Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
Panychida

PanychidaNa novém albu se ono okouzlení posvátnem mísí s fascinací smrtí a s ní spojenými jevy

Garmfrost3.2.2014
Vyzpovídat PANYCHIDU se mi po poslechu čerstvého počinu "Grief for an Idol" jevilo jako povinnost. Současný sound plzeňských pohanů přesáhl úrovně hranic naší země, stejně jako jim přestal pagan kabátek stačit v ramenou. S Honzou Vaňkem jsme probrali desku snad důkladně a nezapomněli na nic. Zabrouzdali jsme do inspiračních vod - hudebních i nehudebních a našemu zájmu nezůstal bez povšimnutí ani kultovní festival Phantom of Pilsen.

Ahoj pánové. Co je nového ve vašem táboře, krom propagace nové desky, která se vám mimochodem velmi povedla?

 

Ahoj a děkujeme. No propagace alba je rozhodně to nejpodstatnější. Krom propagace samotné se nám podařilo domluvit hned dva evropské výjezdy, první v květnu s INFEST ze Srbska a druhý na září, kdy pojedeme společné turné s polskou ARKONOU, INFERNEM a Mexičany ARMADA, na což se velmi těšíme. Krom toho zacvičujeme „náhradního“ bubeníka, kterým je Sheafraidh z TROLLECH, STÍNY PLAMENŮ a 1000 BOMBS, neboť Honza Kapák je často vytížen ve studiu a tudíž s námi nemůže všude jezdit. Takže takto se tito dva vystřídají dle potřeby a možností a nutno říci, že oba odvádí srovnatelnou práci a zejména u Sheafraidha nás to moc těší. Opravdu super spolupráce. Takže snad nebudeme limitováni, ani co se dalších letních akcí týká. Zatím nás čekají akce v Rakousku a zde v Čechách.

 

Když jsem se zaposlouchal do „Grief for an Idol“, byl jsem uchvácen bohatostí nápadů a košatostí skladeb, což zajisté zabere množství času a práce. Jakým způsobem tvoříte? Při té pestrosti mě napadá, že nepůjde o skladatelskou diktaturu jednoho, ale kolektivní spolupráci. Nebo se mýlím?

 

V zásadě základy tvoří Sinneral a já. Některé skladby zcela samostatně, některé společně, do některých si později navzájem zasahujeme, některé lehce dopilováváme na zkouškách. Každý si může říci své. Do tvůrčího procesu pak hodně zasahuje i Honza Kapák při samotném nahrávání a pak také basák Talic, který se vyjadřuje k basovým linkám a vokálům a to zejména těm, které si sám napíše – na novém albu je to jeden text ve staroslověnštině, který tentokrát i sám nazpíval, což taktéž na barevnosti určitě přidalo. Jinak pracovní verze skladeb vznikají doma u počítačů. V dnešní době to jde dost jednoduše. Už nyní máme 4 skladby pro účely další nahrávky. O její podobě je však ještě brzo mluvit.

 

Většina z vás figuruje i v jiných kapelách. Není problém to pak všechno zkoordinovat?

 

Zas až tak vytíženi nejsme a prioritou je pro nás i tak PANYCHIDA. Vždycky se vše podaří nějak domluvit. Takže jednoduše se to dá ;-)

 

Honza Kapák už není veden ve vaší sestavě jako stálý člen, nicméně vám bicí na desku nahrál a stejně jako dřív i ošetřil po zvukové stránce. Hádám, že za jeho pouhým hostováním bude jeho zaneprázdněnost. Neuvažovali jste o někom jiném na jeho post?

 

No v podstatě platí výše řečené. Na jeho post bychom klidně stálého bubeníka angažovali, žel bubeníci jeho kvalit či kvalit právě Sheafraidha asi nikdy nebudou zcela nezaneprázdnění a nejspíš budou vždy lanařeni do více projektů a kapel. No a krom těchto pánů jsme stejně na nikoho tak kvalitního zatím nenarazili. Stále doufáme, že se někdy objeví a my budeme moci ještě více zatlačit na pilu. No a když ne ... řešení jsem popsal výše.

 

Jako host se u vás objevil i věhlasný V'gandr. Jeho text je v norštině, což vám dodává další rozměr a výsledek je dech beroucí. Jak jste se k němu dostali, a jak reagoval na vaší nabídku?

 

Známe se pár let od prvního koncertu HELHEIM v Plzni. Jsme v kontaktu celou dobu, tu a tam si napíšeme. S HELHEIM jsem jel jedno celé turné jako prodavač merchu, následně pár akcí s TAAKE, kde se tento pán také objevuje. Dá se říct, že jsme přátelé. Tudíž se stačilo optat a prokázat alespoň nějaké kvality dané písně. Nabídka napsání si textu na sebe nenechala čekat a vlastně jsme to tak i zamýšleli. V'gandr je zkušený textař, píše texty i například pro kolegy AETERNUS, a napsání skladby mu zabralo chvíli. Jiný náš kamarád Björnar z VULTURE INDUSTRIES s ním vokál nahrál ve svém studiu a poslali nám tracky k mixu. Proběhlo to úplně hladce. Výsledkem jsme taktéž nadšeni. Je to pocta.

 

 „Grief for an Idol“ vychází hnedle pod třemi hlavičkami různých labelů. A sice PARAGON RECORDS, CURSED RECORDS a WEREWOLF PRODUCTIONS. Proč taková složitost a v čem taková korporace spočívá?

 

Ono to vlastně vůbec složité není. Prodeje CD jdou dolů a vlastně o ně nikdo už moc zájem nemá. Frčí stahování, což je nepříjemné i pro labely podporující ug kapely, jako jsme my. Tímto podílem se investice každého z nich zmenšila a pak každý z těchto lidí má trochu jiné pole působnosti a jinam sahají jeho prsty. To pro nás znamená, že se deska dostane na více míst, než kdyby vyšla jen pod jedním z těchto labelů. Do vydání jsme navíc investovali i my sami a máme tak dostatek CD i na prodej na akcích apod. Tudíž jsme na tom lépe než s obvyklými 10 %, které ug labely obvykle kapelám dávají a tím to hasne. Nebudeme si na nic hrát, v dnešní době je to drahý koníček, který u nás funguje snad jenom CRUADALACH (zdravíme přítele Datla i s jeho startérem :-D) ... a CULT OF FIRE samozřejmě (zdravíme přítele Kudl :) ). Tato cesta to všem zainteresovaným stranám jen ulehčila ;-)

 

Zvláštním se jeví front cover od Moonroota, který se poslední dobou prosazuje i ve světě. Jeho obálka CODE je fascinující. Booklet „Grief for an Idol“ je střízlivě hezký a líbí se mi. Přední cover už tolik ne (což je škoda), ale symbolicky je bezpochyby zajímavý a podnětný. Co podle vás tento obrázek vyjadřuje? Jak probíhala vaše spolupráce? Poslali jste mu svoje myšlenky a texty a on tvořil nebo jste mu nechali volné ruce?

 

Na Moonroota jsem narazil náhodou na internetu a jeho práce se mi líbily. Tak jsem ho oslovil. Popsal svoje představy vycházející z konceptu dané (skoro) titulní skladby. No a následně jsem mu ale nechal volné ruce :) Myslím, že mé představy vystihl ideálně. Titulní obrázek je přesně takový, jaký měl být. Nicméně vím, že ne každému se zamlouvá ... Ono to bude tím, že nikdo už více nestuduje texty. Obvykle lidem vadí ona klečící postava. Bohužel právě ta je jedním z nejdůležitějších motivů obalu. V zásadě jde o absurditu uctívání starých bohů a model v dnešní době. Lidé si na sebe často navlékají domnělé autentické oblečení a domněle autenticky skáčou kolem ohňů. Obrázek staví do kontrastu tuto moderní (nefunkční) verzi uctívání starých božstev s onou autentickou, původní, která byla zcela nepochybně na hony vzdálená dnešním neo-pohanským pseudonáboženstvím. Z toho i název alba, v kostce řečeno. Ale souhlasit se mnou samozřejmě nikdo nemusí ;-)

 

Spojuje vaše texty nějaký koncept? Zaujalo mě totiž, že se v textech pohybujete od staroslověnštiny, přes dominantní angličtinu až po norštinu. Slovanské téma vedle starořeckého. Když k tomu připočtu „Love Bombing“, vychází mi opravdu různorodá sbírka lyriky.

 

Žádný jednotný koncept v pravém slova smyslu v tom není. Ale dá se říct, že texty PANYCHIDY spojuje určitá nitka, která se točí kolem náboženství, filozofie (hodně nadneseně řečeno), rituálů a legend, archaických kultur. Na novém albu se (zcela nečekaně, HA!) objevují tyto motivy také v souvislosti s fascinací smrtí a s tím spojenými zvyky. Ale zas nechceme jít tím směrem, kterým se v současnosti vydává tolik kapel, kdy je každý odborník na smrt a svoje koncerty nazývá rituálem. To je stejná debilita, jako tančit kolem ohně v pytlích od brambor. Jde čistě o jisté okouzlení posvátnem, aniž bychom nutně museli být jeho falešnými účastníky. A jinak skladba „Love Bombing“ z tohoto „konceptu“ nijak nevybočuje. Týká se technik, které tak často fungují v různých náboženských sektách, kdy je nový adept doslova zahrnut láskou členů sekty, aby byl jeho předešlý život následně démonizován a novic se tak ke skupině přidal s nadšením a odstřižen od svých předešlých kontaktů včetně jeho nejbližších. Jakmile je jednou uvnitř, pak může přijít opravdové peklo. Děje se to třeba u scientologů ...

 

Poslední „skladba“ alba „Perchta“ se od zbytku silně liší tím, že to není žádná píseň, ale spíš recitovaná povídka. Pan Šinkmajer ji skvěle přednesl, ale nějak netuším spojitost se zbytkem písní.

 

Už jsem zmínil, že na novém albu se ono okouzlení posvátnem mísí s fascinací smrtí a sní spojenými jevy. Skladba se nejmenuje Perchta jen tak pro nic za nic. Ale odpověď je myslím zcela jasně k nalezení právě v onom recitovaném textu. Ještě prozradím, že zvuk na úplném konci je hlas sýčka ... a sýček se anglicky řekne také Doomsayer ... A teď si to celé můžete poslechnout znovu :)

 

Oproti minulosti jste dle mého názoru poněkud opustili folk metalové pozice a vyřádili se spíš na black metalovém kolbišti obohaceném o melodický death metal. Nemyslím, že původní duch PANYCHIDY je pryč, ale razance vašeho materiálu mě příjemně překvapila. Na druhou stranu používáte dudy, které vaším písním dodaly místy až vzrušující momenty. Kde berete svoji inspiraci? Kde hledáte svoje múzy, aby vás políbily? Nemám na mysli jen hudební inspirace. Čtete například? Co vás poslední dobou zaujalo a v jakých sférách se pohybuje váš zájem?

 

Já osobně se snažím číst co nejvíce a můj zájem se pohybuje ve sférách nastíněných výše popsaným konceptem PANYCHIDY, o kterém jsem řekl, že vlastně není žádným konceptem. Nicméně vše co zpracuji, se nějak promítá i do textů. Kde bereme inspiraci k psaní hudby, nějak nedokážu říct. To prostě nějak vychází samo v určitých chvílích. Někdy to jde, jindy ne. Teď se například moc těším, až vyrazím sám na hory a přes den si budu užívat onoho ticha, které je vytvářeno sněhovou pokrývkou. A po večerech bych si rád zahrál právě u počítače s kytarou. Ale ono to vůbec nemusí fungovat. Uvidíme. Je ale možné, že to usadí myšlenky a pomůže při psaní dalších textů. Jinak v poslední době mě zaujal román Sedmikostelí od Miloše Urbana. Příjemně temný román z Prahy. A momentálně listuji panem Cílkem a jeho Krajinami vitřními a vnějšími, což je také zajímavé čtení, místy lehce abstraktní směrem, kterému nerozumím, ale jindy se zase naše myšlenky sejdou. Rozhodně také podnět. Třeba bude na dalším albu text o zeleném muži ...

 

Sledujete aktivně hudební scénu, nebo si hledíte svého a co se děje zvenčí, vás nechává chladnými? Máte svoje favority?

 

Osobně se snažím sledovat dost, ale bohužel se v ní už moc nevyznám a často se tak raději vracím do minulosti třeba ke kapelám, které mi v daném věku unikly. To je možná ještě větší dobrodružství, než se přehrabovat těmi hromadami nových mladých a často i velmi dobrých kapel. Momentálně jsou mými favority MERCYFUL FATE a KING DIAMOND, už několik měsíců ... standardně IRON MAIDEN a z novinek IN SOLITUDE, VALKYRJA, LVCYFIRE a JEX THOTH (což je pro mě tedy více pagan, než jakákoli jiná přidebilnělá kapela ve stylu NOTHGARD apod.).

 

Také mě zajímá, zda se stýkáte jako pagan skupina s nějakou pohanskou společností. V našich zemích má pohanství docela silné podhoubí a lidé se zde rádi setkávají. Ať už jako Slované, Germáni či Keltové nebo jednoduše pohané. S tím se váže další otázka a to je stran pohanské víry a magie. Využíváte tohle vše jen jako inspirační zdroj nebo se někdo z vás zabývá i tímto a drží například staré pohanské svátky a obyčeje?

 

Myslím, že odpověď na tuhle otázku je už také napsána výše. Nikdo z nás se nijak neangažuje v tomto směru, a pokud mohu mluvit za sebe, jde čistě o inspiraci. Náš postoj bude skutečně čistě inspirativní, a jak jsem už nastínil výše, podobné společnosti jsou často spíše paskvilem, který těžko obstojí ve srovnání s vědeckými poznatky. Byť připouštím, že i tyto mají své limity a nelze je zbožšťovat a činit z nich absolutní dogmata. Náš basák Talic se o zmíněné jevy například zajímá z pohledu jazykovědy, což víme, kde se následně projevuje. Mně asi zajímá spíše teoreticko-filozofická povaha podobných věcí spíše než historická. V užívání magie jsem schopen věřit a jsem přesvědčen o existenci věcí, kterými běžný moderní člověk nerozumí, bohužel jsem ale také přesvědčen, že to nejsou zrovna oni „kolem ohňů tančící“, ke kterým bychom měli chodit pro moudrosti. Četl jsem různé příručky a časopisy podobných skupin a domnívám se, že skuteční magikové se budou z principu ubírat jinými cestami. A to je důvod, proč mnoha současným kapelám jejich image nevěřím a přičítám jí na úkor momentálnímu rozpoložení scény jako takové. Za čas ze všech těch okultistů nezbude ani popel.

 

Nedá mi to, abych se nezeptal na Oblomov. Je něco na obzoru, nebo tato parádička zatím spí?

 

Bohužel zatím spí. Nevím, zda se někdy probudí. Mám pocit, že dost věcí z nového alba PANYCHIDY by zrovna mohlo najít místo na dalším albu OBLOMOV. Ale asi nemá smysl ředit nápady. Třeba se jednou něco ještě seběhne, zatím to ale není v plánu.

 

Rovněž se podílíte na Phantoms of Pilsen. Už se rýsují první kapely, které se zde objeví. Předpokládám, vám příprava tohoto festu dává čím dál větší práci. Vzhledem k vzrůstající kvalitě a velikosti jmen skupin zde hrajících je to nabíledni. Je to hodně vyčerpávající nebo už jste všichni sehraný tým, že vše klape jako na drátku?

 

Je to vyčerpávající zejména s ohledem na onu finanční nejistotu, která trvá až do úplného konce, kdy teprve vidíme výsledek a počet příchozích. Tohle je především zábava. Kéž bychom se dostávali do černých čísel a mohli tak festival dělat s větší klidem. Uvidíme, jak dopadneme letos. Ono totiž nebude možné jít dál, pokud fest nepodpoří dostatek návštěvníků. Na jejich počet si sice stěžovat nemůžeme, ale bohužel akce je tak strašně drahá (a bez jiné vnější podpory), že jich ještě trochu chybí. Ale i tak je to především zábava, jinak by to totiž ani možné nebylo. A skutečně mohu s hrdostí říci, že už jsme sehraný tým a to všech asi 15 lidí, kteří s festivalem pomáhají. Myslím, že to je snad i cítit přímo na místě a to je pak to, co nás na tom baví nejvíc.

 

Co vás čeká letos? Deska je venku, takže asi její masívní propagace, turné, klipy, rozhovory ... Bude nějaký merch pro módy milovné fans? :D

 

Čekají nás zmíněná dvě turné a pár letních akcí. Rádi bychom vydali album také na vinylu, ale bez dostatečné podpory a tudíž prodejnosti CD to možné asi nebude. K albu jinak máme nová trika, včetně dámských. O dalších věcech, jako jsou mikiny, jsme zatím neuvažovali – neustále zde narážíme na malou kupní sílu a vysoké náklady. Jinak album je též k dispozici ke stažení za cca 80 Kč na našem bandcampu a i toto je forma podpory. Pro nás příjemnější, než stažení zadarmo kdesi na netu. Pokud by si album zde koupili všichni, kdo si jej poslechnou, můžeme uvažovat o dalších doprovodných věcech. U nás to ale bohužel moc nefunguje. Snad nám pomohou kladné ohlasy, které se začínají množit i ze zahraničí.

 

Děkuji moc za rozhovor a váš čas. Poslední slova jsou vaše.

 

My samozřejmě taktéž děkujeme, bylo to zajímavé a šlo to samo :) Mrkněte se na náš web, kde najdete jak nové album, tak i nová trika. Případně navštivte zmíněný profil na bandcampu. Díky moc.



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky