|
|
||||||||||
Jestliže debut "Elektrula" se kapele nadmíru povedl, tak s následující deskou jdou Sad Harmony ještě dále a předkládají album, které si snad nic jiného než absolutorium nezaslouží. Zatímco "Elektrula" má své přednosti v živelnosti a v určité neočekávatelné výbušnosti, „Tete-a-Tete“ naopak prezentuje kapelu v přemýšlivějším a zadumanějším rozpoložení. Obsah alba působí dospěle, zdá se, že kapela v ten správný čas dozrála a na tomto CD posluchači nabízí ty nejšťavnatější plody ze svého rozlehlého sadu. Sad Harmony dosáhli určitého řádu ve svých kompozicích, vymezili si svůj styl a našli osobitý zvuk v prostorách zavedeného studia Shaark pod producentským dohledem Standy Valáška a Toma Šlápoty. Výsledkem je vzácně vyvážená nahrávka jak po stránce skladatelské, tak produkční, k níž je radost se i po letech vracet.
Důležité je, že kapela neztratila nic ze své hravosti. Různobarevné zvukové koláže určitě jen tak nepřestanou posluchače ohromovat a i po x-tém poslechu je ve skladbách na „Tete-a-Tete“ stále co objevovat. Kytarovou práci jsem vychvaloval už v recenzi na "Elektrulu" a zde bych mohl v podstatě zopakovat totéž. Ve smyslu prvního odstavce snad jen doplním, že je na výsledku hodně znát, že muzikanti šli do studia o nezanedbatelné zkušenosti bohatší, ať už se jednalo o zkušenosti z nahrávání předchůdce, nebo o jistotu a vyhranost z koncertní činnosti. Rovněž Skunyho zpěv zaznamenal pokrok. Na tomto albu se vydává ještě do rozmanitějších vokálních zákoutí a skladbám jeho variabilita nesmírně sluší. A protože bez Hany Nagolové by to asi nešlo, i její příspěvek zde má své pevné místo.
Zmínil jsem ucelenost alba, což ale neznamená, že by toto kompaktní vyznění popíralo variabilitu nálad. Sad Harmony toho dosahují pomocí svižnějších šlapavých kousků jako "Two Circles", "Preama" nebo "Hanele a Shloymele", které prokládají melancholičtějšími a tempově klidnějšími "The Evening Star", "Got to Luke" nebo "Around Axis". Ne vždy ale platí, že rychlejší tempo přináší pozitivnější emoce a pomalejší naopak. Tím by Sad Harmony byli příliš průhlední a to oni nejsou. Stejně tak s inspiračními proudy, které do kapely ženou múzy to není jednoznačné; místy je slyšet odkaz Paradise Lost, některé momenty mi připomínají vzdušnost pozdějších Amorphis. Významnější roli zde hrají elementy, které na předchozím albu teprve vystrkovaly drápky. Mám na mysli odkazy na rockovou hudbu sedmdesátých let (především v použití hammondek a „retroefektů“ v některých kytarových partech – např. v Engine Driver) a vlivy folkové hudby, které se promítly např. do podoby druhé skladby „Hanele & Shloymele“ a které naplno povstávají v závěrečné KRÁSNÉ adaptaci lidovky „Ode mlýna ke mlýnu“.
Tato závěrečná skladba je asi nejzajímavější položkou na albu už jen tím, že se na ní podílí kompletní cimbálovka. Výsledek však předchází veškerá očekávání. Toto spojení není jen přímou konfrontací dvou hudebních světů, ale dokonalou symbiózou dvou živoucích organizmů, které vzájemně využívají své přednosti ve prospěch toho druhého i celku zároveň. Vyjma hostujícího cimbálu včetně zpěváka Karla Kučery dodává skladbě nevšední nádech také (rovněž hostující) kytarista Petr Mores, jehož sóla doslova berou dech a zejména v gradujícím finále se nemůžu nabažit příjemného mrazení v zádech. Ale než se dostanete až k závěru alba, čeká vás mnoho velkolepých zážitků, na to vemte jed. Ať už se jedná o zmiňované šlapavé kytarovky „Preama“ a „Two Circles“, podmanivou baladu „The Evening Star“, plíživou a temnou „My Lover“ s agresivním vokálem nebo progresem načichlou „I Use My Brain Again“, prožitek se dostaví stejně intenzivní. Přitom jde jen o zlomek této výkladní skříně naléhavého „doomy rocku“, jímž tato moravská formace ukazuje světu, že co do kvality a osobitosti se nemusí v konfrontaci se špičkou cítit méněcenně.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Redblack
Vydáno:Srpen 2002
Žánr:doom rock
Jiří "Skuny" Sládek - baskytara, zpěv
Petr "Billy-Q" Bíla - bicí
Johny Pleša - kytara
Petr "Shup" Sup - kytara
1. Engine Driver
2. Hanele & Shloymele
3. Got To Luke
4. Two Circles
5. Dreama
6. The Evening Star
7. My Lover
8. Love Is A Bitch
9. I Use My Brain Again
10. Around Axis
11. A Little Girl Lost
12. Jew The Eternal
13. Ode mlýna ke mlýnu (bonus)
Sad Harmony
Elektrula
Bratrstvo Luny
La Loba Ante Portas
Devin Townsend Project
Z²
Temple Of Baal
Mysterium
Mörkhimmel
Genium Obskurity
Nokturnal Mortum
Verity
Urgehal
Aeons In Sodom
Deranged
Struck By A Murderous Siege
Anathema
Judgement
Pillorian
Obsidian Arc
Arcturus
Arcturian
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.