Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
In Vain

In VainDeset let na trhu, tři alba a několik slov

Sorgh10.6.2013
K tomu lze přidat už jen jediné, ovšem podstatné. Aktuální nahrávka "Ænigma", tedy ta třetí v pořadníku IN VAIN, u nás v rámci recenze dosáhla maxima. A to, uznejte, se příliš často nestává. Snaha pohovořit si s rodáky z norského Kristiansandu vzešla od nich samotných, což nás velmi potěšilo a vzájemná domluva pak byla otázkou okamžiku. Ona celá diskografie IN VAIN je tak nějak potěšující záležitost, račte si vybrat. A jako společníka na příštích pár minut si zkuste vybrat tento rozhovor.

Značka In Vain v dnešní době už něco znamená. Jaké ale byly vaše cíle a ambice, když jste kapelu zakládali?

 

Stig: Když jsem zakládali kapelu, naším cílem bylo prostě se bavit. A tento cíl máme i nyní. Samozřejmě, kapela je nyní na profesionálnější úrovni a máme konkrétnější představy o našem turné, které proběhne mimo Evropu. To znamená, že základ proč tohle děláme je, že nás to baví a obohacuje to naše životy. Jasně, jsou chvíle plné tvrdé práce a frustrace, ale to patří k tomu být součástí kapely. Tehdy jsme si objednali na léto studio a vydali EP. Nebyli jsme plnohodnotná kapela, myslím tím, že jsme byli tři a nebyli schopni hrát živá vystoupení. Naše první EP vyšlo v roce 2004 a náš živý debut proběhl až v roce 2007.

 

Hudba, kterou tvoříte, je pestrá a míchá v sobě spoustu vlivů. Odhaduji, že není výsledkem práce jednoho člověka, ale že při skládání pracujete jako tým. Proto se v ní odráží inspirace a city každého člena In Vain. Je to tak nebo se mýlím?

 

Stig: Johnar tvoří veškerou hudbu, ale ostatní přidávají své podněty. Tím se každý podílí, ale Johnar je tím nejdůležitějším člověkem zodpovědným za skládání.

 

Zaujalo mne, že prakticky celá sestava In Vain zároveň tvoří koncertní line-up kapely Solefald. Obě kapely jsou si poměrně blízké i co do tvorby jako takové. Proběhlo něco jako splynutí duší, jak jste se dali dohromady?

 

Stig: Solefald je kapela, která potřebuje hrát naživo a my jsme jim v tom chtěli pomoct. To také napomáhá propagovat In Vain, takže je to skvělá souhra. To, že si někteří lidé myslí, že naše hudba je podobná, je jen náhoda.

 

Sindre Nedland vedle In Vain působí také v doomových Funeral. Pokračuje tato spolupráce? Jak se mu líbí v této poměrně uznávané, ale stylově svázanější kapele?

 

Stig: Je to dobré pro různorodost v hudbě. A pro něj dobrá zkušenost. Roste tím coby zpěvák.

 

Zbytek kapely se ovšem angažuje už pouze v In Vain. To není příliš obvyklé, protože je zvykem, že řada muzikantů se realizuje hned v několika projektech.

 

Stig: Většina členů působila během let v různých kapelách. Ale je těžké si najít čas pro několik kapel, navíc když odehráváme mnoho koncertů. My všichni máme vedle kapely ještě regulérní zaměstnání.

 

Johnar: V případě bočních projektů, Kristian (bass) a já máme hardcorovou kapelu nazvanou From Strength to Strength (mrkněte na facebook) a letos vydáme naše debutní album On The Verge Of Collapse.

 

Pomalu je čas zabrousit k vaší diskografii. Debut The Latter Rain zabodoval nečekanou silou a vyzrálostí. Já bych se osobně bál, že takové kvality už nemohu dosáhnout, což se naštěstí nestalo. Překvapil vás její úspěch? V mém okolí jsem na ni slyšel jen slova chvály.

 

Stig: Před The Latter Rain jsme vydali dvě EP. Reakce na ně byly dobré, takže jsme věděli, že se začíná něco dít. Během nakrávání The Latter Rain jsme měli pocit, že tvoříme něco velkého a ono to tak skutečně bylo.

 

Už po jejím vydání jste působili jako hotová, tím myslím vyzrálá, kapela. Mohli byste trochu zapátrat v paměti, jak tahle nahrávka tehdy vznikala?

 

Johnar: The Latter Rain byl silný úder do jednolité metalové scény a nezískal nic míň než skvělé reakce. Následně po jeho vydání jsme prodělali naše první živé koncerty, když jsme už byli konečně kompletní kapela o šesti členech. Takže debut pro nás byl velkým krokem.

 

Očekávali jste po The Latter Rain tak silný a pozitivní ohlas?

 

Stig: Opravdu si už nevzpomínám co jme čekali, ale samozřejmě jsme doufali, že se to lidem bude líbit. Makali jsme na desce fakt tvrdě a byl to dlouhý proces ve studiu. Byli jsem opravdu šťastni, jak to vyšlo a že se to lidem tolik líbí.

 

Vaše emotivní a funkční pojetí tvrdé hudby je pro mě zcela novou zkušeností. Nikdy jsem nic podobného neslyšel. Řekni mi čím to je, že zníte tak odlišně? Cítíte, jak jste jiní?

 

Johnar: Souhlasím s tebou v tom, že máme svůj originální zvuk. Když mrkneš na kritiky, tak ti řeknou to samé. To, co nás odlišuje od ostatních, je pravděpodobně naše schopnost dělat plynulé a přirozené skladby, do kterých je začleněno mnoho elementů.

 

Následovalo album Mantra, což je opět dobrá deska, nicméně k vynikajícímu debutu jí pár krůčků chybí, marná sláva. Nakolik splnila vaše očekávání?

 

Stig: Vypadá to, že mnoho lidí má radši The Latter Rain než Mantru. Ale na druhou stranu spoustě lidí se Mantra po svém vydání zdála lepší. Je to naprosto odlišné album a myslím, že je těžké je srovnávat. Na Mantru máme i výborné kritiky, ačkoliv byla velmi experimentální. Myslím si, že mnoho lidí bude pořád milovat naši první desku, protože je to album, které je přiblížilo kapele.

 

Na The Latter Rain i Mantře hostovala celá řada muzikantů, díky nimž jste do hudby zapojili  dechové nástroje a smyčce. Na Aenigmě už hosté nefigurují, proč?

 

Stig: Na Aenigmě máme hosty, jsou to Cornelius a Lars ze Solefald a na saxofon hraje Line. Hosté na The Latter Rain odvedli vynikající práci, ale nyní jsme využili pomoc jiných muzikantů, protože nahrávání se odehrávalo na různých místech Norska

 

Kdo tedy hraje na saxík v závěrečné Floating On The Murmuring Tide?

 

Stig: Jmenuje se Line Falkengerg. Vlastně jsme s ní nedávno hráli živě v Oslu a přesně tuhle skladbu jsme zahráli.

 

Album Aenigma přichází v době, kdy už můžete právem bilancovat, fungujete právě 10 let. Já osobně na podobná jubilea zatížen nejsem, ale vy jste za tu dobu stačili vydat tři výrazné desky, takže není od věci tuto dekádu zhodnotit. Splnila se vaše očekávání?

 

Stig: Mám dobrý pocit z toho, že jsme vydali už tři desky, ale samozřejmě toho mohlo být víc. Během své cesty toho můžeš udělat mnohem víc. Na začátku bylo mým cílem vydat desku a jet na turné. Potom, když cíle dosáhneš, tak si stanovíš nové.

 

Kolik času vám zabrala příprava a studiové práce na Aenigmě? Lišily se v něčem zásadním od minulých nahrávek?

 

Stig: U předchozích alb jsme před vstupem do studia nenacvičovali. Na novince jsme měli čas dokonce na před-produkci. Díky tomuto způsobu můžeme skutečně slyšet skladby s vokály a všemi nástroji. Tím je jednodušší podle našeho názoru skladby přitvrdit a vylepšit.

 

Johnar: Album bylo nahráno během léta 2012. Mix a mastering proběhl během podzimu a zimy.

 

Kdo je autorem obalu novinky a co má znázorňovat? Byl udělán až ke vzniku alba a jeho titulu, nebo jde o starší dílo, které se vám zalíbilo?

 

Johnar: Za artwork je zodpovědný Robert Hoyem. Byli jsme velmi konkrétní ve svých požadavcích a nechtěli jsme typický obal dělaný ve fotoshopu. Chtěli jsme něco nového a svěžího, více kreativního a abstraktního. Tvůrce navrhl, že by na obal rád použil kresbu. Uznali jsme, že je to dobrý nápad a dali mu návod, jaký druh emocí by měl vyjadřovat. Cover nemá přímou souvislost s hudbou nebo texty.

 

Existuje na novém albu některá ze starších, dříve nevyužitých skladeb, nebo jde pouze o nové věci?

 

Stig: Skoro všechny skladby jsou nové, jen Culmination Of The Enigma a To The Core obasahují riffy a části z písně, která byla původně nahrána pro Mantru.

 

U vaší kapely je uvedeno jako působiště město Kristiansand. Zkuste nám jej přiblížit, jak je to v tomto městě např. s kulturou, klubovou scénou? Promítá se nějak v odkazech, nebo se odráží v samotné tvorbě?

 

Stig: V našem městě je vážně těžké zaujmout nějakou skupinu lidí, takže zde nehrajeme příliš často. Skladba Hymne Til Havet je skladba o našem domově.

 

Johnar: Kristiansand je malé, příjemné městě na jihu Norska. Nic moc se zde během podzimu a zimy neděje, ale v létě je zde moc hezky. Nabízí občanskou vybavenost, kterou můžete očekávat od malého města a metalová scéna zde je malá, ale silná.

 

Jaké festivaly vás krom turné v létě čekají, uvidíme vás v ČR?

 

Stig: Toto léto budeme hrát v Polsku, Německu a Rumunsku. Rádi bychom se někdy vrátili i do Česka. Hráli jsme zde v roce 2010 a publikum bylo úžasné!

 

Mnoho kapel rezignovalo na oficiální internetové stránky a vystačí si s profilem na FB, Twitteru apod. Stejně tak vy. Připadá vám vlastní prezentace zbytečná?

 

Stig: Myslím si, že Facebook je stále aktualizovaný a jsme ve větším kontaktu s fanoušky. V dnešní době je na Facebooku nejvíce lidí a tak je snadné s nimi sdílet věci, propagovat koncerty a tak.

 

Děkuji za inspirativní odpovědi. Budu doufat, že se brzy dočkáme vašeho živého koncertu u nás v Česku.

 

Díky za rozhovor. Pozvěte nás k vám a my přijedem.

 


 

 // ENGLISH VERSION //

 

 

1. The mark In Vain have a stature currently. What were your targets and ambitions when you have founded the group?

 

Johnar: When we started the band our goal was simply to have fun. And that ambition is the same to this day. Obviously, the band is in a more professional state and we have more concrete goals of doing our own headliner tour, playing outside Europe, etc. That being said, the basis for why we are doing this is that we have a good time doing it and it adds value to our lives. Obviously, there are times of hard work and frustration, but that is a part of the deal of being in a band. We rented a studio for a summer and ended up releasing an EP. We were not a full band, meaning we were only 3 members and not capable of doing live shows. Our first EP was released in 2004 and our live debut was in 2007.

 

2. Music what do you make is varied and it is collection of many influences. I think that its not work of one of you but all group makes like a team. Therefore an inspiration and emotions of every member reflect in the music. Is it fact or I´m not right?

 

Stig: Johnar makes all the music, but the other members give inputs. In that way everyone contributes but Johnar is the main man behind the composing.

 

3. I was surprised that actually each member of In Vain comprise line – up of Solefald for concerts. Both groups are relatively similar in music too. Is it any fusion of souls?

 

Stig: Solefald is a band that needs to play live and we wanted to help them doing that. It also helps us to promote In Vain, so that gives great synergies. That some people think the music is similar is just a coincidence.

 

4. Sindre Nedland plays too in doom metal band Funeral. Does this cooperation run? How does he like playing in this honoured but affined of style band?

 

Stig: It´s always good to do different things in music. And for him it`s a learning good experience. He gets to evolve more as a singer.

 

5. The other players are involved In Vain only. It isn´t too common because the fact the many musicians are realized in a few projects is normal.

 

Stig: Most of the members have been in different bands throughout the years. But it is hard to have time for several bands, especially when there are a lot of gigs. We all have full-time jobs beside the band as well.

 

Johnar: In terms of side projects, Kristian (bass) and I have a hardcore band called ‘From Strength to Strength’(check us out on facebook!) and we will release our debut album “On the Verge of Collapse” in 2013.  

 

6. And now it´s time for your discography. Debut The Latter Rain strike with noexpecting force and maturity. In your case I would worrie that this quality I can´t  reach. It is not fact, fortunately. Were you surprised of its succes? In my vicinity I heard words of acclaim only.

 

Stig: We released two EP`s before releasing ‘The Latter Rain’. The EPs got great reviews so we knew we had something going on. During the recording of ‘The Latter Rain’ we had a feeling we were onto something big, and we certainly were.

 

7. After its release you seemed like a profesional and mature group. Can you remember how the record originated at the time?

 

Johnar: ‘The Latter Rain’ was a huge knockout on the entire metal scene and received nothing short of fantastic reviews! Following the release of this album we did our first live shows, as we were finally a full piece band with 6 members. So the debut album was definitely a big step for us.

 

8. Did you expect such a strong and positive echo after The Latter Rain?

 

Stig: I don’t really remember what we expected, but of course we hoped that people would like it. We worked really hard on the album and it was a long process in the studio. We were really happy about the way it turned out and that people liked it so much.

 

9. For me, your functional and emotional conception of hard music means totally new experience. I have never heard anything like that in your work. Tell me what is it that you sound so differently, originally. Do you feel how are you different?

 

Johnar: I agree with you that we have our own unique sound. Check the critics, and they will tell you the same. What makes us special is perhaps that we are able to make the songs sound natural and fluid, even though many elements are involved.

 

10. Album Mantra which comes after is another good record but in my opinion it isn´t as excellent as your debut. Does it meet your expectations?

 

Stig: It seems many people like ‘The Latter Rain’ better then ‘Mantra’. But also a lot of people liked Mantra better when it was released. It is a completely different album so I think it is hard to compare them to be honest. We also got great reviews for ‘Mantra’, although it was very experimental. I think that many people will always like the first album better because it is the album that introduced them to the band.

 

11. There are many guest musicians on The Latter Rain and Mantra. Thanks to it you used brass and strings. Why weren´t the guests on the Aenigma?

 

Stig: We have guests on Ænigma as well, Cornelius and Lars Are from Solefald and Line on saxophone. The guests on The Latter Rain did a brilliant job, but we used different musicians this time because the recordings took place in a different part of Norway.

 

12. Who plays on the saxofon in final song Floating On The Murmuring Tide?

 

Stig: Her name is Line Falkenberg. We actually did a live show with her in Oslo recently, performing that exact song 

 

13. Aenigma comes in time when you can retrospect your carier, you exists ten years now. I don´t like any jubilees but you released three strong albums in this time. Were your dreams be realised?

 

Stig: It feels good to have released three albums already, but of course there could always have been more. Along the way you set higher goals for yourself. In the beginning my goal was to release an album and go on tour, now that this has been achieved you set new goals.  

 

14. How long did you prepare and record album Aenigma? Were there any differents between this work and back issues?

 

Stig: On the previous albums we did not get to rehearse before entering studio. On this one we even got the time to do a pre production. This way we could really hear the songs with vocals and all the elements. This made it easier to change things to make the songs stronger and better in our opinion. 

 

Johnar: The album was recorded during the summer of 2012. It was mixed and mastered during the autumn/winter.

 

15. Who is author of the cover and what does it mean? Is it any old performance or it was create for the album?

 

Johnar: Robert Høyem is responsible for the artwork. We were very prominent in our directions to the designer that we did not want a typical “photoshop cover”. We wanted something new and fresh, more creative and abstract. The designer suggested that he would draw the cover. We thought that was a good idea and gave him keywords for what kind of emotions we would like him to portray. The cover has no direct connection to the music of the lyrics.

 

16. Is there any older, unused song on the new album or there are only new songs?

 

Stig: Almost all the songs are new, but ‘Culmination Of The Enigma’ and ‘To The Core” contains riffs and elements from a song that was originally recorded for Mantra.

 

17. You are from Kristiansand. How conditions are there about culture , clubing , life…? Have your city some reflections in your work?

 

Stig: In our hometown it`s really hard to attract a good crowd, so we don’t play there too often. Hymne Til Havet is kind of about our hometown.

 

Johnar: Kristiansand is a small, cozy town on the southern shores of Norway. Nothing much happening there during the autumn/winter, but it’s a very nice summer city. It has all the facilities that you would expect from a small city, and the metal scene is small but strong.

 

18. Are you planing any festivals for the summer, will we see you in Czech republic?

 

Stig: We play in Poland, Germany and Romania this summer. We would love to come back to Czech someday. We played there in 2010 and the crowd was great!

 

19. A lot of groups resignated on an official web pages and they are settle for Facebook, Twitter etc. Its your case too. Do you think that private prezentation is needless?

 

Stig: I think Facebook is more up to date and we are more in contact with our fans. Most people are on Facebook these days and it is easy to share things and promote concerts and so on.

 

20. Ok. So I thank you very much for your questions. I hope that we´ll see you in Czech soon.

 

Stig:Thanks for the interview. Send us an invitation and we`ll be there.



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky