Ofermod - Sol Nox

OfermodSol Nox

Garmfrost27.6.2017
Zdroj: mp3 (320kbps)
Posloucháno na: Mp3 player Sony Ericsson + PC, Koss the Plug
VERDIKT: Ofermod jsou stále hordou, kterou je radost si poslechnout a užít živoucí starobu bez unaveného pokašlávání.

Pět let uteklo a máme zde nástupce vynikající řadovky Thaumiel. Ofermod v mezičase vydali krátké EP Serpents Dance, které obsahovalo dvě nové skladby. Nabyl jsem tehdy dojmu, že je kapela plna inspirací a nový počin vyjde záhy. Nebylo tomu tak a zda bylo důvodem angažování principála Hakoly a jeho kumpánů v dalších tisících projektech, je otázkou ke zvážení. Nevím, zda věřit oficiálnímu facebooku Ofermod nebo The Metal Archives, ale vypadá to tak, že sestava stojící za Sol Nox je minulostí a v Ofermod je činný opět a pouze Mika Hakola. Ostatně by mě to vůbec nepřekvapovalo. V kapele se vystřídalo množství legend napříč Evropou, že nějakou tu sestavičku vem čert!

Vše, co obnáší nové album Ofermod, je pravověrné, ryzí, ortodoxní a bez zamyšlení přesvědčivé. Ofermod se v současnosti nachází ve fázi zuřivosti a zlých nálad. Minulé dvě desky se pohybovaly více ve středních tempech a promyšlené atmosféře. Sol Nox od prvního cinknutí uhání a drtí posluchače nekompromisní přísností. Důležitou roli v oné nekompromisnosti je údernický výkon Simona Samuelssona (Nahvas, Digerdöd). Povětšinou nasadí tempo a uhání. Jeho výkon ovšem není působivý pro pouhé sypačky, ale rád promrskává i přechody s činely. Nemusíte se bát, že nějaké technické kejkle zvolňují celkovou rubanici. Nene. Klasická řezba proložená středním tempem a nic víc. Kouzlo prožití souvisí pak v pestrých kytarách a dunící base. Jedna kytara drhne tremola spolu s ostatními a druhá si hraje pozvolné vyhrávky. Výsledkem je sice jednoduchá, ale navrstvená hra. Lehce postrádám gradující náladu předchozí desky, ale není čeho litovat. Novinka je nářez se stále zlou atmosférou dračího spolku, doplněnou o chorálové nápěvy vetkané mezi skřípavé vokály a nahulákané sbory.

Sol Nox je pětatřicet minut agresivní zábavy bez úsměvu. Ofermod jsou jednou z mála starých smeček, kterým lze jejich nasranost v klidu uvěřit. Nechci tvrdit, že před sebou máme stylotvornou nahrávku ani desku, ke které se budete trvale vracet. Ale na rozdíl od Svartsyn nebo Ragnarok jsou Ofermod stále hordou, kterou je radost si poslechnout a užít živoucí starobu bez unaveného pokašlávání.