MindThorN - Black Shine Of The Gloom

MindThorNBlack Shine Of The Gloom

Bhut15.8.2014
Zdroj: mp3, promo od kapely
VERDIKT: MindThorN pro mne v tuto chvíli znamená silnou kapelu s velkými cíly a slibným vývojem. Jejich hudba má co povědět a je výtečně zpracovaná.

Do redakčního mailu přistála informace o tom, že nová kapela MindthorN se rozhodla na sebe upozornit pomocí nahrávky Black Shine Of The Gloom. Deska vyšla pouze elektronicky a k fyzickému zpracování dosud nedošlo. Tento krok "zastavení se těsně před cílem" mi přijde poněkud zvláštní, nicméně jsem aspoň doufal, že hudba nebude znenadání uskakovat a poskytne mi přinejmenším podobný zážitek, jaký znám z jejich živých vystoupení. Na oficiálním bandzone kapely je možnost celého poslechu desky, případně tam visí odkaz ke stažení. Nic nebrání tomu si o materiálu utvořit vlastní obrázek.

První a podotýkám že citelný nedostatek je v již zmíněném vydání, které ... není. Chápu, že mladá kapela nemusí hned vydávat nabušenou die-hard-fans edici, ale obyčejné CD v jewel case by svou úlohu taky splnilo. V tomto bodě je mi nahrávky líto, protože své ambice hudba bez debat má a hmotné zpracování by bylo přeci jen o řád důstojnější. Čemu stejně tak nerozumím a prakticky vůbec mne neoslovuje, je motiv obalu. Zde jde logicky o věc vkusu, ale logo psané klasickým fontem (tuším, že jde o Pergamen) mi o nápaditosti tvůrce mnoho neprozradí.

Muzika je protkaná množstvím stylů, které se kombinují, střídají a především udržují posluchače ve střehu, přičemž zákeřně využívají momentu překvapení. Lze hovořit o velice pestré škále nápadů a motivů, nelze však mluvit o přebíjení a přejídání. Každý moment má jasně danou roli a i přes určitou sterilitu nahrávky je z ní patrné, že zbytečně příběh nekomplikuje. Deska dýchá éterickým životem a nahlodává emoce, ať už ze sebe chrlí divokou sypačku nebo procítěnou, až jazzovou pasáž. Řemeslnost protagonistům jednoznačně nechybí a důraz na detail je obrovský. Stejně tak jsem rád, že existuje kapela, která pochopila, že basovka nemusí nutně kopírovat kytarovou linku. Bicí nástroje jsou drženy na uzdě a ve chvílích k tomu vybízejících se otěže notně povolí. Změny nálad, množství melodií, nepodbízivé a nepředvídatelné pasáže a nejen to jsou atributy, kterými album disponuje.

Vyposlouchanějším jedincům jistě neunikne citelná inspirace, ale naštěstí pro kapelu se nejedná jen o jeden vzor, nýbrž hned několik vzájemně zdánlivě neslučitelných. Třeba Tool a Slipknot. U posledně jmenované bych však podotkl, že jde o období prvních třech alb. Když v naší zemi dokáže vyhrát soutěž kapela s čistě plagiátorskou tvorbou, proč by nemohla být zajímavá i ta, která svůj repertoár kroutí kolem svých idolů sice okatě, ale s citem? MindThorN pro mne v tuto chvíli znamená silnou kapelu s velkými cíly a slibným vývojem. Jejich hudba má co povědět a je výtečně zpracovaná. Nic se netluče, nic se nepřeskakuje. Jen škoda toho vydání, takováhle nahrávka by si zasloužila poctivý nosič.