.

 

 

Jediný Nor v sestavě, kytarista John Norum, mi pro změnu imponuje hrou šetrnou k celku, bez úniků k přehnané ekvilibristické prezentaci. A tak tu máme třeba decentní sólíčko v “Praise You”, které zcela přirozeně přivede posluchače zpět k refrénu a k myšlenkám o klasické konstrukci skladby dospěje snad jen opravdový hnidopich. Tím se dostávám k tomu, že se zde hraje nepokrytě podle osvědčených hard rockových pravidel a důraz na písničkovou formu je zřejmý, nicméně opakované poslechy mě k závěru, že si raději poslechnu originální původce zdejších postupů, docházím jen zřídka, prakticky vůbec. To že všechno působí kompaktně a sevřeně, už snad z předchozích řádků vyplývá dostatečně jasně.


Když si k těmto veskrze pozitivním postřehům připočtu ještě vyrovnanost materiálu jako takového, nemohu severním směrem poslat nic jiného než pochvalnou depeši. A tak jedinou kaňkou je moderní produkce, kterou obvykle neřeším, ale tady už je to přepálené dost. Stačí, že se Ian Haugland opře do blan ve vrcholném momentu celé smečky a už to zvukově skřípe až hanba (příklad za všechny - začátek refrénu “Nothin’ to Ya”). Tak si říkám, že když už se Europe natolik inspirovali u velikánů, mohli hrábnout i po producentovi, který nahrávce vdechne více života.


Autor hodnotí:

Čtenáři hodnotí:

Tvoje hodnocení:


  DISKUZE K RECENZI

zrušit

Reagujete na komentář

mörk2hell / 15.4.15 9:21

Kdyby mi ještě před měsícem někdo řekl, že co nevidět budu dennodenně sjíždět novou desku Europe, zcela jistě bych se mu vysmál...pro mě opravdu překvapivě povedená záležitost. S výtkou k zvuku souhlasím, stylově přiměřenější produkce by tomu slušela víc.

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

Garmfrost / 17.4.15 16:25odpovědět

Já je poslouchal jako prcoš a rozhodně jsem nepočítal, že se mi budou líbit pomalu o třicet let ještě o fous víc. Díky za tip. Ještěže toho teď vychází tak málo že. :)

-krusty- / 15.4.15 12:51odpovědět

Viděl jsem je před nějakým pátkem naživo a poslední album, které jsem zakoupil bylo "Last Look...", ale aniž bych (zatím) slyšel byť jen jediný tón z novinky...potvrzuji, že klišovitě řečeno zrají jak víno. Pekelně povedený HARD ROCK par excellence ála Purple :-) ...utíkám si pro tuhle novinku......

mörk2hell / 15.4.15 9:21odpovědět

Kdyby mi ještě před měsícem někdo řekl, že co nevidět budu dennodenně sjíždět novou desku Europe, zcela jistě bych se mu vysmál...pro mě opravdu překvapivě povedená záležitost. S výtkou k zvuku souhlasím, stylově přiměřenější produkce by tomu slušela víc.

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky