|
|
||||||||||
Musím se přiznat, že takhle složitý promo materiál jsem snad ještě neměl. Hudba kapely Owun z Francie totiž není úplně poddajná. Alespoň co se týče desky 2.5, která vyšla v limitované digipakové verzi. Své posluchače si to ale jistě najde… konec konců i já jsem ve výsledku tu zprvu nedobytnou krustu prolomil. Tedy alespoň myslím…
Zmínil jsem, že deska vyšla jako digipak, což je v dnešní době už celkem standardní balení, a tak nějak se s ním i automaticky počítá. Klasických jewel case formátů už tolika není, a pokud ano, většinou jsou doplněny o slip-case obal. Nicméně, když už někdo dělá digipak, je fajn se na tom trochu víc vyřádit, aby výsledek stál za to. Owun jsou zjevně hodně minimalističtí, o čemž svědčí už samotný titulní obrázek desky. V podobném duchu se nese i zbytek čtyřpanelu (ano, je to jen rozevírací ohnutý papír s vlepeným trayem), kde informací je vskutku velmi málo. Mě třeba osobně mrzí, že zadní strana obalu je prázdná a seznam skladeb se odkryje až po rozevření, což mi přijde trochu nepraktické, ale rozhodně to není první případ, se kterým jsem se setkal. Nicméně obal jako takový dává tušit, cosi netradičního a něco, co bude působit trochu jinak než zajetá žánrová klišé. Obrázek totiž nejen že trochu bolí do očí, ale vzbuzuje jisté otazníky, co se asi může pod takovým závojem skrývat za muziku.
A skrývá se v něm věru netradiční věc. Zatímco první skladba mi dala připomenout tvorbu The Plastic People Of The Universe, s další už jsem byl náladově u Manes (období How The World Came To An End). Takže se opíráme o experimentální muziku s těžkou dávkou avantgardy a hlavně disharmonie. Právě disharmonické pasáže jsou celkem určujícím faktorem pro muziku Owun. Dále se tu najdou prvky post-rocku potažmo post-punku. Celé to stojí hodně na kytarách, kde se překrývá mnohdy vícero stop a linek přes sebe, čímž vzniká značně nervózní efekt. Co se mi však líbí, je, že vedle bicích je dobře slyšitelná basa, která příjemně drží tempo a určuje základní rychlostní linku. Důležité je si také uvědomit, že 99 % materiálu má instrumentální ráz. Takže zpěvu se zde dočkáte opravdu jen minimálně, a to ještě v podobě zastřené, nijak převyšující nad ostatní nástroje.
Jednotlivé skladby staví hlavně na repetetivní konstrukci, na kterou jsou postupně nabalovány další a další motivy. To vede k trochu netradičnímu zážitku, protože se může zdát, že někdo nad tou hudbou hodně přemýšlel, nebo naopak vůbec. Co je na albu 2.5 zajímavé a určitě pozitivní, je jeho práce s náladou. V dobrém časovém rozmyslu totiž přechází od nervozity ke konejšivosti, od podivnosti k příjemnému a podobně. Takže tu nechybí syntezátory podivuhodného strojení, noisové vsuvky i pozpátku nahrané pasáže (hlavně v Orange). Tím se daří udržovat pozornost, ale taky rozčílení. Je to asi trochu hipsterská muzika, protože je opravdu netradiční a zvláštní, ale na druhou stranu umí vykouzlit stylové kousky, které se dobře poslouchají. Tyhle dvě nálady se vlastně ob skladbu střídají, čímž ji zároveň svazují v jednolitý celek.
Líbí se mi zvuk nahrávky, neboť je dobře čitelný a dává dostatečný prostor pro strunné nástroje, které jsou přeci jen hlavním tahounem a smyslem alba. Dalo mi celek zabrat se s deskou popasovat v nějaký ucelený závěr. Poslech prostě není jednoduchý, alespoň pro mě nebyl. Je otázkou, na kolik je to dobře. Rozhodně zde po prvním poslechu byly momenty, ke kterým jsem se chtěl vrátit, ale i ty druhé, na které už jsem po druhé zvědavý moc nebyl. Spojení obou pocitů a jejich vzájemné prolínání je něco, bez čeho se v průběhu 2.5 neobejdete. A je to tak asi správně, neboť se tím Owun dokonale odlišují a vyšlapávají si svojí extravagantní cestu. Jsou divní, jsou veselí, jsou neklidní, jsou i hladivě pomalí. Nebylo to jednoduché, ale věřím, že jsem album pod kůži trochu dostal. Neustálé putování mezi náladami mi ve výsledku přišlo jako svěží tah. Opakující se motivy působí až psychedelicky, čemuž nasazuje korunu poslední song Raison, který by v tvrdším podání obstál i v repertoáru Oranssi Pazuzu.
Zkrátka tahle deska to nebude mít jednoduché, musí nějaký čas zrát, ale své silné momenty ukáže už při prvním seznámení. Zkušenost je to zaručeně dobrá a jsem rád, že něco takového přistálo v mém přehrávači, protože mi to příhodně pročesalo hudební zaměření posledních dní a náležitě vytrhlo z jinak pulzující nálady. Možná, že tohle ještě není konec a mohl bych za rok napsat další pocity, které se během poslechu objevily, ale bude lepší to pro teď uzavřít. Owun mají kladné body za neotřelost a avantgardu, ale rovnou jim i nějaké seberu za těžkou přístupnost a občasné rozhození atmosféry.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Atypeek Music / [reafførests]
Vydáno:Březen 2017
Žánr:experimental rock
sestava neuvedena
1. I.A.
2. Foul
3. All Of Us
4. Tom Tombe
5. Araignée
6. Frost
7. Orange
8. Post
9. Raison
Ageless Oblivion
Penthos
Cémuršámur
Rodinka
My Sleeping Karma
Moksha
Mühr
Messiah
Witches Of God
They Came To Kill
Telepathy
Tempest
Echoes Of Yul
Tether (EP)
Sathanas
Worship The Devil
Trollheims Grott
Aligned with the True Death
Insomnium
Shadows of the Dying Sun
Rocky Mountain Oysters
Cursed In Death Valley
17. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24.5. v Praze (Kasárna Karlín) a den n...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.