Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
In Vain

In VainOd samého počátku jsme položili základy k prozkoumávání široké hudební krajiny.

redakce8.4.2018
Progresivní snílky s ostrými lokty, norské In Vain, máme v redakci hodně rádi. Myslíme, že není nutné tuhle kapelu nějak obšírně představovat - své místo na slunci si vybojovala už dávno. Také letošní nadílka Currents boduje (nejen) v našich osobních žebříčcích a stále roste. Více už samotný šéf kapely Johnar Håland.

// Česká verze (English version bellow)

 

Na svém kontě máte již čtyři alba, z nichž podle mě žádné nelze považovat za slabší. Je to právě vyrovnanost materiálu, co je pro In Vain typické? Nebo vám bývá někdy předhazován debut jako album, které je zásadní a převyšuje ostatní?

 

Na úvod děkujeme za skvělou recenzi a za možnost tohoto rozhovoru. Osobně věřím, že všechny naše nahrávky jsou hodně silné a recenze, které jsme v průběhu let nasbírali, to potvrzují. Máš pravdu v tom, že pro mnohé fanoušky je naše debutní deska The Latter Rain tou nejlepší. Skutečně je to hodně silné album, ale má určité výhody týkající se času a okolností v době jeho vydání. Je to naše první album a my jsme byli prakticky neznámá kapela, takže pro nás bylo mnohem snazší překvapit posluchače. Ti neměli žádná očekávání prostě proto, že nevěděli co čekat nebo nás dokonce ani neznali. Neměli možnost srovnání s žádným předchozím albem, ani si na jeho základě vytvořit nějaká očekávání. Dalo by se říct, že až naše třetí deska Ænigma byla tou první, která by měla měnit názory posluchačů. Nicméně nevýhodou kladných recenzí je, že barometr očekávání neustále stoupá.

 

Vaše pozice je stále silnější. Považujete se dnes za kapelu, která má na to stát v popředí, nebo jste raději bráni jako ta, ke které jde ze strany fans a médií respekt, ale v podstatě má svůj klid?

 

Pro nás je důležité především hrát muziku, která se líbí nám samotným a nikdy nedělat žádné kompromisy v tom, co chceme dělat. Stejně tak chceme být považováni za kapelu se silnou diskografií desek a samozřejmě bychom chtěli být tak velká kapela, jak jen to je možné. Výhodou toho být známější je, že můžeš udělat mnohem víc, můžeš hrát koncerty jako headlinner, máš lepší produkci na stage, můžeš nahrávat stále lepší desky atp. Ale nesmíme zapomínat na to, že nejsme kapela na plný úvazek. Všichni z nás mají regulérní práci, a pokud bys chtěl svou kapelu udělat opravdu velkou, musela by pro tebe být 100% prioritou. Musíš koncertovat, koncertovat a koncertovat. Tak se vytváří velký pojem. A my rozhodně nejsme v pozici, abychom něco takového dělali.

 

Johnar

 

V čem si myslíte, že jste se nejvíc posunuli - ať už po skladatelské nebo hráčské rovině?

 

Abych byl upřímný, nejsem fanoušek srovnávání v hudbě. Hudba není jako sport, kde můžeš jasně říct, kdo je číslo 1 a kdo 2. Podle mého názoru je Currents další silnou deskou naší diskografie. Je to hodně rozmanité album plné kontrastů a kvalitní hudby, která se rychle neoposlouchá. Beru to jako známku kvality, když se schází víc různých názorů a stanovisek k tomu, které naše album se lidem líbí nejvíc. Na Currents jsme po pravdě nechtěli nic měnit, protože jsme byli pořád hodně spokojení s Ænigma a prostě jsme se soustředili na to psát dobré songy. Jedinou změnou bylo to, že jsem chtěl psát kratší skladby místo sedmi až osmiminutových kompozic s 15 až 20 riffy. Pokud jde o produkci, chtěli jsme přirozenější zvuk, než jaký jsme měli na Ænigma a myslím, že se nám to povedlo. Další změnou je to, že tentokrát je deska víc deathmetalová na místo black metalu, což se možná změní na dalším albu. Kdo ví...

 

Spojení protikladů v jeden celek, to je pro mě hudební cesta In Vain. Je pro vás důležité zachování vlastní identity nad experimentováním? Berete jako experiment už to, jak zkoušíte prolínat jednotlivé momenty z různých stran svého záběru?

 

Osobně si myslím, že je docela složité nějak komplexně popsat naši hudbu. Každá skladba je sama o sobě různorodá, ale stejně tak i skladby vůči sobě, když je mezi sebou porovnáváš. Ani ti nedokážu dát jeden jediný náš song a říct „takhle přesně zní In Vain“. Abych ti přiblížil naši hudbu, musel bych vzít tři až čtyři skladby. Od úplného začátku jsme měli vizi zkoušet kombinaci různých hudebních přístupů a nějak je dávat dohromady, ale bez toho, aniž bychom tvořili něco chaotického nebo nekohezního. Od samého počátku jsme položili základy k prozkoumávání široké hudební krajiny.

 

Zrovna Currents je krapet extrémnějším dílem než předchozí Ænigma. Bylo vaším záměrem dát důraz na protiklady?

 

Nesouhlasím s tím, že by bylo extrémnějším albem, než byly naše předchozí desky. Dokonce má mnohem víc čistých vokálů, než kolik jich měla kterákoliv naše minulá nahrávka.

 

Píseň En forgangen tid (Times of Yore Pt. II) je pokračováním písně Time s Yore z Ænigma. Čím byla tato píseň výjimečná, že si zasloužila pokračování?

 

Na desce Ænigmaje skladba nazvaná Times of Yore s texty, které jsou vzpomínkou a nostalgií na ztracenou dobu. Ten song má outro a jeho riff je moje oblíbená pasáž z celého alba. No a dlouhou dobu už lituju toho, že jsem z toho riffu nevytěžil víc, takže jsem se rozhodl napsat novou skladbu, pro kterou použiju tenhle riff jako základ, ale samozřejmě s novými prvky. A aby bylo spojení kompletní, musely se s Times of Yore propojit i texty. V tomto ohledu odvedl výbornou práci náš zpěvák Sindre, který napsal svůj první text v norštině. Jeho texty k této skladbě rovněž odkazují k minulé době. A abychom tento vztah udělali kompletní, rovněž jsme tyto dvě skladby propojili přes jejich názvy - nový song jsme pojmenovali jako En Forgangen Tid (Times of Yore Pt. II).

 

Sindre

 

Povíš nám něco o textovém obsahu Currents?

 

Stejně jako je různorodá naše hudba, tak různorodé jsou i naše texty. Podle mě si taková hudba přímo žádá odpovídající texty. Osobně si myslím, že pokud bychom hráli např. old school death metal, naše texty by měly přibližně stejné téma. Naše texty se vždycky proměňovaly a odrážely od našich osobních zkušeností a bojů, přes rozjímání o přírodě, přes filosofii a historii až po politický vývoj v tomhle bláznivém světě, ve kterém žijeme.

 

Patříte mezi ty interprety, pro které je psaní textů utrpením nebo je ze sebe doslova chrlíte?

 

Rozhodně to není žádné utrpení, naopak to může být docela zábavné a zajímavé. Nicméně na konci dne je to stejně vždycky pěkná fuška. Není vždycky snadné přijít s nějakým silným a smysluplným textem, ale snažím se dělat to nejlépe, jak dovedu.

 

Na novince se opět objevilo hodně hostů. Proč vlastně kapela s tolika výbornými muzikanty a zpěváky potřebuje obohatit lidmi z venčí?

 

Některé z hostů potřebujeme prostě proto, že jednoduše nehrajeme na všechny nástroje - například některé strunné nástroje, žestě atp. Pokud jde o hostování zpěváků, přistupujeme k tomu v případě, když věříme, že jejich přínos bude mít nějakou vyšší přidanou hodnotu. Něco jako dobré koření v některých skladbách.

 

 

Z jakého důvodu odešli výborný bubeník Stig Reinhardtsen a zpěvák Kristian Wikstol? Studiová náhrada v podobě fenomenálního Baarda Kolstada je výtečná, ale do budoucna se s ním asi počítat nedá, co?

 

Stig opustil kapelu z čistě osobních důvodů, které nechce veřejně prezentovat. Na konci loňského roku jsme k tomu vydali celkem rozsáhlou tiskovou zprávu. Rád bych k tomu dodal to, že nechtěl odejít, ale s ohledem na jeho aktuální situaci neměl na výběr. Kristian opustil kapelu kvůli přesunu do USA v roce 2012 a plán byl takový, že za dva roky bude zpět. Alexander ho v tomto mezičase měl pouze zastoupit. Nicméně Kristian je pryč víc jak čtyři roky a aktuálně žije ve vzdálené vesničce na západním pobřeží Norska. Navíc se stal otcem, takže nemá aktuálně prostor věnovat se hudbě. Pro mě je důležité to, že jak se Stigem tak s Kristianem jsme zůstali blízcí přátelé a oba jsou nadále členy bratrstva In Vain.

 

Třetí a čtvrté album dělí prozatím největší, pětiletá mezera. Bylo to období, které bylo z hlediska stability pro kapelu nejsložitější, nebo šlo jen o to utřídit všechny myšlenky pro nové album?

 

Předně In Vain není kapela na plný úvazek. Všichni chodíme do práce a hudba je pro nás jednoduše koníček. Jakoby si někteří lidé mysleli, že jsme strávili celých pět let psaním desky, ale tohle není ten případ. Příčin, proč album vyšlo se zpožděním, je několik. Osobní důvody mě donutily pozastavit skládání skoro na rok, a když jsem jediný skladatel v kapele, celé se to prostě zastavilo. Kromě toho jsem pracoval na debutní desce mé druhé kapely From Strength to Strength, což je hardcorová kapela, která vydá svou první desku během letoška. Na špici toho, s čím jsem trávil svůj čas, pak bylo čtení pro CFA (Chartered Financial Analyst), což bylo samostudium ve finančnictví, kterým jsem trávil čas poslední tři roky vedle mého klasického zaměstnání. Deska Currents byla sice hotová už v roce 2017, ale před zajištěním propagačního tour jsme nechtěli stanovovat datum vydání. Takže těch důvodů bylo prostě víc. Jen doufám, že na další album nebudeme čekat podobně dlouho!

 

Za novinkou je vidět strašně moc práce a vynaložených peněz. Zajímalo by mě, zda vydavatel skupině vašeho formátu vše zaplatí nebo to jde z vašich kapes?

 

V tom máš pravdu. Kompletní rozpočet pro tohle album se vyšplhal nějakých 50.000 euro, takže jen doufám, že lidé rozumí tomu, že nás musí podporovat, pokud v budoucnu chtějí ještě nějaké album In Vain. Z našich kapes jsme ale nemuseli platit nic. Něco zaplatil vydavatel a rovněž jsme měli štěstí v tom, že jsme dosáhli na nějakou finanční podporu z různých grantů tady v Norsku. Nicméně vydavatel obvykle požaduje dostat se do určité výše, než od něj obdržíme nějakou podporu.

 

U nás v redakci je dobrý zvuk nahrávky hodně důležitým aspektem při jejím hodnocení. Jak se stavíte k soundu In Vain a pečování o něj? Jak důležité jsou pro vás termíny jako dynamika nebo komprese?

 

Pro mě je zvuk hodně důležitý. Jak jsi zmínil, hodně lidem se líbí naše debutní deska The Latter Rain. Někdy přemýšlím o tom, jaký by to byl pocit, kdyby produkce této desky byla na stejné úrovni, jako je její hudba. Podle mě je totiž její produkce hodně slabá. Ænigma byl pro nás velký krok kupředu, pokud jde o produkci a bylo to rovněž poprvé, co jsme spolupracovali s Jensen Bogrenem. Na Currents jsme s ním spolupracovali rovněž a věřím tomu, že je to vůbec nejlépe znějící deska In Vain.

 

Díky moc za rozhovor a zdravíme do Norska!

 

Díky moc za vaši podporu, vážíme si toho! A pro čtenáře - podporujte dobrou muziku, zkuste naši novou desku Currents a zastavte se na našem FB profilu, kde dohledáte aktuální novinky, muziku, termíny koncertů a vůbec všechno další.

 

 

// English version

 

You’ve released four albums which no one can be considered - in my opinion - as better than the others. Is this balanced quality of your music the typical thing for In Vain? What do think about some rumors, that your debut album is the best?

 

Thanks for your great review and for taking the time to do this interview. I believe we have a very strong catalogue of albums, and I guess the reviews we have received throughout the years confirm that. You are right that many hold our debut album “The Latter Rain”, as their favorite. It is indeed a very strong album, but it also has some advantages concerning the time and circumstances around its release. It was our first album and we were practically unknown at that time. That made it much easier for us to surprise the listener. People did not have any expectations, simply because they did know what to expect or did not even know from before us. They did not have any previous albums to compare with or to build expectations from. Let’s say our third album Ænigma had been our first my guess is that it would alter people’s opinions. The “downside” of receiving great reviews is that the bar of expectations is raised for every time.

 

I think your position is stronger and stronger. Do you want to be a band in a frontal line, on the top of scene? Or is it more acceptable for you to be more or less an underground band, but with a strong respect of fans and media?

 

The most important to us is to play music that we like ourselves and to never to make any compromises in our art. We also want to be known as a band with a strong catalogue of releases. Obviously, we would like the band to be as big as possible. The advantage of getting bigger is that you can do a lot more, play headliner shows, have a better stage production, make even better albums, etc. But you need to remember that we are not a full-time band. We all have full-time jobs and if you want to make a band really big you need to prioritize it 100%. You need to tour, tour and tour. That is how you build the large volumes. We are not in a position to do that.

 

Alexander

 

What are you doing better on a new album whether in composition or instrumental work against the previous records?

 

To be honest, I am not a fan of comparing music. Music is not like sport where you can clearly say who is number 1 and 2. In my opinion, Currents is another strong album in our catalogue. It is a very diverse album full of contrasts and has high-quality music with longevity. I take it as a sign of quality that there are different opinions with regards to which of our albums people enjoy the most. We did not really want to change or improve anything on Currents, as we were very pleased with Ænigma. We just focused on writing good songs. However, one change is that I wanted to write some shorter songs instead of only having 7-8 min tracks with 15-20 riffs. When it comes to the production we wanted a more organic sound than what we had on Ænigma and I think we achieved that. Other change is that there is more death metal and less black metal this time around. That might change on the next album, who knows?

 

Combining of contrasts in one complex, that’s a musical way of In Vain in my opinion. Is to keep your identity instead of experimentation important for you? Maybe this combining of nice melodies and extreme metal sound is a way of experiment...

 

I think it is very hard to give a full and complete description of our music. Every song is diverse in itself, but also the various songs when you compared them with each other. I am not able to give you one In Vain song and say “this is how In Vain sounds”. I would at least need 3-4 songs to give you a proper representation of the music. From the outset we have had a vision of trying to combine different musical elements in a balanced way, without making the music chaotic and non-cohesive. So from our inception we already laid the grounds to explore a wide musical landscape. 

 

Album Currents is a little more extreme record than the previous Ænigma. Was it your intention to put the emphasis on opposites?

 

I do not really agree that it is more extreme than the previous albums. It actually has more clean vocals than any of our previous albums.

 

Song En forgangen tid (Times of Yore Pt. II) is a continuation of a song Times of Yore from Ænigma. What was this song special with, that you decided to record another part of it?

 

On Ænigma there is a song called Times of Yore with lyrics that indulge in reminiscence and nostalgia of forlorn times. The song has an outro and that riff is one my favorite parts of the whole album. For a long time I regretted not having made more out of that riff, so I decided to write a new song that used that riff as a base, but also with new elements to it. To make the connection complete the lyrics needed to link with the theme of Times of Yore. Our singer Sindre did a great job and wrote his first lyrics ever, in our native tongue Norwegian. His lyrics also deal with reflections of a bygone area. To make the relationship comprehensive we also linked the two song titles together, naming the new track En Forgangen Tid (Times of Yore Pt. II).

 

Please tell us a few sentences about lyrics of Currents...

 

As with the music, which is quite diverse, so has also our lyrics been. Diverse music calls for diverse lyrics in my opinion. I guess that if we had played e.g. old school DM, our lyrics would have been much relating to the same topics. The lyrical themes have always been varied, ranging from personal experiences and struggles, to contemplations on nature, philosophy and the historical and political development of this twisted world we´re living in.

 

How about writing process of lyrics? Is it a suffering for you, or something very pleasant? 

 

It is definitely no suffering, on the contrary it can be both fun and interesting. However, at the end of the day it still is hard work. It is not always easy to come up with strong and meaningful lyrics, but I do my best.

 

There are a lot of guests on your new record. Why do you need these man when you are a band with such great musicians?

 

Some of the guests are needed in the cases where we simply do not play the instruments, e.g. strings, horns, etc. When it comes to guest vocalists we bring them in when we believe they can add something extra and it also works well as a little extra spice to the songs.

 

Kjetil

 

What was a reason that great drummer Stig Reinhardtsen and singer Kristian Wikstol leaved the band? Baard Kolstad as a studio drummer is wonderful but there is no chance to join the band for the future, isn’t it?

 

Stig had to leave the band due to personal reasons that he do not want to disclose. We released a quite extensive press release concerning this last year. I want to emphasize that he did not want to leave, but had no choice due to his situation at that time. Kristian left for the US in 2012 and was supposed to come back after two years. Alexander was filling in for him during that period. However, Kristian was gone for more than four years and he is currently living in a remote village on the west coast of Norway. He also just became a father so he is not really able to do music at this time. It is important for me to state that Kristian and Stig are still close friends of us and a part of the In Vain brotherhood.

 

There is the longest, five years interval between the third and fourth album. Was it a difficult time for your band, or was it just about “sorting the thoughts” for a new record?

 

First, In Vain is not a full-time band. We all have jobs and the music is simply a hobby. There seems to be people who think we spent five years writing this album. That is not the case. There are several reasons for why this album was delayed. Personal issues forced me to put composing on halt for almost a year, and with me being the only songwriter in the band that forced the whole process to a standstill. In addition, I was working on the debut album of my other band, From Strength to Strength, which is a hardcore band that will release its debut album some time during 2018. On top of that I spent the majority of my spare time reading for the CFA (Chartered Financial Analyst), which is a self-study in finance I have been doing the last three years besides my full-time job. The album was actually finished in June 2017, but we could not set a release date until we had a proper tour booked to support the release. So there are many reasons for this long delay. Hopefully it will not take five years until the next album!

 

I feel a lot of work and (of course) money from your new record. I wonder if your label paid for everything for a band like you, or you have to participate in it?

 

You are right. The total budget for this album is around 50 000 EUR I guess, so hopefully people understand that they need to support us financially if they want to hear more In Vain albums in the future. We have not paid anything out of our own pockets. The label pays and we are also fortunate to get some financial support from various grants in Norway. However, the label obviously needs to get in break-even before we will get any part of the potential profit.

 

InVain

 

A quality of sound is very important thing in our reviewing of records. How much is this important for you and what do you do to have a good sound? How important are terms like dynamics, compression, clipping (in general Loudnes War) for you?

 

Sound is very important to me. As you mention, lots of people really love our debut album The Latter Rain. Sometimes I am thinking how they would feel about it if the production was at the same standard as the music on that album. In my opinion, the production on that album is weak. Ænigma was a really step up in terms of production for us. That was the first time we worked with Jens Bogren. We worked with him again on Currents and I believe this is the best sounding In Vain album so far.

 

Thank you very much for an interview and greetings to Norway!

 

Thank you very much for your support, we appreciate it! To the readers - keep supporting great music, have a go at our new album “Currents”, and stop by our FB page for news, music, tour dates and other stuff.

 



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky