Zaum - Oracles

ZaumOracles

Victimer23.10.2014
Posloucháno na: JVC UX-H330, PC
VERDIKT: Medituj v odlesku Rudého moře a v myšlenkách na starou říši Parthskou.

ZAUM je dvojice mimořádně rostlých pánů, kteří hrají jakýsi druh léčivého doom metalu. Léčivým je myšleno hypnotický, nebo chcete-li meditativní způsob, a pokud je přání jít ještě blíž, tak ZAUM jsou velmi blízko takovým Om. Jakkoli jsou ovšem Om namočení do svého poslání a jejich poslední práce "Advaitic Songs" byla dokonalost sama, jejich kanadští následovníci jsou naprostí začátečníci a do svého světa písku a kamení nás teprve vítají. Vypravme tedy velbloudy a hlavně vodu s sebou.

Čtveřice dlouhých kompozic nás vítá na asijském kontinentu, na břehu Rudého moře a se vzpomínkou na zaniklou Parthskou říši. Kde spočíval její význam a jak to celé dopadlo si najděte na příslušných místech. Způsob promluvy ZAUM formou (plus mínus) doom metalového jazyka je držen ve spojení zaříkávání a modliteb s velmi primitivním zvukovým doprovodem. Ten je veden od basujícího metalového spodku, přes obohacující prvky dalších nástrojů, což ve finále ze ZAUM činí komorně znějící těleso s orientálními motivy. Díky rozmáchlé délce písní mají dost prostoru a vlastního umu na to, jak kompozice proměňovat a nenechat je pouze stát venku na slunku. Kyle v jedné chvíli (skladba "The Red Sea") prožene hlas výhružnou mašinkou, aby se trochu přitvrdilo, ale hlavní doména kapely je ve fascinaci východní kulturou a tohle se snaží předvést za každou cenu. Jsme nadále v přítomnosti různých nápěvů, veršů a manter. Pokora a čistá duše především.

Om jsou první kapelou, co vás ve spojení se ZAUM napadne a je to naprosto normální. ZAUM ovšem na svých zasloužilejších sousedech hloupě neparazitují, jako spíš rozvíjejí podobný hudební odkaz jiným směrem. Styčné body, jako je téměř identický způsob zaříkávání, lze ale zachytit velmi snadno. Stejně tak se ale můžeme bavit o doomových črtech v tvorbě ZAUM, ty jsou totiž místy velmi živé. Jako příklad může sloužit skladba "Peasant of Parthia", nejmetalovější a nejodvázanější věc alba. Tím, že ZAUM nejsou zase takovým zjevením, je stravitelnost materiálu docela standardní a můžeme mluvit dokonce o pocitu nepřekvapivosti. Provázání jednotlivých motivů a zanícení ZAUM, nepatřící do kategorie pouhých učedníků, ovšem dostává úroveň desky nad běžný rámec a já dnes vím, že jsem si našel velkého oblíbence. Není to sice nic světoborného, něco, co by se mnou mělo zamést a nechat v transu, ale účinky tam jsou. A jsou cítit.

Nakonec je "Oracles" velmi příjemnou exkurzí na východ od nás, do míst, kam se (nejen) českému člověku příliš nechce. Přenesme se ale přes smutný reál dnešního světa o pěkných pár let do minulosti, ZAUM umí být zdatnými průvodci. Mýty skrz ně povstávají, pojďme jim naproti.