Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
Catacombe

CatacombeNejdůležitější je být upřímný jak k sobě tak k ostatním.

Jirka D.9.4.2012
Internetové zákruty se někdy vinou prapodivnými cestami a při vší technické dokonalosti naše zprávy někdy nedorazí do cíle tak, jak jsme předpokládali. Loni v červnu jsem psal recenzi na debutní album Kinetic a ve stejné době jsem požádal Pedra Sobasta o rozhovor. Ozval se mi letos začátkem března, ale na jeho omluvu budiž řečeno, že na vině je jeho e.mailová schránka a ten lidský faktor naopak projevil i po tak dlouhé době všechnu snahu a vyvinul značné úsilí, aby vše nakonec dobře dopadlo. Po pár úsměvných mailech o „trhnutí rekordu“ v době potřebné na odpověď jsme ten rozhovor nakonec dali dohromady.

Ahoj Pedro, zdravím Tě do Portugalska. Jak se Ti daří v tom letošním roce? Mnozí prorokují velké změny, obraty společnosti, konce a nové začátky – jak se na to díváš Ty?

 

Ahoj Jirko,

Rok 2012 pravděpodobně bude rokem nějakých změn, dokonce se předpovídá i konec světa, ale kdo ví? V mé zemi teď zažíváme těžkou dobu, lidé se cítí podvedení vládnoucí mocí a všechny problémy se omlouvají krizí. Jsou to dny bojů a obětí, ale doufám, že se to v budoucnu zlepší.

 

Můj úplně prvotní zájem o kapelu byl dán jejím jménem, které se mi hned od začátku líbilo – Catacombe. Kdo s tímto názvem přišel a jak zapadá do tvorby kapely? Jde v něm hledat něco víc, nebo je to prostě jen název?

 

To je celkem častá otázka, která každého zajímá, přestože ten název napovídá asi o trochu jiné hudbě. Každopádně Catacombe je, řekněme, pocta místu, kde jsem nějaký čas cvičil s jinými kapelami, kterému jsme říkaly „Catacumbas“ (katakomby). Zkoušeli jsme tam téměř osm let a byly to hodně dobré, společné časy, takže jsem to chtěl nějak uctít.

 

Debutní desku Kinetic jste vydali pod ruským labelem Slow Burn records v prosinci 2010 a pokud vím, nic dalšího vám zatím nevyšlo. Chystáte už nějaký materiál pro následnou nahrávku?

 

Právě v této době začínáme dávat dohromady nějaká témata, která by měla být součástí připravované nahrávky. Zatím vůbec nemám představu, kdy bude deska hotová, ale určitě nebudeme spěchat, děláme věci trpělivě. 

 

Bude pokračovat vaše spolupráce se Slow Burn? Jedná se o hodně mladý label (zatím 13 vydaných alb), takže vaše i jejich pozice určitě nebyla jednoduchá. Dopadla vzájemná spolupráce dobře?

 

Slow Burn Records je poměrně mladá značka, stejně jako je mladá kapela Catacombe. Problémy jsme neměli žádné, vzájemná komunikace fungovala jednoduše a všechno se řešilo rychle. Myslím, že obě strany mají dobrou možnost se dále vyvíjet a růst a to je ta správná spolupráce mezi oběma partnery.

 

Pro mastering alba Kinetic se vám podařilo získat Jamese Plotkina. Byl jeho přínos opravdu tak velký? Je těžké zajistit si pro sebe člověka, který se podílel na albech Earth, ISIS a dalších známých jmen, nebo je to prostě otázka peněz?

 

James Plotkin je vynikající profesionál a talentovaný muzikant. Kapely, se kterými spolupracoval, to jasně ukazují. Byl nám doporučen přítelem, který nám dal na něj kontakt a následně už bylo docela snadné začít řešit věci přímo s Jamesem. Je to velmi přístupný člověk a kvalita jeho práce bylo to, co jsme chtěli pro naše album. Samozřejmě je velice prospěšné mít jméno jako James Plotkin spojené s nahrávkou Catacombe a při výběru to mělo velkou váhu.

 

Vaše hudba je na mnohých místech označována jako (instrumentální) post rock. Díváš se na vaši tvorbu jako na „post rock“? Co přesně si pod tímto označením představuješ konkrétně Ty?

 

Post-rock / post-metal jsou žánry, které přisuzují zvuku některých kapel hlavně kritici. My tomu nijak moc nakloněni nejsme, jsme ovlivnění vícero směry a děláme to, co nás baví. Přesto ale myslím, že Catacombe se pohybuje někde v těchto žánrech, jakkoliv se mi podobné žánrování moc nelíbí.

 

Někde jsem se dočetl názor, že jaký vlastně je to post rock, když klasický rock pořád jede a že jediné vhodné a oprávněné post se pojí s punkem. Co Ty na to? :-)

 

To nesouhlasím. Nemyslím si, že můžeme v hudbě něco označit jako špatné nebo méně správné, hudba je svoboda! Můžeš kombinovat tucet stylů a stále tvořit něco nového. A dokud to zní dobře a doráží to ducha daného muzikanta, nevidím v tom problém. Tento druh předběžného odsouzení jen omezuje kreativitu, to je můj názor.

 

Představují kapely hrající post rock (metal, sludge,...) Tvůj hlavní zájmový proud? Co se Ti v poslední době opravdu hodně zalíbilo?

 

Poslouchám všechny hudební žánry. Mám to rád a můj přehrávač zvládne všechno!

 

Právě teď jsem poslouchal poslední album “If These Trees Could Talk”, “Rolo Tomassi”, “Daughter”, “Caspian”, “Warpaint”, “Gang Gang Dance”, “Wye Oak”, “Tides From Nebula”, “Editors” a těším se na novou nahrávku „Marriages“, která vyjde na konci dubna.

 

Catacombe je poměrně mladá kapela (hrající od roku 2007). Jak Tě napadlo dát dohromady kapelu a co bylo tím hlavním impulzem, díky kterému ses k něčemu podobnému odhodlal?

 

Catacombe začali jako jednočlenný projekt. V roce 2007 jsem vůbec neměl v úmyslu založit kapelu, motivace tu byla pouze taková, že napíšu pár písní, které pak budu sdílet na Myspace. Výsledek se setkal s velmi dobrou odezvou a přišlo mi hodně reakcí, které si žádaly nějakou nahrávku a koncerty. Později jsem dal dohromady několik lidí a na konci roku 2008 se Catacombe poprvé objevili živě jako klasická kapela.

 

Co bys poradil mladým, začínajícím kapelám? Našel bys u sebe nějaká zkušenost ze začátků, kterou bys příště raději neopakoval?

 

Jasně že bych měl radu pro začínající kapely: užívat si života a dělat muziku, která se jim líbí, vyvíjet se jako muzikanti, nikdy nezaprodat sám sebe nebo hrát koncerty zdarma, být upřímný jak k sobě tak k ostatním a také vědět, že chyby se stávají, ale je nutné se z nich učit.

 

Mohl bys nějak v krátkosti popsat, jak si na tom stojí portugalská metalová / rocková scéna? Do světa se prosadili hlavně Moonspell nebo Ava Inferi, ale určitě by se našli i další zajímaví interpreti...

 

Portugalsko je malá země s malým hudebním trhem, jak taky jinak. Kapely, které tu začínají a snaží se prosadit a vykročit v před, to nemají lehké. Často říkám, že Portugalsko je na „prdeli“ Evropy, čímž myslí to, že je dost složité se odtud prosadit ve zbytku kontinentu nebo ve zbytku světa. Ale jsou tu i výjimky a úspěšné případy: Moonspell jsou jedním z nich a mají mou poklonu. Nicméně je tady i celá řada dalších kapel s dostatečným potenciálem se prosadit v různých žánrech a některé z nich začaly dělat první kroky k tomu, aby se jim to povedlo.

 

Když se vrátím ke Catacombe – nenapadlo Tě někdy rozšířit sestavu o zpěváka? Nebo je vaše instrumentální tvorba něco, co bylo jasné hned od počátků a nic na tom měnit nechceš.

 

To ne, nikdy jsme o stálém zpěvákovi v kapele neuvažovali. Pokud máme nějaké zpěváky ve vystoupení, jedná se vždy o cover verze, ve kterých jsou vokální party anebo v jednom nebo dvou kusech se speciálními hosty.

 

Jaký je to vlastně pocit nemít na jevišti toho „klasického frontmana“? Mají takové koncerty zase jiné kouzlo, které třeba láká zcela jiný typ fanoušků?

 

Z hlediska dopravy je to velice pohodlné. Nemáme starosti z hlasitostí z důvodu hlasových linek nebo kvůli dalšímu místu v dodávce, když jsme na šňůře, to je fajn.

 

A jestli máme nějaký „magický prvek“ na koncertech? Jasně! Myslím, že atmosféra a feeling na pódiu je jiná, než kdybychom měli zpěváka. Někdy mám pocit, že se některé kapely „schovávají“ za zpěváky a frontmany, ale to je všechno otázka vkusu. Všechno je spíš o hudbě, ať už je „zpívaná“ nebo ne, to není důležité.

 

No a poslední otázka – na co se v nejbližší době mohou fanoušci Catacombe těšit, co máte připraveného nebo chystáte na rok 2012?

 

Jasně, jak už jsem uvedl výše, dáváme dohromady nějaký nový materiál pro další desku, možná EP. Ještě zvažujeme možnost vydání našich starých záznamů z pásek u jednoho italského vydavatele. A ještě malá vsuvka: hudba Catacombe bude brzy zvukovou stopou v jedné reklamě známé značky sportovního oblečení!

 

Pedro, díky za rozhovor! Pokud máš cokoliv, co bys rád dodal, učiň tak teď nebo mlč navždy :-)

 

Chci hlavně poděkovat za čas a zájem, který jsi nám věnoval prostřednictví tohoto rozhovoru a taky za všechnu podporu. A speciální díky patří fanouškům v České republice.

Zadrec.

 

 

...::ENGLISH VERSION::...

 


Hi Pedro, my hello to Portugal. How do you do in year 2012? Many people prophesy big changes, turnovers in society, ends and new beginnings – what do you think about it?

 

Hello Jirka,

2012 is probably a year of some changes, there are even prophecies that the world ends, who knows? :-) In my country we live troubled days, the crisis as an excuse for everything and people feel betrayed by the instituted power. These are days of struggle and sacrifice, I hope things improve in the future.

 

My interest about your band was because of the band-name, that I like from the first mention – Catacombe. Who did it thought up and how it corresponds with the music? Is there something more in the name, or it is just a name and nothing more?

 

It is a fairly frequent question, everyone is curious about it because the name suggest another kind of sound. Anyway, Catacombe is, let´s say, a tribute to a place where I rehearsed for quite some time with other bands and to which we called "Catacumbas" (Catacombs). I rehearsed in that space for almost eight years filled with a lot of good times and conviviality, and so I wanted to mark that.

 

Your debut records was released via Russian label Slow Burn records in December 2010 and what I know, nothing more was released from that time. Do you work on a new material for another album?

 

Yes, we are now beginning to compose the themes that should be part of an upcoming release. I have no idea of the timing until finishing it, but we do not hurry, we do things patiently.

 

Are you going to cooperate with Slow Burn? It is very young label (13 releases yet), so your and their position too was certainly not simple. What is the result of your cooperation?

 

Slow Burn Records is quite a young label, like Catacombe as a band. There weren’t any problems, communication is very simple and they treat issues very swiftly. I think we all have good possibilities to grow and it is a positive collaboration between both parts.

 

You managed to get James Plotking to master the album Kinetic. His benefits was really so big? Is it hard to ensure man, who worked on records of Earth, ISIS and another albums of famous names, or is it only a question of money?

 

James Plotkin is an excellent professional and a talented musician. The bands with which he collaborated reflects this. He was recommended by a friend who gave us his contact and thereafter was quite easy to treat things with James. He is a very approachable person and the quality of his work was what we wanted for the album. Obvious that having a name as big as James Plotkin associated to a Catacombe record is very rewarding and of course also weighed in the choice.

 

Your music is named (instrumental) post rock in many (maga)zines. Do you find your music as “post rock”? What specifically do you imagine under this genre of music?

 

Post-Rock/Post-Metal are the genres most associated with the sound of the band by the critics. We don´t think too much about it, we have diverse influences and we do what we like. However, despite not liking that kind of labeling I think Catacombe is within these genres.

 

I read some opinion somewhere, that post rock is not right and correct, because classical rock is still alive and functional and the only genre that we can combine with “post” is punk. What do you say about it? :-)

 

I disagree. I don´t think that in music we can name something wrong or less correct, music is liberty! You can combine a dozen of styles and create something new. As long as it sounds good and reflects musicians spirit I do not see any problem. This kind of prejudgement only limits creativity, it is just my opinion.

 

Do the post rock (metal, sludge,...) bands represent the main current of interest for you? What did you really like recently?

 

I listen to all kinds of music. Providing I like it, everything fits on my player!

 

Right now I've been listening the last album of “If These Trees Could Talk”, “Rolo Tomassi”, “Daughter”, “Caspian”, “Warpaint”, “Gang Gang Dance”, “Wye Oak”, “Tides From Nebula”, “Editors” and am looking forward to “Marriages” new record that will come out in late April.

 

Catacombe is really young band (playing from 2007). What was the idea to formed the band and what was the main impulse for you to decided for something like that?

 

Catacombe began as a personal project. In 2007 I didn´t intend to create a band, there was just the motivation to write some songs and share them on Myspace. However, the feedback was very good, there were a lot of incentive to release a record and have some gigs. Later I gathered some people to play and at the end of 2008 Catacombe appeared for the first time live and as a band.

 

Is there anything to advise to beginning bands? Do you can to find some experience from the early days of Catacombe, that you would never repeat?

 

Yes, there's something I can say to beginning bands: enjoy life, make the music you like, study to evolve as musicians, never sell yourselves out or play gigs for free, be honest with others and with yourselves, and know that mistakes happen so you can learn from them.

 

Do you can to describe the Portugal metal / rock scene in a few sentences? World-famous popularity achieved Moonspell or Ava Inferi maybe, but there are sure another interesting interprets in Portugal...

 

Portugal is a small country and thus a small music market as well. It is not easy for bands to grow here or take a step forward as desired. I often say that Portugal is at Europe´s "ass", meaning it is difficult to get out and reach out to the rest of the continent or rest of the world. But there are exceptions and success cases: Moonspell is one of those cases and I salute them. Nevertheless, there´s plenty of quality here and bands with sufficient arguments to succeed out there in various genres. Some have begun to take the first steps in that direction.

 

When I come back to Catacombe – did you ever think about expand the line-up by singer? Or your instrumental music is something, what is “clear” from beginnings and you want change nothing on it?

 

No, we never thought about having a permanent vocalist in the band. If we have any vocal appearances it will be exceptionally in a cover version that have vocals or maybe in one or two themes with special guests.

 

What is the feeling to not have a classical singer on stage? Do the concerts have another “magic element”, that is attractive for another type of fans?

 

In terms of logistics is very comfortable. Not having to worry about the volume on account of the voice or about another place in the van when we are touring it´s nice.

 

If we have a “magic element” in concerts? Yeah! I think the vibe and feeling on stage is different than if we had a vocalist. I think that sometimes bands “hide” behind the vocalist and front man of the band, but it all comes down to taste. I think that above all Music, whether it’s “sung” or not, is the most important.

 

And there is a last question – what can the fans of Catacombe look forward in near future? Do you have something ready or do you prepare anything for 2012?

 

Well, we are starting to compose new themes for the next record, maybe an EP. We are also considering the possibility to release previous works in tape trough an Italian publisher. Spoiler alert: Catacombe will soon be the “sound track” in a commercial for a known sportswear brand!

 

Pedro, thank you for an interview. If there is something you wanted to say, just do it or be silent for forever :-)

 

I just want to thank the time and attention given to us by this interview and also all the support. A special thank to our fans in the Czech Republic.

Cheers



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky