Pandemia - At the Gates of Nihilism

PandemiaAt the Gates of Nihilism

Mirek M14.4.2015
Posloucháno na: všem možném
VERDIKT: Nečekáte-li víc, než zručně, nápaditě a s nadhledem zahraný death metal víceméně klasického střihu, neměli byste být rozhodně zklamáni. Pandemia sází na své osvědčené zbraně a má každopádně stále co říct i v době, kdy slaví své dvacetileté působení na scéně.

Chebská Pandemia letos oslaví dvacet let své existence, po které patří mezi špičku tuzemské death metalové scény. Ještě před vydáním debutu "Spreading The Message", který vyšel u amerického labelu Lost Disciple Records roku 1999, měli pánové již četné zkušenosti s hraním před zahraničním publikem a společným vystupováním s nejednou světovou metalovou legendou (včetně slovutných Death). V obdobně úspěšném duchu pokračují dodnes a stále patří mezi hrstku "vyvolených", kteří mají solidní fanouškovskou základnu i mimo naši vlast. To se dle mého názoru rozhodně nezmění ani s čerstvým řadovým zářezem "At the Gates of Nihilism".

Kapela zde totiž opět předvádí vytříbený death metal světových kvalit, kterému se asi nejvíce blíží tvorba spolků jako Vader či Morbid Angel a ač se nevyžívá v progresivních vlivech ani technicky pojaté instrumentaci, nadstandardní hudební zručnost je cítit téměř z každého tónu. Nepozorný posluchač by možná mohl Pandemii nařknout z přílišné žánrové ortodoxnosti, nicméně po bližším prozkoumání vyplynou na povrch lehké odbočky k black či thrash metalu nebo decentní vlivy orientální hudby, které album příjemně osvěžují.

Ocenit je nutno i zdařilou hru s kontrasty. Převážně střednětempý death metal se nebojí místy zrychlit a nastolit poctivou sypanici, jindy naopak zvolnit a dát průchod temněji laděným atmosférickým pasážím. Díky tomu novinka posluchače dokáže po celou dobu udržet ve střehu a nemá tendenci nudit. Velice povedený je i mohutný a masivní zvuk, dodávající nahrávce ty správné "koule" a pro daný žánr se jevící jako zcela ideální. V této souvislosti je třeba zmínit i producentský dohled legendárního Waldemara Sorychty, který stál u vzniku celé řady zásadních metalových alb 90. let a i zde zjevně přesně chápe, co kapela potřebuje. Zahostoval si dokonce coby kytarista v baladicky laděné skladbě "Broken Soul of the Dying Soldier".

Pandemia

Pandemia na svém aktuálním řadovém počinu "At the Gates of Nihilism" znovu dokazuje, že i poměrně tradičně pojatý death metal lze stále dělat svěže a zábavně, aniž by působil zbytečně staromilským či ortodoxním dojmem. Muzikantská a skladatelská zručnost, cit pro atmosféru a skvělý zvuk i produkce jsou pádnými argumenty pro to, aby si kapela i nadále udržela (nebo dokonce ještě posílila) vydobyté pozice i mimo tuzemskou scénu.