|
|
||||||||||
Už od prvního poslechu Síly duše jsem věděl, že dát dohromady recenzi bude záhul. Mentally Corrupted patří k tomu typu kapel, které dokáží naplno hrát klidně hodinu a přitom dohromady nevymyslet absolutně nic. A teď co o tom psát? Po pravdě jsem od kapely, která na scéně funguje už docela dlouhých patnáct let, čekal něco víc než jen mlácení prázdné metalové slámy, které ze slušnosti můžeme říkat groove metal, nebo thrash metal nebo jak chceme. První vteřiny alba a z repráků se začnout linout zvuky sirény zvěstující nějakou škodnou událost na majetku nebo na životech, chaos, zmatek, metal ... kolikrát jste už tohle slyšeli? Ještě vás to pořád baví?
Zkusil jsem se začít do stručně (ale jasně) zpracované biografie kapely a došel k tomu, že ten zmatek v odchodu a příchodu dalších a dalších členů odmítám vstřebávat víc, než je nutné. Nedokážu posoudit, jestli mezi aktuální deskou a předchozími dvěma je nějaká spojitost, když je mezi nimi vložena velká pauza a jedno demo EP 2016, ale pro potřeby hodnocení to podle mě není důležité. Respektive zhruba tak nahlížejte na tento text, který rozhodně nemá ambice hodnotit vývoj a posun kapely v běhu let.
Nová deska vyšla samonákladem na CD a obsahuje osm česky otextovaných skladeb. Osobně jsem za to rád a můj minimálně respekt má každá kapela, která se odváží přepnout z režimu duchaprázdných anglických frází na tenký led češtiny, protože dát dohromady text, co má hlavu a patu a nedej bože ještě nějakou myšlenku, není jen tak. Tím netvrdím, že se to tentokrát povedlo na výbornou - v textech je mnoho předvídatelného a žánrově tradičního, ale i tak mám pocit, že touha jednotlivce po vymanění se ze sevření systému je z nich docela zřejmá a místy zachycená docela silně. Kladným bodem desky je pak skutečnost, že textům (a zpěvu / řevu) jde v pohodě rozumět a jejich sdělení vás tak budou provázet po celý poslech nahrávky.
Ta po zvukařské stránce vznikla ve vyškovském Davosu a je to na ní slyšet. Pokud snad máte dojem, že dost často píšu o tom, jak je nějaká nahrávka zvukově hrozná, tak to nebylo nic proti tomu, jak dopadla Síla duše. Slovo katastrofa ani zdaleka nevystihuje to, jak neuvěřitelně někdo zprasil (omlouvám se, ale slušnější výraz mě nenapadá) tuhle desku - jak ji přehulil, ořezal a zvuk roztrhal na tak malé kousíčky, že složit je dohromady nejde ani při hodně velké snaze. Čísla o dynamice máte TADY, moje doporučení k poslechu pak nenajdete nikde.
Hudebně je tahle deska plnotučný metal, který se zdárně vyhýbá jednoduchému žánrovému zařazení a pomezí thrash a groove metalu mi přijde jako takové rozumné východisko. V jeden moment mě napadla pozdní Cavalerova tvorba (jedno zda v Soulfly nebo Cavalera Conspiracy, stejně to zní všechno na jedno brdo), která je ale technicky přeci jen sofistikovanější a hráčsky na výši. Metal této desky je přehlídka základních pouček bez přidané hodnoty - na desce nezakopnete o zajímavou pasáž, o slušné sólo, o složitější techniku. Všechno se valí vpřed, kytary řežou základní riffy, bicí salvy zabouchávají do země jakékoliv naděje na zklidnění a těch osmadvacet minut (není to moc na long-play desku) uteče jako voda. Otázkou pak je, zda ve vás po dohrání poslední skladby něco zůstane.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Garfield / 25.9.19 23:22odpovědět
Jako zvukový laik se chci zeptat - proč se vlastně u nahrávek dělá ta komprese, ořezávání zvuku?
Jirka D. / 26.9.19 5:44odpovědět
Odpověď by byla strašně dlouhá, ale jednoduše řečeno je cílem udělat hudební nahrávku hlasitou. Někdo si někdy všimnul, že když si po sobě pustíš víc nahrávek a některá z nich bude hlasitější než ty ostatní, zaujme. Problém je ten, že zvýšit úroveň hlasitosti nahrávky ve studiu bez negativních zásahů do kvality masteru lze jen do určité míry a pokud chceš jít ještě dál, musíš sáhnout na kvalitu. V ten moment přichází na pořad dne úpravy typu komprese a clipping, které v malé míře nevadí a můžou nahrávce pomoct (za cenu téměř neslyšitelných ztrát zvuk stmelí, "nakopnou", zatraktivní,...), ale pokud se přeženou, zvuk desky slyšitelně poškodí. Už nějaký čas se tomuto fenoménu celosvětově říká "Loudness war" a jak u nás na Echoes, tak i různě jinde na českých a samozřejmě v mnohem větší míře na zahraničních webech o tom najdeš hodně ke čtení.
Garfield / 26.9.19 14:22odpovědět
Díky za upřesnění, o loudness war vím, je to docela častý nešvar. Existuje i iniciativa hudebníků proti LW, kteří ji odmítají používat (např. Steven Wilson).
Jirka D. / 27.9.19 7:19odpovědět
Není zač. Steven Wilson je v tomto ohledu hoden následování a není sám. Ve světě se toto téma řeší mnohem víc než u nás a stejně tak se tam mnohem častěji najdou nahrávky, které tímhle problémem netrpí. U nás nic, nebo téměř nic.
Label:vlastní vydání
Vydáno:Červen 2019
Žánr:groove / thrash metal
Raudis - hlas
Jářek- kytara
David - kytara
Filip - baskytara
David - bicí
1. Kotvy minulosti
2. Nadechni se
3. Marné hledání dokonalosti
4. O krok blíž
5. Fabrika
6. V srdci hledej odpověď
7. Síla duše
8. Barvy mého srdce
Wyrwyr
Akelarre
The Book
Forgotten Art of Old
Ihsahn
Telemark (EP)
Celestial Swarm
Gateways to the Necroverse
Insect Ark
Long Arms (10" EP)
Funeral Mist
Hekatomb
Milkilo
Atlas
Komatsu
Recipe for Murder One
Annie's Trip
Parisian Jazz
Fiordmoss
Kingdom Come
Pelican
Forever Becoming
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.