Myrkur - Mareridt

MyrkurMareridt

Bhut14.10.2017
VERDIKT: Lze hovořit o dobré práci a kvalitním díle ovlivněném hnijícím black metalem folklorního ducha v kombinaci s atmosféricky doomovou náladou spadající až někam do snivých končin.

Vplížit se do hájemství tajuplného hudebního světa, rozprostřít v něm folklorní prvky očerněné blackem a lehounce i doomem, se s jistotou daří projektu Myrkur. Ten sice dělí fanoušky na ostře vyhraněné odmítající přijmout byť sebelepší skladbu z repertoáru a také na ty, kteří nadšeně tleskají a tetelí se blahem z atmosféricky vyznívající muziky. Tak jako tak, Myrkur alias Amalie Bruun zahýbala tolerancí a na povrch vyplouvají ukazovátka na to, co metalista nepřipouští. Zkusme pandořinu skříňku jejího nového alba Mareridt pootevřít.

Netuše, jaká minulost předchází hlavní protagonistce projektu Myrkur, pustil jsem si onehdá na youtube její nový videoklip, který mě výrazně překvapil a potěšil. Bezprostředně poté jsem pročetl Victimerovu recenzi na dílo starší a pln očekávání vyhlížel datum vydání alba (čti první upload s bitrate 320 kbps). Následovalo několik poslechů, které z počátečního nadšení začaly lehounce uvadat. To proto, že deska má hned několik možných hudebních rovin a taky proto, že jsem se moc zahleděl na vysněnou podobu a přistupoval k desce, jako k nahrávce blackmetalové. A to je chyba, kterou si je třeba uvědomit. Myrkur totiž není (jen) black metal a je tím pádem přímo úměrné, že srovnávání s touto scénou lehce prohraje. Ale jaké to vlastně je?

Tak především Amalie ví, co dělá, jak to dělá a kam tím cílí. Dokáže na svou desku pozvat zajímavé hosty, které vždycky zvednou ze židle jejich fanoušky. Aktuálně je tomu třeba s Chelsea Wolfe, která prožívá dost turbulentní vzestup slávy zejména díky metalově zaměřenému publiku. Těžko říct, zda jde o kalkul, či jednoduše o uvědomění si toho, že právě její přístup bude pro konkrétní skladbu prospěšný. Nicméně právě song Funeral mi domovskou práci Chelsea Wolfe nepřipomněl ani v nejmenším. Vlastně jsem to zjistil až zpětně, že ten featuring je využit zrovna zde. Přesto nelze říci, že by se podobná skladba v repertoáru milované Chelsea nemohla objevit, ale je to nepravděpodobné. Tím chci trochu přiblížit fakt, že hudba Myrkur občas zní jako tento temně zasněný doom rock, který stejně kvalitně můžeme slyšet u Darkher.

Myrkur se o black metal přece jenom opírá, ale nestaví na něm celou desku a mnohdy ani celé skladby. Ovšem ve chvíli, kdy se jím nechá zlákat, zní tento model lehce primitivně. Ostatně, jak by asi black metal znít měl, že. Třeba hned v první svižné záležitosti Maneblot. Chápu ono vyznění jako snahu o připodbnění se třeba takovým Wiegedood, což je moderně znějící norské tremolování. Jenže Wiegedood jsou výrazně energičtější a hrubší. Myrkur na to jde trochu jinak a tyto divoké sypačky zase okrášluje svým jemným zpěvem, což zní náležitě podmanivě, to se musí uznat. Je pravda, že zaručeně nejlépe to vyznívá v klipovce Ulvinde, která je jednoznačně tím nejlepším kouskem, který se na Mareridt nachází. Je mi pak docela líto, že se v podobném duchu nevezou i další skladby.

Jiné skladby se oproti tomu vyžívají ve vokálních ceremoniích a třeba taková Crown je jak vystřižená z libovolné desky od Enyi. Ovšem i zde lze srovnávat s velice pěknou (i hudebně pochopitelně) ženštinou Ols. Nezřídka jsou pak ve skladbách našlehány folklorní motivy severského charakteru, které zase působí tak, jako by to byla dívčí Wardruna. Ovšem celé se to nese v těžce atmosférické rovině, které tu a tam dominuje doom, jinde zas black a někdy zas něco zcela jiného, možná lépe srovnatelného s ambientem.

Otázkou je, jestli je ta deska blbá. Není. Toto album se možná okatě inspiruje jinde, evidentně se při jeho tvorbě vědělo na kterou hlavičku hřebíček uhodit. Tušilo se, co u koho zafunguje a podle toho bylo možná i skládáno. Jenže to jsou spekulace. Nějaké předsudky, že baba před tím skládala nějaký pop nebo co a další informace, že je tohle jasný kalkul, si nepouštím k tělu. Přistupujme k nahrávce jako k té nové, bez minulosti členů. Zajímalo by mě, kolik odmítavých postojů by deska sklidila, kdyby se netušilo, kdo za tím stojí. Já jsem svým způsobem s albem spokojen a dokážu si jej užít. Pravda, jsou tu momenty, které mi vážně nevoní a s oblibou je přeskakuji a připočtěme i fakt, že ani jeden z bonusových songů se mi nezalíbil. Přesto jde hovořit o dobré práci a kvalitním díle ovlivněném hnijícím (jako když tleje listí na podzim) black metalem folklorního ducha v kombinaci s atmosféricky doomovou náladou spadající až někam do snivých končin.

Handy / 9.4.19 8:29odpovědět

To, že dělala pop, není předsudek, ale prostý fakt. Proboha, však si to stačí najít na wikipedii. Ale to by člověk musel udělat před psaním recenze nějaký výzkum a zjistit si pár věcí. A tak máme v recenzi v podstatě toto: "něco se mi líbí, ale ne zase nějak moc, a něco se mi nelíbí, ale zase že by mě to nějak otravovalo, to ne". Můžu se zeptat, co si z toho mám vzít? To je myslím přesně to, na to poukazovala kolegyně xxx, že recenzi chybí kritika. Ani jednou není zmíněn byť jen jediný příklad na konkrétní pasáž, která je teda kvalitní, nebo naopak selhává. Ve výsledku máme opravdu jen subjektivní názor autora - mohu se zeptat, k čemu mi takový subjektivní názor je? Proč je to album teda takové, jaké je? Někomu možná odvede pozornost "hájemství tajuplného hudebního světa", " folklorní prvky očerněné blackem", "vokální ceremonie", "folklorní motivy severského charakteru" a "atmosféricky doomová nálada spadající až někam do snivých končin", ale když tohle prázdné básnění vyhážeme z recenze pryč, nezbude nám vlastně žádná informace, kromě líbí/nelíbí. Může mi někdo vysvětlit jedním dvěma slovy, co konkrétně si mám pod těmi vzletnými pojmy představit? Nechci každopádně působit nějak agresivně nebo tak, chtěl jsem jen poukázat na věci, kvůli kterým tu nejspíše dřív vzniklo nedorozumění.

Bhut / 9.4.19 8:58odpovědět

Ha, staronové hádky u Myrkur. Asi takhle, tady vůbec nejde u můj styl psaní recenzí, na který míříš. To bych podobné komentáře četl u Sigh, Chaos Echoes a já nevím, kde ještě. Je mi úplně jasný, že se ti nelíbí Myrkur a tím pádem cokoliv, co s její tvorbou, byť jen trochu sympatizuje. Nevím jak jinak by si recenzi chtěl brát, než jako další názor? Recenze je pohled jednoho člověka, nikoliv souboru vědců a historiků. Ale tady nemá smysl obhajovat vůbec nic, ani na to nemám chuť. Proč rovnou nenapíšeš, že ti Myrkur vadí? Napadat autora článku za to, že má jiný názor než já je holá blbost.

Handy / 10.4.19 8:21odpovědět

Bhute, můžeš mi říct, z čeho jsi pochopil, že se mi Myrkur nelíbí? O kvalitě její hudby jsem se ani slovem nezmínil (ty ve své recenzi koneckonců taky skoro ne). Nebo jenom automaticky předpokládáš, že každý, kdo se kriticky vyjadřuje k tvé recenzi, nesouhlasí s tvým názorem a "napadá" tě?

Bhut / 10.4.19 8:49odpovědět

Je to jednoduché, proč máš problém s recenzí na Myrkur? Neříkám, že píšu úžasně a podle tabulek, ale za celých deset let jsem schytal výčitky čtenářů k podobě recenze pouze třikrát (Napalm Death, Aleš Brichta Project a Myrkur). Všechny tři recenze spojuje ostrý nesouhlas většiny vůči mému názoru. Proč si nenašel jinou podobně špatnou recenzi? A proč ti tolik vadí můj styl psaní? Nezlob se, ale právě ta vazba k Myrkur je do očí bijící.

Ulv / 8.6.18 21:26odpovědět

Bhut BM umí a zná. Nevím ale proč tak šetřil %?!

Pekárek / 17.10.17 10:36odpovědět

Je to opatrně napsaná, ale dost kritická recenze. Já jsem třeba z posledního odstavce vyrozuměl, že je to nepůvodní, chvílemi dost nudné, samoúčelné, s ohledem na babu přehypované a vyměklé.:). Příště ne tak kriticky Bhute:)

kubánec / 16.10.17 18:59odpovědět

Ty vole, co to za vály? Napiš, že je to podle Tebe pičovina, ale nevím, proč by si to samé měl myslet tady příslušný recenzent. Máš strach, že to recenzované, dle Tebe podprůměrné nahrávce zvedne prodejnost, nebo co?:o)

xxx / 14.10.17 18:36odpovědět

Mistr Bhut opět dokazuje, že pochválí úplně každou sračku, a proto jeho recenze není možno brát seriózně.

Jirka D. / 14.10.17 19:37odpovědět

Nevím proč, ale seš mi nějakej nesympatickej.

Bhut / 14.10.17 22:58odpovědět

Děkuji za názor. Osobně si však nemyslím, že bych Myrkur obzvláště chválil. Zároveň si rovněž nemyslím, že je to sračka. Do té to má opravdu daleko. Ale pokud jsi, milý/milá xxx, názoru, že chválím sračky, nezbývá než konstatovat, že se náš vkus celkem rozchází. Toť celé dění. Schválně zkus nahodit nějaké perly, které podle tebe stojí za poslech a za podobný (i větší) počet bodů. Rád rozšířím své obzory mimo hnojnice.

xxx / 16.10.17 7:54odpovědět

Jednoduchá otázka: kolik jsi sem už napsal recenzí a kolik z nich bylo kritických? Chodím sem pravidelně a z hlavy si nevybavím žádnou. Pamatuju si ale na hodně případů, kdy jsi dával nadprůměrné hodnocení (pod)průměrným kapelám.

Milan "Bhut" Snopek / 16.10.17 8:04odpovědět

Kritické jsou všechny, protože kritika je i pozitivní. Ale chápu, jak to myslíš. Jde o to, že píšu v drtivé většině to, co mě baví a proto to hodnocení bývá vyšší. Až budu psát něco, co nemám rád, neposlouchám, nebo tomu nerozumím, tak tomu těžko dám víc jak průměr, ale to by nebylo fér. Jinak jsem si dobře vědom, že se těžko shodnu v hodnocení i s jinými lidmi. Přeci jen jde o jeden názor versus jeden názor. Často (zejména u českých kapel) přihlížím i na další faktory, které se chtě nechtě v recenzích odráží a to je třeba to, jak kapela funguje i lidsky, protože jsem měl to štěstí s některými lidmi i pohovořit. To je celé. Že se neshodneš s mým názorem snad není takový přestupek ;) Každopádně děkuji za pravidelnou čtivost.

xxx / 17.10.17 9:15odpovědět

Přesně takovou odpověď, "píšu to, co mě baví", jsem očekávala. Takže když se ti něco nelíbí, odmítáš o tom napsat? Kritika je pozitivní i negativní, ale s takovým přístupem nekritizuješ, jenom chválíš. Když vidím, že neumíš nebo nechceš napsat kritický názor, jakou váhu pak pro mě jako čtenářku mají mít tvoje kladné známky. Další faktory hodnocení snad nemá cenu komentovat. Sabaton jsou taky v pohodě kluci, dáš jim kvůli tomu 80%, i když se to nedá poslouchat?

Milan "Bhut" Snopek / 17.10.17 10:00odpovědět

Patrně ti unikl základní princip našeho zinu a troufám si tvrdit, že i celé řady dalších. Tento web totiž tvoří fanoušci a tím pádem si každý vybírá k sepsání to, co ho baví. Nemá přece smysl, abychom psali celou kytarovou scénu nebo snad i popovou, hip-hopovou atd. Třeba zmíněný Sabaton taky neposlouchám, ale proč bych na ně měl psát negativní recenzi? Něco strhat a totálně odvrhnout dovede každej a zabírat se něčím takovým je ubíjející i pro pisatele, tak proč ta tortura? To, že je někdo v pohodě má vliv tak na 5% v hodnocení, které dávám (když už se to tam promítne). Jinak to moc neřeším. Nevím, jak dlouho jsi pravidelnou čtenářkou, ale všechny recenze rozhodně pozitivní nemám, stačí trochu zalovit. Moje hodnocení má pak pro tebe takovou váhu, jakou budeš chtít. Když se neshodneš s mým vkusem, pak je jasné, že téměř žádnou. Ale věřím, že zde jsou čtenáři, kteří se dokážou v tom, co píšu najít a podle toho si třeba i něco poslechnout. Názory nikomu dogmaticky necpu a když se neshodneme - nemám s tím problém. Stejně jako mi nevadí, že ty považuješ Myrkur za sračku, já v tom vidím lepší průměr, jiní zas desku za plný počet, tak to prostě je.

xxx / 17.10.17 13:16odpovědět

A tobě zas patrně uniká, na co jsem se snažila poukázat.

Milan "Bhut" Snopek / 17.10.17 18:11odpovědět

Ano, na tom se asi shodneme :D

Mystic / 15.10.17 12:51odpovědět

A opět vidím zaujatou reakci. Recenze mi přijde naopak velmi střízlivá a nezaujatá, tak jak by ostatní měli prezentovat svoje názory. Jsou v ní pozitivní body i ty negativnější, ale je to špatně že, když redaktor Myrkur nenávistně nestrhá. Jak Bhut píše, on nějak zvláště nechválil a to dokazuje moje slova. Podle mého je spíše v módě do Myrkur kopat, ale nikdo ani neví proč vlastně. Těším se, až na desku budu psát já, jak to schytám ze všech stran :D