|
|
||||||||||
Six Feet Under sleduju tak po očku, sem tam osvěžím hudební zážitky přehráním spíš nějaké starší nahrávky, ale pravidelný příděl nechávám jiným. Moje zvídavost ohledně nové desky měla dva důvody, z nichž jeden je jasný a je jím mediálně dlouhodobě a detailně sledovaný zemětřas v sestavě SFU, který vedle frontmana Chrise Barnese přečkal jen kytarista Steve Swanson. Odejití Butler & Gall se roztrousili v jiných kapelách méně i více zvučných jmen, a když k tomu všemu přidáme i nedávné mihnutí se dalších dvou členů v sestavě SFU s délkou trvání zhruba rok, vyjde z toho zmatený guláš ne nepodobný české politické scéně. Otázka „co z toho vylezlo?“ je jistě na místě. Abych nezapomněl na ten druhý důvod – líbí se mi obal, v diskografii SFU patří k těm opravdu zdařilým.
Pokud by se snad něčí myšlenky ubíraly směrem takovým, že nová deska bude oproti předchozím jednak jiná díky nově příchozím členům, o jejichž částečnému vlivu na tvůrčí proces Barnes tu tam cosi utrousil, a nebo za druhé uspěchaná a cejchovaná zmatky kolem sestavy, což by nebylo nikterak překvapivé, pak je třeba hned v úvodu napsat, že ani jedna domněnka není zcela správná. Nová deska SFU vykazuje všechny známky tradičního rukopisu kapely, kterému jedni holdují a druzí mluví stále cosi o odpadlíkovi z Cannibal Corpse. V dosti neutěšených morbiditách hovící si Barnes evidentně drží opratě pohřebního spřežení nadále pevně ve svých rukách a fanouškům servíruje přesně odměřenou porci bytostně hutné porce death metalu rozkolísané kvality.
Osobně dávám přednost oněm rytmicky jednoduchým, ale téměř tanečně energickým skladbám, pro jejichž souhrnný popis se vžil název death‘n’roll, který k tvorbě SFU tak nějak patří. Jako etalon mi slouží zásek „Victim of the paranoid“ z desky Maximum Violence (1999), kterou mám tak nějak nejraději, ale vzhledem k našemu zpola platonickému vztahu bych v tom nehledal žádnou velkou vědu. Novinka symbolického názvu Undead začíná zhusta, groovy skladba „Frozen at the moment of death“ patří k těm rychlejším na albu a její čelní umístění na 40 minut trvající nahrávce je jasné a logické; zametání podlahy s nepřipraveným posluchačem hned v úvodu patří k folklóru většiny dnešních (rádoby) tvrdých desek. Jenže pak se album ustaluje ve vyjetých kolejích zemitého a vlastně poměrně pomalého death metalu, ve kterém vedle klasického riffování, občasného sóla a hrubě jedinečného Barnesova hlasu nic nového nenajdete. Vedle poměrně nezajímavých skladeb se tu a tam vyskytne veselejší kousek, taková „Molest dead“ rašpluje staré kostry opravdu zhurta a vokál snad nemůže být posazen níže, než jak je tomu právě tady. Celkově mám dojem, že se na tomto albu chtělo hodně tlačit na pilu a znít tvrdě, nabroušeně a světu dokázat, že spojovat staré železo se SFU zatím vůbec není na místě. Barnes se pro mě překvapivě omezuje především na svoje hluboké vokální polohy a až na výjimky ignoruje mnou tolik oblíbený „zaškrcený“ hlas, jenž s tou klasickou hlubokou orbou kontrastuje vynikajícím způsobem.
Novinka Undead prostě nepřekvapuje. Nebudí ve mě nadšenecké reakce ani větší pocit nudy, ona prostě plyne, jednotlivé skladby se celkem snadno slévají do jednoho mohutného toku, ze kterého tu a tam vykoukne zajímavý moment (melodika v „Near death experience“, nápaditá kytara ve „Vampire apocalypse“,…), chytlavá pasáž nebo dobrý nápad, ale jako celek vytváří až zatraceně dost jednotvárný kus hmoty. Musel jsem desku projekt opravdu hodně krát, aby se mi v hlavě začaly oddělovat jednotlivé skladby od sebe a i tak vidím přínos Undead spíš v dobře fungující kulise pro jinou činnost, než v poslechové záležitosti pro samotářské hudební seance.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Metal Blade records
Vydáno:Květen 2012
Žánr:death metal
Chris Barnes - vocals
Rob Arnold - bass, guitars
Kevin Talley - drums
Steve Swanson - guitars
1. Frozen at the Moment of Death
2. Formaldehyde
3. 18 Days
4. Molest Dead
5. Blood on My Hands
6. Missing Victims
7. Reckless
8. Near Death Experience
9. The Scar
10. Delayed Combustion Device
11. Vampire Apocalypse
12. The Depths of Depravity
Six Feet Under
Unborn
Mark Lanegan
Straight Songs of Sorrow
Paradise Lost
Obsidian
Nahum
Within Destruction
David Bowie
Blackstar
God Seed
I Begin
Within Temptation
Resist
Tommy And The Commies
Here Come... (EP)
There's A Light
For What May I Hope? For What Must We Hope?
Swallow The Sun
New Moon
Ars Magna Umbrae
Lunar Ascension
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.