|
|
||||||||||
Nahrávky, pod kterými je podepsán Tamás Kátai, stojí vždycky za pozornost. Ať už se jedná o metalové kapely Thy Catafalque a Gire, nebo další záležitosti, ve kterých je kovová struna více či úplně upozaděna. Je to sotva pár dní, co mi přišel mail upozorňující na nový projekt Neolunar, na který si v budoucnu určitě posvítím. Vedle aktuální sólové tvorby půjde o další pokus jak nechat odpočívat metal na slepé koleji a oddat se kouzlu jiných žánrů. Od Neolunar můžeme čekat chytlavou směsici elektroniky, futuretra a atmosféry nočního města. No, kdo by se v souvislosti se jménem hlavního protagonisty netěšil? Ale vraťme se zpátky na začátek.
Zvýšené pozornosti je totiž v případě Tamáse Kátaie určitě třeba. V současnosti je na pořadu dne oživení jeho sólové tvorby a nové album "Slower Structures". Album tiché, ambientní, jen lehce rozvíjející jednotlivé nápady. Album osázené krátkými skladbami, které představují spíš jen črty pocitů. Je to stejné jako si sednout v parku na lavičku a sám pro sebe si rozvést okamžik, který vás ten den ráno už jednou potkal. Pěkně uvnitř sebe, bez přemáhání se, bez mimických projevů, pouze s myšlenkou, která ve vás zůstala a kterou si znovu přehráváte. Převedeno do polohy hudební - za doprovodu piana, minimalisticky vedené elektroniky a pár klasických nástrojů. Stačí několik minut v zamyšlení a pak v hlavě přeskočí další motiv, který se zrovna tak jemně opracuje. "Slower Structures" je druhou sólovou deskou Tamáse Kátaie, pokud tedy nepočítáme skladbičku "Jupiter" z roku 1992. Z toho vyplývá, že není kam spěchat, ani není komu co dlužit. Když to přijde, tak to přijde. A druhý dílek do skromné sólové mozaiky přišel právě v těchto dnech.
Novinka je uzavřená, introvertní záležitost, jen pro pár snílků, kterým je příjemné se tiše zahloubat. Ale i takovým se může při prvních letmých dotycích zdát, že je to deska bezkrevná a bez zjevného impulsu. Ale pravda to samozřejmě není. Jen je třeba se nastavit trošku jiným směrem a nechat v sobě pookřát zadumanost a sny. A ono to přijde. Tamás Kátai na nové nahrávce po svém prezentuje zážitky ze života ve skotském hlavním městě, kde už nějaký čas pobývá. A protože je to náplava a člověk z jiného koutu Evropy, lze i na "Slower Structures" vypozorovat spojení dvou odlišných prostředí. I na něm je (byť dobře ukrytá) stopa folklórní hravosti, ovšem zde v zajímavé kombinaci s odrazem studených skotských dní, kdy i létě čaj zahřeje a podzim trvá celý rok. Člověk je bytost vnímavá, přizpůsobivá a dobře si pamatuje. Talentovanější z nás pak dovedou své pocity vetknout do příběhu jednoho alba. Jedním z takových je právě Tamás Kátai.
Poslouchám-li dnes jeho minulou práci "Erika szobája", vím, že je mi pořád bližší. Je přitažlivější a otevřenější, i když se jedná také o instrumentální album na podobné bázi jako novinka. Jinak jsou ovšem každé úplně jinde. I přes fakt, že jsem si svou cestu k "Slower Structures" našel a to mi odkrylo hodně zajímavého ze svého nitra, pořád to je to jedenáct let stará, živější hra s pocity, kdo mi doma hraje se silnější intenzitou. To berte jako záměrný dvojsmysl.
I tak se ale Tamásovi povedlo nahrát další album, které oplývá nadstandardní kvalitou a poukazuje na jeho skladatelský um. Jeho rukopis může být složitější rozkódovat, ale z opakovaných poslechů je jasné, že pod deskou nemůže být podepsán nikdo jiný. A proto se na pár nenásilných chvilek o samotě skrčte pod deku a dejte si "Slower Structures". Hlasitost poslechu nechám na vás, ale volume více doprava zřejmě nezaškodí. Je to vážně tichá hudba.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Jirka D. / 16.6.16 12:06odpovědět
Pěkné. Poklidné, zasněné, odpočinkové, tiché. U téhle desky se zdržím.
Label:GS Productions
Vydáno:Květen 2016
Žánr:ambient / chamber music
Tamás Kátai - piano, elektronika
Dimitris Papageorgiou - housle
Balázs Hermann - kontrabas
Gyöngyi Kudlik - hlas
Bettina Kátai - hlas ze záznamu
1. Music for Breakfast
2. Raining this Morning
3. Slowing Waters
4. Colour Positive
5. Colour Negative
6. Tea in the Museum
7. A Midday Storm in Marchmont
8. Waltz for Niau
9. Polimer C90
10. Hydrangea Blue
11. Thermal
12. Visage
13. La Galerie Soir
Tribunal
The Weight Of Remembrance
Alcest
Shelter
Black Magnet
Body Prophecy
Darkened Nocturn Slaughtercult
Necrovision
Somnus Aeternus
On the Shores of Oblivion
Pearl Jam
Gigaton
Then Comes Silence
Machine
Hannes Grossmann
The Radial Covenant
Beyond The Ghost
Sundown
Cradle Of Filth
Nymphetamine
Katatonia
Dead End Kings
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.