Lowercase Noises - This Is For Our Sins

Lowercase NoisesThis Is For Our Sins

Ruadek13.6.2014
Zdroj: flac
Posloucháno na: FiiO X3 + Koss Porta Pro
VERDIKT: Tato deska promlouvá hodně tichým a smutným hlasem, který je ale ve svém důsledku natolik silný, že nepotřebuje nic víc. Nepopsatelné kouzlo velmi zvláštní desky.

Dnes pro vás mám velice speciální věc, kterou je mi velkou ctí zrecenzovat a přiblížit lidem, kteří se nebrání delším kompozicím v čistě instrumentálním duchu. Jedná se o koncepční album, které vypráví jeden z nejsilnějších lidských příběhů, o jakém jsem kdy zaslechl. Příběh smutný, krutý a velice emotivní – a taková je i hudba samotná. Že tohle nebude poslech na půl ucha při zapnuté pračce s jednou rukou ve kbelíku s prádlem, to je myslím celkem jasné.

Lowercase Noises je projektem Andyho Othlinga, multiinstrumentalisty a producenta z Albuquerque v Novém Mexiku. Tento čilý chlapík má už za sebou poměrně velký počet desek, z nichž se vše pohybuje v žánrech ambientu, post-rocku a orchestrální muziky. This is For Our Sins je jeho aktuálním počinem, který jsem objevil zcela náhodně a o to víc zacvičil mým žebříčkem nejlepších instrumentálně pojatých alb. Tento počin je zcela specifický, ukrývá v sobě malou dávku post-rocku a velkou dávku ambientních ploch, smyčcové interpretace v podobě vážné hudby a nějaké ty černobílé klapky. K tomu nelze opomenout posmutnělé chorály, které dohromady tvoří jakousi formu žalmu za utrpení, o kterém album vypráví.

This is For Our Sins zhudebňuje příběh rodiny Lykov, rodilých Rusů, kteří odešli z civilizace a 40 let žili v naprosté divočině, než je v roce 1978 objevil vrtulník plný geologů. Ani poté se rodina nevrátila zpět do civilizace a jejich poslední členka dodnes žije o samotě tam, kde její rodina založila dům. Album začíná čistým sborovým žalmem, který postupně přejde do unikátní harmonie několika málo nástrojů, aby vyvrcholil nástupem kytar a bicích a uklidnil se smyčci. Andyho vyprávění jde postupně skladbu po skladbě celým rodinným osudem, tedy od první smrti kvůli víře přes odchod rodiny do tajgy na Sibiři. Často posloucháme pouze citlivé pianové pasáže, lehce zasněné, kde každý úder do klapky má svůj důraz a hodně dobře zvládnutý cit pro gradaci tu hraje zásadní roli. Lowercase Noises jsou a vždy byli kapelou na pomezí ambientu a hodně zajímavého koketování s rockovou hudbou. I díla předchozí by se dala mnohdy přirovnat k prvotním Sigur Rós, kde vše dokáže plynout pomalu a každá skladba má jednotný silný motiv, který je rozvíjen. A právě islandskou veličinu na  This is For Our Sins slyším v některých pasážích opravdu hodně. Toto zjištění však nepovažuji za kopírování bez myšlenky ale za vzor, který Andy uctívá a používá ve svém výrazivu.

Hodně zajímavé je složení nástrojů na albu, které je jedním z největších kladů desky. Úchvatně zní především violoncello, překrásně zakomponované téměř do všech skladeb, občasně přebírající hlavní melodickou linku a tedy dominantní postavení nástroje. A pozastavím se ještě u druhého nástroje, který u této skupiny nezní poprvé – banjo. Tento malý strunný nástroj – stejně jako třeba ukulele – dokáže být neskutečným způsobem výrazný. A k ruské tragédii o několika dějstvích se perfektně hodí.

Osud rodiny Lykov se začal naplňovat v roce 1936, kdy byl zabit bratr Karpa Osipoviche Lykova, otce od rodiny, která si chtěla zachovat svou víru (Old Believers) a spolu se dvěma dětmi odešla na Sibiř, kde zůstala nepovšimnuta 250 kilometrů od jakékoli civilizace a pomoci. Za tu dobu počali další dva potomky a všichni žili pospolu v děsivých podmínkách ledu, sněhu a mrazů. V roce 1978 je objevila helikoptéra s geology, ani ti však rodinu nepřesvědčili k návratu do lepších podmínek. Úmrtí v rodině začalo ještě před příletem helikoptéry, matka čtyřech dětí zemřela hladem v roce 1961. Dvacet let po ní i její tři děti, sedm let poté i jejich otec. Posledním žijícím členem rodiny je dodnes žijící Agafia, která je poslední kapkou slzy hluboce věřící rodiny.

Vyzdvihuji skladby o smrti, kterých tu je povícero. Skutečně vyjadřují tu tíhu a smutek, vzdáleně mi asociují geniální soundtrack k filmu The Fountain od Clinta Mansella a Kronos Quartetu. Titulní skladba This is For Our Sins má zajímavý smyčcový motiv, který v harmonii na banjo tvoří originální souhru a posmutnělou katarzi. Death of a Godmother doprovází čistý zpěv, skutečnost smrti matky hladem umírající rodiny je silná ve všech ohledech. Album končí stejně smutně, jako začalo. Dcera dodnes žije sama, nikdo a nic ji už ve společnosti žít nedonutí.

Zvukově je album vynikající, chce hodně klidný a soustředěný poslech. Nástrojová paleta je příjemná, zní tu hodně perkusí, hodně zajímavý klávesový / pianový rejstřík, výborně vybraní pěvci pro doprovodné sbory. Nakonec už pouze vězte, že album lze zakoupit na digitálním shopu Bandcamp.com od necelých 10-ti dolarů a výše (digitální verze) + možnost vinylové verze v double provedení.

Nakonec zůstává hořký pocit ze zoufalého rozhodnutí rodiny, která trpěla za vlastní hříchy – tedy hříchy rodičů. Jak slepé a krátkozraké může být rozhodnutí odejít do kraje, kde dozajista zemřu hlady. A jak nesmyslné je zplodit další dva potomky v krajině, která je jednou z nejkrutějších na Zemi. Příběh o mnoha hladinách a o tom, že zhudebnit jej považuji za velké umění.