Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  REPORTY

zpátky na seznam reportů
Břitva 2014

Břitva 2014

Bhut19.3.2015
Naše reportáže z Břitev se vždy setkávají s rozporuplnými reakcemi. Té první byla vytýkána neúplnost, té druhé zas ne-maximální nadšení. Rovnou z kraje varuji, že s tou letošní to nebude žádné vyžehlení, jelikož bude mít od každého trochu.

Vyhlášení a předávání cen Břitva je taková milá tradice, která se pojí hned s několika příjemnými okamžiky. Je to setkání s přáteli, které člověk vídá jen zřídka, je to vidina zajímavého koncertu a v neposlední řadě ohlédnutí a bilance minulého roku. Na to všechno se vždycky těším, stejně jako na tradiční návštěvu oblíbených brněnských pamětihodností, kterým počíná vévodit Ochutnávková pivnice. Ale přejděme mé nepodstatné zážitky z mimohudebního oddělení a vrhněme se rovnou do sféry muzikantské.

 

// HUDBA

 

Pět kapel na podiu s sebou přineslo především dramaturgicky pestrý večer, který se dle letošních směrnic mohl zalíbit všem blackerům, doomařům i dalším kovaným metalistům. K detailům a výběru se ještě vrátím, nyní bych rád věnoval pozornost dvěma prvním kapelám, a to současně, jelikož se mi zážitky z nich podobají až shodují.

 

Ascendancy a Misty Ways patří ke jménům, které - řečeno upřímně - nemají v mém přehrávači místo. Jejich studiovou tvorbu posunuji do obecného pojetí metalu, kde energie je určujícím elementem, bez ohledu na rozlišující tvář. Věřte mi, že jsem se snažil kapely vnímat a nasát z nich to nejlepší, co na podiu předváděly, jenže ať se snažily sebevíc, mou důvěru nezískaly. Ba naopak, dojmy, které jsem nabyl, nazvěme plytké, bezduché, nicneříkající, zkrátka nenadšené. Je pravdou, že kapelu Misty Ways lze jednoznačně odlišit díky ženskému zpěvu, jenže kolik je podobných? Živě jsem už viděl kusy jako Raw nebo Passion for Sorrow a všechny lze ajťácky ocejchovat postupem copy+paste, který lze použít i pro Misty Ways. Berte to prosím jako jen můj osobní pohled na věc, vkus mám zkrátka jinde.

 

Ador Dorath jsem slyšel před nějakým pátkem v rámci společného tour s Forgotten Silence a Awrizis. Tenkrát jsem z nich byl dost v šoku, protože mi jejich současná tvář jednoduše nesedla, což kapela momentálně jen podtrhla. Chápu vývoj, chápu chuť experimentů a podobně. Ovšem, když kapela na něco takového najede, musí počítat i s odklonem a nesouhlasem posluchačů, kteří se formovali dříve. Ador Dorath jsem hodně uctíval na jejich prvních dvou deskách, Bestiari už šla mimo mě a tu novou jsem ještě nepochopil. Současný výraz však logicky dostává největší podíl na koncertech, a to jde z principu věci mimo mě. Co naplat, zase vedle.

 

Stíny Plamenů mám rád a ať už je jejich vystoupení jakékoli, vždy jej rád vidím. Už jen kvůli faktu, že jejich projev doznává statusu ojedinělosti. Tentokrát se mi však zdálo, že kapela má jakýsi jiný zvuk. Takový více deathmetalový, prostě ne-blackový. Možná to bylo dáno jen pro mě nezvyklým vnímáním melodkovského zvuku, který bičoval uši až běda, nebo spíše vytrhnutím ze zajeté žánrové stylizace. Stejně jsem si v duchu předříkával texty staré i nové, kterým vévodila především má oblíbená záležitost Morbivodní potrubí, i když absence bohatýrského vokálu a bzučivější kytary byla citelná. S Morbivodovým ansámblem jsem přesto spokojený.

 

Nejinak tomu bylo i s poslední kapelou, kterou byla zatěžkaná sbírka temných tónů Et Moriemur. Přiznávám, že na ně jsem byl z celého večera nejzvědavější a co jsem tak bavil s přáteli, měli to snad všichni tak. Překvapivě pak působilo razantní prořídnutí sálu. Sea of Trees je naprosto perfektním otvírákem posledního alba a nejinak působí i živě, ačkoliv u té desky je mi ten jejich výraz tak nějak bližší. Možná jde o prostředí, které si člověk navolí dle libosti, možná o to, že snad vždycky Et Moriemur hrajou jako poslední, což je na vycucaného člověka silné břemeno. A nepochybně i zvuk udělá své, protože doprovodné samply na Melodce vyloženě bodaly do uší místo toho, aby podpořily zádumčivost dané pasáže. Třetí možnost vidět kapelu živě a zase odcházím dřív, skupině však nedávám vinu, ale do budoucna další šanci; dle diáře to vypadá na volyňský Enter The Eternal Fire fest.

 

// NEHUDBA

 

Krom hudby tu bylo samozřejmě to důležité – vyhlášení výsledků. Mohl bych zde sepsat komentář ke každé kategorii, ale nebudu mrhat váš čas, když vše je k dohledání ZDE. To co nás zajímalo nejvíc, byla samozřejmě deska roku, kterou získali Master’s Hammer za Vagus Vetus. Mno… deska je to dobrá, ale své koně jsem měl jinde. Pro zajímavost ještě uvedu, že nominace Echoes v kategorii Médium roku se proměnila v osmé místo, což nás upřímně těší a děkujeme všem, co na tom mají zásluhu. Zmíněnou kategorii pak vyhrál Inyho fanzin Trhavina, kterému upřímně gratulujeme. Dovolím si snad ještě jednu poznámku, která směřuje k dojmu takovému, že ve výsledcích mnoha kategorií (objev, neřadové album, zklamání a klidně i to médium) rezonoval pankáčský dialekt nekriticky opěvující především vše se štítkem DIY. Neberte to jako výtku, ale jako lehkou úvahu nad tím, jestli je DIY samospasitelné a zcela automaticky hodné obdivu.

 

Na úplný závěr ještě zmíním to, co jsem slíbil na začátku reportu. Ano, jde o dramaturgii celé akce po stránce hudební / koncertní. Ať už se výběr skupin jakkoli protíná, či míjí s vkusem dorazivšího posluchače, vždy je jasné, která kapela bude největším lákadlem. Při tomto vědomí je možná logické zařadit silnou kapelu na samotný konec, aby v sále vydržel maximální počet lidí, otázkou ale je, nakolik je tento fakt spojen s realitou. Et Moriemur byli, dle mého soudu, jasným tahákem večera a přesto se počet hlav zmenšil dost citelně. Osobně bych jednu z kapel, která večer otevírala, posunul na samotný konec. Efekt akce by byl myslím dostatečně zachován a Et Moriemur by se dočkali publika, jaké si zaslouží.

 


 

Na koncert byla redaktorovi webu Echoes udělena akreditace pořádající agenturou MetalGate.



  DISKUZE K REPORTU

zrušit

Reagujete na komentář

Oliva / 19.3.15 20:38

Ano, souhlasím. Napadlo mě ty ceny vyhlašovat uprostřed setů těch kapel (a bez projekce, protože by tam stály bubny), což by znamenalo větší jistotu lidí v sále, ale na druhou stranu by se těm kapelám (ani posluchačům) asi moc nelíbilo, kdyby byl jejich set takto přerušován. Nebo bezprostředně těsně po odehrání některé kapely, tedy než lidi stačí odejít, ovšem rovněž bez projekce. Takže by to vidělo třeba víc lidí, ale vizuálně by to bylo ještě o trochu horší. Nebo má někdo jiné návrhy? :)

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

Oliva / 19.3.15 17:38odpovědět

Děkuji za report i vyslovené názory. Žel, ne vždy vše odpovídá původnímu záměru. Pokud jde o dramaturgii, na letošní Břitvu byly pozvány částečně odlišné kapely, některé však svou účast z různých důvodů odmítly a byly proto nahrazeny jinými. Totéž se týká samotného udílení cen. Původně se počítalo i s dalšími vyhlašujícími moderátory, stejně jako v případě kapel však někteří nemohli dorazit. Kromě toho se to vyhlašování (až na projekci) nedá nijak předem připravit, nějaká "generální zkouška" je v podstatě vyloučená, takže se improvizuje na místě. Že má Martina K. problémy se správnou anglickou výslovností, to je jistě nemilé, žel nikdo jiný po ruce nebyl. Stejně tak je nemilé, že to vyhlášení je třeba odbýt rychle, protože přílišné zdržení by znamenalo výrazné navýšení ceny zvukaře. Letos to vyšlo na minutu přesně, tzn. že kdyby Et Moriemur na konci přetáhli o jedinou minutu, platila by se zvukaři celá další hodina. Smutné je i to, že většinu lidí to vyhlášení nezajímá, protože je více zajímá chlast, ale netuším, co s tím udělat. Násilně ty lidi přetáhnout od baru k pódiu jistě nelze :) Totéž se týká faktu, že mnoho lidí neznajících Et Moriemur odešlo domů. Takže se to každý rok lepí na bázi improvizace a zatím žel nic nenasvědčuje nějaké změně :(

Vlada / 19.3.15 18:23odpovědět

Et Moriemur nepretahli, protoze jim byl set zkracen.

Jirka D. / 19.3.15 19:18odpovědět

Laďo, rozumím tomu, co píšeš, ale to je přesně ta věc, která mi přijde podezřelá. Ty s tím trávíš dlouhé hodiny, dny a týdny, děláš si statistiky, seznamy, zařizuješ, mailuješ, připomínáš, organizuješ, sčítáš, vyhodnocuješ, a pak se to celé zamumlá během pěti deseti minut v mezipauze, kdy je většina lidí u baru nebo na záchodě. A to mi přijde jako velká škoda. Vzhledem k záběru, který Břitva má, by si celá akce zasloužila něco víc. Je mi jasný, že kritizovat a hledat slabiny je snadné (jsem vinen!), ale nedá mi to, abych to nenapsal...

Oliva / 19.3.15 20:38odpovědět

Ano, souhlasím. Napadlo mě ty ceny vyhlašovat uprostřed setů těch kapel (a bez projekce, protože by tam stály bubny), což by znamenalo větší jistotu lidí v sále, ale na druhou stranu by se těm kapelám (ani posluchačům) asi moc nelíbilo, kdyby byl jejich set takto přerušován. Nebo bezprostředně těsně po odehrání některé kapely, tedy než lidi stačí odejít, ovšem rovněž bez projekce. Takže by to vidělo třeba víc lidí, ale vizuálně by to bylo ještě o trochu horší. Nebo má někdo jiné návrhy? :)

Jirka D. / 20.3.15 18:48odpovědět

Laďo, úplně naopak. Vyhlašování samozřejmě mezi kapelami, ale natolik zajímavé a atraktivní, aby to lidi udrželo a přitáhlo. Takže hlavní důraz dát na vymáklou projekci, která by mohla obsahovat krátké info o té které kapele, třeba o prvních třech nebo tak... (objev roku byla Hanba a kolik lidí v sále o ní něco vědělo?), fotky, hudební ukázky, k tomu mluvené slovo (třeba nahrané) o tom co, kdy, kdo, jak, odkdy... Prostě taková populárně naučná projekce, u které lidi vydrží proto, že se něco dozví, že to bude zajímavé... :)

Oliva / 20.3.15 20:44odpovědět

Tímto směrem se rovněž uvažuje. V praxi by to znamenalo časově mnohem více práce pro Pavla Kurtina, který chystá projekci, a 2-3x delší vyhlašování, ale ani to by nezaručilo, že se lidi přemístí k pódiu a budou to sledovat. Tím spíše, že před vyhlašováním je třeba kvůli projekci odklidit bicí, což trvá pár minut, během nichž mnozí lidi odejdou pryč. Navíc je zjevné, že mnohé ty lidi nějaké výsledky ankety opravdu nezajímají a zajímá je spíše ten chlast apod. :) Kromě toho před pár lety se nevyhlašovalo na 2 části, ale všechno naráz v jednom bloku, což trvalo 30-40 minut, takže pár lidí si stěžovalo, že je to moc dlouhé, někdo tam i řval, kdy se konečně začne zase hrát :) Kdyby se to pojalo velkolepěji, z vyhlašovacích 2x 15 minut by vzniklo 2x 30 minut, které by bylo možná lepší rozdělit na 4x 15 minut (tedy ve všech pauzách), což by znamenalo neustálé odklízení a opětovné stavění bicích. Je to složité dilema...

-krusty- / 21.3.15 8:35odpovědět

Pokud někdo z davu vykřikuje kdy už se bude hrát, je třeba jej odkázat na plakát, kde je jasně psáno "vyhlašování výročních cen Břitva". Tohle přece ani nemá být klasický koncertní večer, ale něco svátečnějšího, co zrekapituluje minulý rok a zúročí olivovskou mravenčí práci... Možná stojí za zvážení menší počet kapel, protože ten večer nemůže být mini festivalem a předávacm večerem zároveň. Předávání raději rozdělit do více bloků. Pokud je třeba odklízet bicí kvůli výměně kapel či projekci, co přesunout před bicí projekci samotnou. Na případné odklízení by nebylo vidět a i ono by se dalo urychlit (limitující jsou ovšem prostory melodkovského backstage....chápu). Ovšem nějaké mobilní profi-plátno či velký LCD monitor je asi limitován financemi. A sehnat případného sponzora z hudební branže znamená jistá omezení pro dramaturgii a kdo ví co ještě..... Nadšení je fajn věc, ale často jsou finanční prostředky až v první řadě...... Každopádně bývalo mnohem hůře, ale může být taktéž lépe.

Oliva / 21.3.15 9:53odpovědět

Na to stávající projekční plátno na Melodce jsem se už kdysi ptal a údajně jej nelze nijak předsunout před bicí. Zavěsit tam před bicí další plátno a změnit pevně nastavený úhel projekce zřejmě také nelze. Dalším řešením by bylo stavět bicí na posuvné plošině, která by se jednoduše odsunula na stranu, ale to je asi také technicky nemožné.

-krusty- / 21.3.15 12:37odpovědět

Úhel projekce by se musel změnit... Posuvná plošina pod bicí je také řešení, ale tohle funguje na Brutalu a na velkých pódiích všeobecně. Melodka je moc malá....:-(

Ivan z Ascendancy / 20.3.15 10:51odpovědět

Pro mě osobně to byl velice dobrý koncert, který jsem si hodně užil. Zastal bych se Martiny, protože ač já se anglicky domluvím a můžu se hodnotit jako průměrný angličtinář, tak bych některé názvy nevyslovil lépe. Zastal bych se i dramaturgie, protože: "Zaměřením ankety je především tvrdý rock, metal, punk či hardcore". A podle mě všechny vystupující kapely do toho spadají a předvedly výkon za který se nemusejí stydět. Je třeba si uvědomit že anketu dělají amatéři, hodnocené kapely jsou amatérské a na základě toho věřím že to všichni dělají pro radost a protože je to baví. Proto serte na kritiku, protože to je prostě PUUUUNK!!!!!:)

Jirka D. / 19.3.15 7:21odpovědět

Letošní Břitva mě hudebně zcela minula - s prvními dvěma kapelami naprosto, Ador Dorath jsem viděl na podzim a stejně jako autor reportu jejich novému výrazu nerozumím, i když vystoupení bylo suverénní. Stíny jsou sice originál, který respektuju, ale osobně ten blek prostě nemusím. Na Et Moriemur jsem už nevydržel, i když právě na ně jsem se těšil nejvíc. Bohužel. Pět kapel je moc, jsem pro redukci na tři. A redukci by zasloužil i zvukař, o dost decibelů níž. Nehudbní část mi přišla hodně odbytá, s ohledem na úsilí, které do toho Laďa dává, bych očekával něco trochu víc, jistou "velikost okamžiku" a ne jen rychlo-vyhlášení v pauze mezi kapelama, kdy si odejde většina k baru pro pivo. Taky by se hodilo zopáknout výslovnost jmen kapel, pak to prostě při vyhlášení působí dost blbě... K tomu technické problémy ... nezklamali pouze Malignant Tumour, kteří udílení pojali stylově a s nadsázkou sobě vlastní. K tomu přidávám příjemné setkání s lidma ze scény, takže aspoň něco pozitivního...

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky