|
|
||||||||||
Nové album ostravské female kapely Kapriola přišlo na svět po krátkém období klidu a nějakých personálních obměnách v sestavě. A taky přišlo do naší redakce s nejistým dotazem, zda hudebně zapadá do našeho záběru. Ostatně kapely uvedené v „podobných“ na jejich bandzounu (Arakain, Dymytry, Doga, Alkehol) naléhavost téhle otázky prohloubily poměrně zásadním způsobem...
Tamtéž dohledáte neurčité a široké žánrové zařazení mezi hranice rocku a metalu, pod čímž si v případě této kapely představte spíš rock se silnou melodickou složkou a ten metal schovaný za sem tam se vyskytujícím ostřejším efektem na kytaře či svižnější pasáží. Český bigbít? Přibližně tak. Hard rockový základ, pár střízlivých výpůjček z hevíku a ve výsledku ani ryba ani rak. Vlastní výraz nehledejte a na hudební progres zapomeňte rovnou.
K prvním dojmům připojme i ty z obalu desky, který má svým téměř až surrealistickým motivem asi vystihovat název desky (nebo ne?) a který budou muset ocenit jiní. Fakt se mi nelíbí. A dojmy ze zvuku, u něhož se zastavím detailněji. Po celou hrací dobu alba do uší bijí dvě skutečnosti, které spolu - troufám si tvrdit - úzce souvisí. Tou první je na můj vkus příšerný zvuk bubnů, které prošly přes nevím jaké filtry a kterým ze skutečné podstaty zvuku bubnů nezůstalo skoro nic. Asi to znáte, takové ty plastikově mlaskavé údery, zde navíc nepříjemně vytažené a v přechodech působící vysloveně traumaticky. Druhým problémem je neskutečně sterilní a rádoby moderní produkce, která v sobě odráží studiový software, ale určitě ne ducha a osobnost kapely. Jedním slovem - produkt. K nepřežití.
Pokud to až doposud vypadá, že jsem k desce přistoupil už z principu a od začátku zaujatě, není tomu tak, to jen pozitiva se hledají těžko. Zvlášť když si jako první věc pustíte dva zveřejněné klipy - skladby Všechny moje tváře a Nezapomínám - z nichž není tak úplně jasné, co přesně se holky snaží prodat. Bohužel celková stylizace kapely je podobná jako u Manowar, jen namísto mužského zneužívá ženský princip, ale ve výsledku míří stejně nízko. A to nepíšu z pozice puritána (to fakt nejsem), ale pouze z pozice fanouška, který si myslí, že chytrost, nadhled, vtip a nápad se s rockovou, potažmo metalovou muzikou nijak nevylučují.
Skladatelsky album žádný průšvih není a většina skladeb má jasnou, i když stále stejnou a nijak nápaditou strukturu. Rychlejší střední tempo dává písním energii (místy velmi slušnou - Cesty), nijak zásadně se nezpomaluje a v podstatě nemám problém s představou, že někde na fesťáku bych podobnou produkci chvíli poslouchat vydržel. Problém bych měl pouze s hlasovou polohou zpěvačky, která podle mého nemá dostatečné charisma a razanci pro rockovou muziku a svými pokusy o emoční projev mi připomíná patos zpěvaček populární scény druhé a horší ligy. Zjevné limity hlasového rozsahu mi v podstatě nevadí a pokusů především ve výškách je naštěstí méně než málo. Naštěstí.
Ostatně těch pokusů není moc ani na jiných frontách a jejich občasné zjevení se (například kytarová sóla, instrumentální přemostění ve skladbách atp.) jen vytváří další důvod pro to zůstat v mezích prověřeného standardu. A někde tam se Kapriola pohybuje - nevýrazné tvrdě-rockové písničkaření, trocha hezkých melodií, pár zapamatovatelných refrénů (místy dobrých, místy za hranicí vlezlosti - Ona je démon), pár tvrdších riffů, kopec emocí a ještě větší kopec pózy. Pod povrchem je bohužel prázdno.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
MB / 3.6.16 19:45odpovědět
Kapelu moc neznám, není to můj šálek. Jen mě zaujala poměrně tvrdá kritika. Koukl jsem na přiložené youtube videa a nepřijde mi to takový průser. Zvuk bicích taky v pohodě. Poznámka ohledně filtrů a úprav mi připadá poněkud zastydlá. Copak v dnešní době někdo tyto výdobytky nepoužívá ? Ale když tak pročítám recky, tak drtivá většina českých kapel to schytává, tedy až na kapely z Brna haha
Jirka D. / 3.6.16 21:10odpovědět
Pár českých kapel, které jsme pochválili, by se určitě našlo ... a snad nejen z Brna :) Spíš jen se snažíme nedělat rozdíl v hodnocení mezi zahraniční a domácí muzikou. K těm filtrům na bicí asi tolik - určitě se najdou kapely, které je nepoužívají, ale moc jich skutečně není. Vedle toho i filtry jdou používat "civilně", asi ve stylu "dobrý sluha, špatný pán". Tady se to přehnalo a pro toho, kdo má rád aspoň trochu přirozený zvuk, zní celé album (nejen bicí) velmi nepříjemně .
Label:Acheron Records
Vydáno:Březen 2016
Žánr:rock / metal
dona Michelle - kytary, housle
Mar Qui - zpěv
Mercy - bicí
Tess the Bass - baskytara
hosté:
Andrea Horáková, Jana Smékalová - sbory (7)
Barbora Kacerovská - baskytara (8)
Lukáš Musil - kytary
1. Až jednou
2. Svatební
3. Cesty
4. Ona je démon
5. Všecny moje tváře
6. Balancuju
7. Když se blíží pád
8. Nezapomínám
Different Light
The Burden of Paradise
Spineshank
The Height of Callousness
Neuro Bats
Noble Roses in the Midst of Weeds (EP)
The Vacant Eyes
Technoir
Benea Reach
Possession
Marthe
Further in Evil
Voices
Breaking The Trauma Bond
The Presidents of the United States of America
Kudos to You!
Mastodon
Hushed And Grim
Harm
October Fire
Septicflesh
The Great Mass
17. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24.5. v Praze (Kasárna Karlín) a den n...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.