|
|
||||||||||
Moloken jsou jednou z mnoha kapel, která je v zaslaných promo materiálech připodobňována k Isis a Cult of Luna, a jejíž styl je řazen někde na pomezí post metalu a sludge. S druhým tvrzením klidně můžeme souhlasit, s tím prvním už to bude těžší a hned v úvodu předesílám, že v tomhle porovnávání a srovnávání jsou současní Moloken celkem nevinně.
Tahle kapela ze švédského Umeå funguje už osm let a včetně té aktuální má na kontě tři dlouhohrající desky. Hledat v jejich diskografii nějaký vývoj je více méně akademická otázka pro nejzavilejší fanoušky, nicméně jedna věc je viditelná na první pohled – nová deska je krátká. A to dost. Moloken ustoupili od delších kompozic, které se mnoha ohledech skutečně mohly svým výrazem blížit soudruhům z Cult of Luna, a celých osm skladeb vtěsnali do devětadvaceti minut. Těch osm skladeb jim nahrál Pelle Henriksson (práce třeba na Meshuggah, Cult of Luna, Breach, Entombed) a pěkným artworkem přikryl Costin Chioreanu (Bloodbath, Paradise Lost, Ulver, My Dying Bride). To jen tak pro pořádek.
Ono celkové zkrácení oproti dřívějšku jsem samozřejmě nezmiňoval jen tak pro nic za nic, ale z poměrně zásadního důvodu. Při seznamování se s deskou může tahle koncepce převážně kratších songů působit v duchu žánru překvapivě a mnoha ohledech – přiznávám – nedotaženě. Typicky hned první skladba končí právě v momentě, kdy posluchač začíná tušit budoucí vývoj a dalších mnoho minut podladěného strádání. Nestane se. A nestane se víc věcí.
Moloken se celkově snaží víc experimentovat, posunout svůj výraz o kousek vpřed, vybrat si něco z metalu, něco málo z hardcoru, něco z atmosféry, něco z dizharmonie, chvíli se plížit pozvolna a jaksi nesměle (All Is Left To See) a následně se utrhnout podobně jako němečtí Planks (Burst). Stejně tak nemají problém opustit tradiční skladbu a s kompozicemi si hrát tak, že zprvu vytváří dojem nahodile roztroušených motivů, breaků a nápadů, se kterými je potřeba se ještě párkrát vyspat, aby je jeden mohl plně docenit. Ten dojem tu je. Ten dojem umocňují krátkometrážní a naprosto protikladné věci jako I Can't Hear You a zmíněná Burst, ale i řada míst, která skončí před tím, než se stačí pořádně rozvinout. Alespoň myšlenky se tím směrem ubírají.
Vracím se k tomu stále dokola, takže už naposled. Moloken našlápli dobře a na desce je zadělána slušná hromádka dobrých nápadů, které ale zůstávají poměrně osamoceny a ve výsledku vzbuzují vyšší očekávaní, než kolik je ho následně naplněno. K tomu přidejme řádku hostů a jimi rozšířený nástrojový park, celkovou koncepci všech tří alb Moloken, která právě albem současným vrcholí a končí, a třeba i nekompromisně vytvrzený zvuk (v čele s dřevorubeckou baskytarou), který lze přijímat i odmítat stejně snadno. Tím vším chci říct, že sebrat takto hozenou rukavici někdo jiný, mohlo z toho být album par excellence, a že jistá nedotaženost je z téhle desky cítit poměrně snadno. Rozdíl mezi dobrou a skvělou prací je sto procent práce navíc. Tohle prostě platilo a platit bude.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Temple of Torturous / Perennity Rec.
Vydáno:Říjen 2015
Žánr:sludge metal / post hardcore
Kristoffer Bäckström - kytara, zpěv
Patrik Ylmefors - kytara, zpěv
Nicklas Bäckström - baskytara, zpěv
Jakob Burstedt - bicí
hosté:
Patrik Ylmefors - kytara a loops (1, 7, 8)
Kristoffer Bäckström - xylofon (6)
Frida Johansson - housle (8)
Johan Oman - kytara (8)
1. Subliminal Hymns
2. All Is Left to See
3. I Can´t Hear You
4. Burst
5. Seventh Circle
6. Wreckage
7. I Dig Deeper
8. Beginning of the End
Moloken
Unveilance Of Dark Matter
Arkona
Slovo
Dead Man's Eyes
Words Of Prey
Opeth
Sorceress
Kriegsmaschine
Enemy of Man
První Hoře
Křehký mechanismus pozemského štěstí
Hell Militia
Last Station on the Road to Death
Adaestuo
Purge of the Night Cloak (EP)
Somnus Aeternus
On the Shores of Oblivion
Obscura
Akróasis
Negură Bunget
Tău
17. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24.5. v Praze (Kasárna Karlín) a den n...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.