Mollmaskin - Heartbreak in ((Stereo))

MollmaskinHeartbreak in ((Stereo))

Mirek M14.6.2015
VERDIKT: Překvapivě vyzrálý debut one-man projektu Mollmaskin učarovává svou nástrojovou a žánrovou rozmanitostí, skladatelskou nápaditostí i intenzivní melancholicko-psychedelickou atmosférou, díky čemuž ho lze řadit mezi nejzajímavější objevy progresivní scény za tento rok.

Projekt Mollmaskin je dítětem norského skladatele, textaře, zpěváka a multiistrumentalisty Anderse Bjermelanda, jinak též frontmana psychedelických pop / folkařů Flashback Caruso. Na rozdíl od své domovské kapely, která čítá osm členů, se zde Anders rozhodl veškerou hudbu skládat i nahrávat zcela sám, přesněji řečeno pouze s výpomocí Rhyse Marshe – dvorního producenta, hudebníka a majitele labelu Autumnsongs Records, pod jehož hlavičkou debut "Heartbreak in ((Stereo))" vyšel.

Mollmaskin

Fakt, že veškerou instrumentaci i pěveckou stránku obstarával jediný člověk, je vzhledem k hudební, žánrové i nástrojové rozmanitosti celého alba téměř neuvěřitelný. Anders totiž neovládá zdaleka jen klasické rockové nástrojové obsazení čítající kytary, baskytaru, klávesy a bicí, ale stejně obstojně dokáže mimo jiné zastát i roli saxofonisty, flétnisty, varhanisty či klarinetisty, což už je úctyhodné. A nic na tom nemění ani hostování již zmíněného Rhyse Marshe na pedal steel kytaru či Magnuse Muldala, spoluhráče z domovských Flashback Caruso, který obohatil dvě skladby akordeonem.

Výsledkem je neotřelá, instrumentálně vytříbená a především nesmírně zdařilá fúze jazzu, folku, progresivního a alternativního rocku, místy pošilhávající k odkazu Canterburyské scény, jindy zahalená do psychedelického hávu a výjimečně přesahující až k post-rockovým hájenstvím. K tomu je třeba přičíst i typickou seversky-melancholickou atmosférou, jíž Anders skvěle dokresluje svým charismatickým zpěvem a díky níž poměrně snadno identifikujete i místo původu. Tohle je zkrátka Skandinávie jak řemen.

Mollmaskin osobně považuji za prozatím největší letošní progresivně-rockový objev a další důkaz nevyčerpatelnosti, originality a nadčasovosti norské scény. Pokud k tomu přičtu těžko uvěřitelný fakt, že celé album dával dohromady prakticky jediný člověk za pomoci živých nástrojů, nezbývá než hluboce smeknout. "Heartbreak in ((Stereo))" je totiž precizní a originální nadžánrovou nahrávkou s pohlcující melancholickou atmosférou a bravurní instrumentací, která potěší nejednoho správně naladěného hudebního fajnšmekra.