Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  RECENZE

zpátky na seznam recenzí
Forgotten Silence - Vemork Konstrukt

Forgotten SilenceVemork Konstrukt

Jirka D.15.5.2023
Zdroj: CD v superjewel case (# MDM-XXXVII) // promo od vydavatele
Posloucháno na: SONY CDP-XA5ES / SONY TA-F 730ES / ELAC FS 247
VERDIKT: Vemork Konstrukt jako nová kapitola diskografie Forgotten Silence, která je opět odlišná a svébytná při srovnání s těmi minulými.

Recenzi nové desky Forgotten Silence jsem docela dlouho odkládal (v kontextu dnešního zrychleného světa jednodenních afér jsou dva měsíce skoro věčnost) a vnitřně ji tlačil před sebou z důvodů, které bych těžko popisoval nějak konkrétněji. Možná jsem si vnitřně osahával tu správnou cestu, jak k ní přistoupit, možná jsem čekal na to, že mi některé věci dosednou, a možná jsem v sobě jen hledal tu nejpoctivější reflexi toho, jak mi novinkové album jako posluchači a dlouholetému fanouškovy kapely vyhovuje. S Forgotten Silence se to má u mě tak, že mám z jejich diskografie ve sbírce skoro všechno, včetně z dnešního pohledu už docela obskurních sedmipalců z druhé půlky devadesátých let, mám naposloucháno, mám osahané zázemí, znám alespoň částečně pozadí vzniku a mám z tohoto pohledu trochu odlišnou výchozí pozici.

 

VemorkNázev desky je inspirován norskou vodní elektrárnou Vemork, jejíž výstavba započala v roce 1906 a stavebně byla dokončena v roce 1911. Dva následující roky byla svým instalovaným výkonem 108 MW nejvýkonnější vodní elektrárnou na světě. Její následný osud by vydal na samostatnou knihu, kdy se díky zavedení výroby deuteria (těžké vody) stala strategickou technologií pro rozvíjející se jaderný průmysl. A to včetně vojenského využití, kdy po obsazení Norka německými okupanty za 2. světové války byla cílem hned několika sabotážních akcí ze strany Spojenců ve snaze narušit německý program směřující k výrobě jaderné zbraně. Deuterium zde bylo vyráběno do roku 1971, následně byl provoz ukončen a elektrárna se proměnila v průmyslové muzeum.

 

Co je maximálně pozitivní, je skutečnost, že Vemork Konstrukt potvrzuje tradiční nepředvídatelnost toho, jak bude nová deska FS znít. A jaká pod tím bude podepsaná sestava. Když pominu z dnešního pohledu dřevní ale výborné (mám je dodnes moc rád) začátky v podobě Thots (1996) a Senyaan (1998), nejpozději s albem KaBaAch (2000) začala cesta, na níž každá kapitola a každé zastavení přineslo nějaký jiný pohled na hudbu a jinou vizi toho, co a jakým způsobem chce kapela sdružená kolem Krustyho sdělit. Už to svým způsobem nesmírně pozitivní a osvěžující zjištění, protože podobných kapel na domácí scéně nenajdeme mnoho, a pokud nějaké byly, většinou nepřežily dlouho. Krustyho jméno jsem v této souvislosti nenapsal jen tak, byla a je to právě jeho zarputilost, která kapelu udržela a nadále drží při životě tak dlouho.

 

Druhé jméno je potom pro mě jméno Martyho, který Krustyho vizi kromě svého příspěvku doplňuje především po technické a produkční stránce a na tomto místě se sluší napsat, že Vemork Konstrukt je doposud nejpropracovanější a nejdotaženější deska Forgotten Silence. Bez legrace. Dvojnásobnou závažnost tohle sdělení má, když si člověk uvědomí, kolik stop, nástrojů a lidí se muselo smíchat dohromady a ukočírovat všechno v míře podporující celkovou perspektivu, a to prakticky v domácích podmínkách. Můžou mi vadit některé jednotlivosti, třeba že místy Martyho stopy vyčnívají příliš (úplný úvod alba), nebo že mi stále ne zcela dobře sedí zvuk bicích, na můj vkus lehce generických (nejslyšitelněji ve třetí skladbě v 7. a 8. minutě), ale celkově mě produkční stránka alba naplňuje optimismem a bez přehánění splňuje vysoké standardy progresivních žánrů.

 

Stejně tak mi vyloženě sedí všechny ty drobné příspěvky, které jsou drobné jen zdánlivě, protože jejich vliv na výsledek je naprosto zásadní. Chymusův hlas, Radek Kopel se svým haraburdím, fantastický přínos Onehalpha, který závěrečnou skladbu VERDIKT_22: neplatí nic posunul na úžasnou věc, pro kterou v diskografii kapely neexistuje srovnání. Všechny tyto „drobnosti“ dělají Vemork Konstrukt nejkomplexnější deskou Forgotten Silence a je radost si toto uvědomit. Stejně tak je velmi příjemné zjišťovat, jak tahle komplexnost ani zdaleka nejde proti poslouchatelnosti a spádu desky, jak se v ní kapela neutápí a důraz klade na skvělý drajv poměrně dlouhých skladeb. Skvělé rytmické změny, nápaditá dynamika jejich střídání, výborné Čepovy bicí, kytara ztlumená a dotvářející celek, spíš než ostrá a ubíjející – to vše přispívá k takové poslechové automatičnosti, kterou si člověk zprvu možná ani neuvědomí.

 

Forgotten Silence band

 

Mým asi jediným vnitřním soubojem s deskou, který před sebou tlačím ty dva poslechové měsíce, je hlavní zpěv v ženské roli, což je pro mě mentální návrat kamsi do devadesátek. Především v první skladbě mi tahle kombinace nesedí a je pro mě otázkou, proč v následujících dvou skladbách se mi tento pocit lehce, ale nikoliv zcela vytrácí (v INTROVERT_hideouts jako bych zaslechl odlesky Nierika). Andrea zpívá dobře a není to pro mě o technice nebo provedení. Je to o tom, že její role na desce je na mě značná, dominantní a že mi to svou formou přijde jako těžký anachronismus. Nechci úplně zabřednout do debaty, zda k hudbě tohoto typu je vůbec možné najít nějakou vhodnou hlasovou polohu v případě ženského hlasu, jestli by nebylo lepší, když by celou desku nazpíval Mike Patton, nebo jestli vůbec má tahle rovnice nějaké řešení. Za sebe nevím, respektuju to, že se takhle někdo rozhodl, ale u mě osobně to nefunguje a dva měsíce trpělivého poslouchání s tím neudělaly nic.

 

Jinak více méně nemám co vytknout, snad jen nesoulad mezi názvy skladeb na zadní straně CD a v bookletu uvnitř, kde se v těch dvojtečkách a podtržítkách někdo trochu ztratil. Na druhou stranu booklet ani zdaleka není popsaný tak hustě, jak tomu historicky bývalo, takže Krusty už evidentně není takový grafoman a je to dobře. Po nějakém čase jsem prolistoval booklet původního vydání Thots a upadl jsem do lehkých mdlob.

 

Z vlastní zkušenosti můžu doporučit zaposlouchávat se do desky odzadu, protože poslední skladba VERDIKT22_neplatí nic (alternativně VERDIKT_22: neplatí nic) je fantastická. Svou atmosférou, uchopením tématu a třeba i použitou ruštinou, což v době, kdy novodobí svazáci stahují z repertoárů Čajkovského z politických důvodů, působí jako lehký akt občanské neposlušnosti. Nejen v tomto kontextu je mi album Vemork Konstrukt sympatické jako jistá reflexe doby, ve které žijeme, ve které prožíváme své osobní stresy a kdy běh všedního dne namísto žití občas připomíná neustálý ústup před kulometnou palbou vnějších tlaků. V mnoha ohledech můžu mít někdy pocit, že se nad námi jako společností a civilizací stahují mračna, a právě tento pocit Vemork Konstrukt reflektuje skvěle.

 


Autor hodnotí:

Čtenáři hodnotí:

Tvoje hodnocení:


  DISKUZE K RECENZI

zrušit

Reagujete na komentář

Basic / 11.12.21 19:59

Váš názor chápu, ale album na mě zapůsobilo o mnoho více. Možná, že rád vyhledávám tento druh švédské melodiky. Baví mě to minimálně stejně, jako nejslabší album Valkyrja. Za mě 8/10.

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

Leoleu / 12.10.23 7:43odpovědět

Nejsem ortodoxní fanda FS,ale rád si je poslechnu. Recenzované album mi hrálo v autě jen tak na pozadí jízdy a já ho prvně moc nevnímal. Verdikt22 mě ale probudila a závěrečná pasáž v češtině mi vystřelila chlupy ze zad jak ostny dikobrazovy. "Devadesátkový" ženský zpěv se mi na albu líbí, osobně s ním nemám problém. Kdyby to nazpíval Mike patton, tak by u mě deska možná zapadla rychleji. Zajímalo by mě, jestli Verdikt22 má nějaký skutečný příběh, nebo to je prostě jen "text"?

Antony / 30.5.23 18:48odpovědět

Recenze je napsána tak, že se z velké části shoduje s mými pocity. Super! Osobně album hodnotím na 100%, pořídil jsem si vinylovou limitku od Doomentia Recods a řadím je mezi TOP 2023. Desku s ohromným požitkem poslouchám tak, jak je na LP. Žádné přesouvání "VERDIKT22_neplatí nic" na začátek. Právě poslední uhrančivý a bolestný song dá následujícímu tichu vyznít. Ta deska se musí dodýchat. FORGOTTEN SILENCE dokázali vytvořit muziku nejvyšší úrovně, za což jim patří můj dík a obdiv. Jelikož v bookletu není otisknuta rusky promlouvaná pasáž a jazykem Mordoru vládnu, s dovolením ji zde uvádím i s překladem: Ты уже сегодня смотрел в окно? Нет? На улице очень жарко.. очень жарко.. Это ж кошмар.. Ключ у тебя есть? Давай, скажи, как часто ты входишь в эту квартиру? Каждый день.. ну серьезно, каждый день? Нет, это непонятно, потому что.. я тебе просто не верю. Почему ты так улыбаешься? Ага.. нет, я не хочу, чтобы ты меня видел в таком состоянии, потому что я.. мне стыдно. Помнишь? Помнишь в прошлый раз я просто боялась.. да.. да, я боялась! Я боялась.. я не хочу, чтобы меня видел в таком состоянии. Пожалуйста, уходи. Уходи, пожалуйста. Нет.. уже навсегда, не хочу тебя, уходи, пожалуйста! Десять, девять, восемь, семь, шесть, пять, четыре, три, два, один. Nоль! Už ses dneska podíval z okna? Ne? Venku je hrozné vedro.. hrozné vedro.. Je to děs. Klíč máš? Tak, řekni, jak často chodíš do tohohle bytu? Každý den.. vážně, každý den? Ne, není to jasné, protože.. já ti prostě nevěřím. Proč se tak usmíváš? Jo.. ne, nechci, abys mě takhle viděl, protože jsem.. cítím se trapně. Pamatuješ? Pamatuješ, jak jsem se minule bála.. ano.. ano, bála jsem se! Bála jsem se.. nechci, abys mě takhle viděl. Prosím, jdi pryč. Jdi pryč, prosím. Ne.. už napořád, nechci tě, prosím už jdi! Deset, devět, osm, sedm, šest, pět, čtyři, tři, dva. jedna. Nic!

Jirka D. / 31.5.23 14:29odpovědět

Díky za doplnění textu!

Garfield / 17.5.23 0:00odpovědět

Několik poznámek k FS -* Kromě výborné hudby a textů oceňuji i silnou atmosféru jejich nahrávek, dokonce bych to nazval atmosférický rock/metal. Tohle u nás kapely moc nedělají nebo to prostě neumějí.* Ta grafika na původním vydání Thots je dost síla, když jsem to viděl, myslel jsem, že mě budou vomejvat. Ale na pozdější reedici je to napraveno dostatečně, stejně jako u dalších nahrávek, to je pastva pro oči (včetně detailů). Hudebně ovšem lahůdka, včetně té atmošky. Smekám, že tak silné album nahráli už na počátku devadesátek.* Jo a zjistil jsem, že Kroniku je nejlepší poslouchat se zabarvením do jazzu.*

onehalph / 15.5.23 10:00odpovědět

Moc díky – toto byla radost číst v dnešním pochmurném deštivém ránu (jsem rád, že Tě naše společné díla tak potěšilo). Jen bych poopravil část, kde píšeš, že Krusty už není takový grafoman – je, ale má v mé osobě hlídače celkové vzdušnosti grafiky :-)

onehalph / 15.5.23 10:03odpovědět

A velký palec nahoru za pozornost – myslím ten nesoulad podtržítek a dvojteček – na který jsme si s Krustym vzpomněli až, když to bylo ve výrobě a nešlo zastavit :-)

Jirka D. / 15.5.23 17:39odpovědět

Tak jsem rád, i když číst moje recenze hned po ránu ... jakože dobrý :) Krusty potřebuje brzdit, některé booklety starších CD jsou jak román na pokračování. A ten rozdíl v zápisu názvů ... stane se. Znám Krustyho vášeň pro znaky, které se musí na klávesnici chvíli hledat ... prostě to pak uteče. Celkově je ale grafika výborná, za mě jedna s TOP společně s La Grande Bouffe.

onehalph / 15.5.23 20:37odpovědět

Ano, od desky LGB ho hlídám :-)

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky