Necro Deathmort - Overland

Necro DeathmortOverland

Victimer11.10.2017
Zdroj: mp3 (320 kbps) // promo od agentury Rarely Unable
Posloucháno na: na všem dostupném
VERDIKT: Dynamická projížďka skrz na sebe volně navazující žánry, ve kterých se promítají jednotlivé nálady a možné představy, ale hlavní slovo má přirozenost a pohyb po povrchu.

Necro Deathmort je dvojice experimentujících muzikantů z Londýna, která ma kontě již osm alb. To poslední, Overland, bylo právě v těchto dnech vydáno pod záštitou metalového labelu Profound Lore, což lze brát jako perličku, ovšem kdo ví, jaké spolky s touto firmou již v minulosti spolupracovaly, zase tak překvapen nebude. Novinka s jistotou sobě vlastní pohání elektronické soukolí, aby do něj vstřebávala další přidružené styly - namátkou drone, krautrockovou energii, nebo space popové momenty. Je to hra se zvuky, s náladami a představivostí. Ovšem všeho s mírou...

Jak už napovídá název alba, není nutné mít hlavu v oblacích a po jejich opuštění zírat do nekonečna vesmíru. Overland je nahrávkou, jejíž místo je pozemské, tady dole mezi námi, ačkoliv různé zvuky a postupy (za všechny např. v Gu) využité na albu mohou budit dojem opaku. Necro Deathmort dokáží vzhlédnout směrem k nebi, ale i přes všechny možné výzvy vzlétnout výš, se snaží zůstat přikováni k matičce Zemi a tahat nohy po stejných chodnících jako my.

Overland je energická nahrávka. I když má svá klidnější, ponurejší místa a zákoutí, kam je bežnému jedinci nevhodné se dívat. To je však jen zdání. Album v sobě nese životadárný puls, který i v těchto prostorech skrytě bují a vyvolává dojem ostřejší záležitosti. Je fakt, že Necro Deathmort nehledají úplné vyklidnění, ani nelámou rekordy v trýznivé nepohyblivosti. Jejich hudba se plasticky proměňuje, hledá si svůj výraz, aniž by opouštěla koncept a domácí prostředí. Je to řízený experiment.

Rockový, elektronický, sklíčený i divoký. A pokud se najde příležitost, klidně i s prvky jazzu (Cath Hedral). Vortex je zase těžká dronující záležitost, ve které hravou elektroniku rozhodně nehledejte, a taková Obey se tváří jako by jen tiše dřímala. Ve skutečnosti překypuje energií, až se zdá, že zblbne. Závěrečná Meddle je zvukovou symfonií, jenž všechen sound a jeho domnělé výstřelky vrací zpět z prostoru a dohlíží na ně. Po celou dobu alba se potýkáme s různými stavy a vjemy, ale jak jsem již nastínil, jejich doménou je nenechat se příliš zlákat a zlomit Overland v nekontrolovanou šílenost.

A to se Necro Deathmort povedlo. Přivedli na svět nahrávku, kde vkusně ohlídali své možnosti, které přetavili ve vyváženou a nekonfliktní cestu náladotvornosti. Overland je živel. Neokázalý, přesto vyzývavý a vybízející k důkladnému prozkoumání. A to pak stojí za to.