|
|
||||||||||
V posledních cca dvou letech se v tuzemských podzemních chodbách začala na světlo lepit nejedna můra. Lépe řečeno ty můry jsou hned dvě. Jedna se jmenuje Moorah a druhá jednoduše Můra. Že není můra jako můra si ukážeme právě teď.
Čtenář snad promine, že aktualita povídání má roční sekeru. Snad i proto dávám do jednoho článku hned dva materiály, aby exkluzivita psaní trošku dohnala zmíněnou proluku.
Vezmeme-li sled událostí chronologicky, musíme se nejprve pozastavit u tělesa Moorah, neboť to dle dostupných archiválií vylétlo poprvé v roce 2019 a v roce následujícím zanechává první z řady menších otisků. Tím mám na mysli demo Kataklyzma, jež je následováno druhým demem a o rok později čtveřicí singlů, kde takto napjatě budovaný vývoj vrcholí velkou debutovou desku Marnost nad marnost. Tvůrcem ústřední myšlenky je Count Hroozah, který k sobě pro realizaci velké nahrávky přibírá další souputníky, z nichž historicky nejvýznamnější osobou je jistý Ferenc Fečo, kterého bychom měli znát jako prvního bubeníka Master’s Hammer.
Můra naproti tomu vzniká o rok později (2020) a diskografii tvoří jediná dvoupísňová položka, kterou je EP Doom Invocations And Narcotic Rituals. Skupinu tvoří rovněž čtvero postav, kde můžeme pozorovat vazby na Voluptas potažmo Brauncholda (zpěvák Mizzy), dále na Sekeromlat (kytara H), či The Tower (bubeník S.).
Z uvedených faktů lze trochu vyšpionit konkrétní styl, kterým se obě kapely prezentují. Ano, je to vlastně black… tedy v případě Můra je to spíše hnusný death s doomovým opláštěním. Tak se na ty nahrávky vrhněme trochu v detailu.
Moorah s albem Marnost nad marnost ukazuje svérázné pojetí black metalu, které je v daný poslechový moment plně funkční, členité a dokáže udržet pozornost. Možná že první kontakt nenabídne nic speciálního, ale o to patrně kapele ani nešlo. Najdeme zde totiž velice přímočarou a v dobrém slova smyslu primitivní formu black metalu. Nečekejte zuřivé burácení, na to se tu najde až příliš volnějších pasáží, které by štítek „raw“ důsledně přemazávaly. Je to ve výsledku velmi prostý a (řeknu to natvrdo) obyčejný black metal. Můžeme album odložit s tím, že nového nenese nic, žánr neposouvá, nekříží a vlastně jen poctivě cituje hudební cítění autorů. Na druhou stranu mě to vlastně nijak nevadí, nepřekáží a dokážu si v nahrávce najít své momenty, které se mi zamlouvají, byť album jako celek není z nejsilnějších. Je to úlitba pro fanoušky klasického black metalu a taková důstojná pocta tomuto žánru. Kapela se nikam netlačí, hraje od srdce… nebo alespoň tak jsem to z poslechu vyčetl. Je to fajn, funguje to, baví to, takže je to vlastně naprosto v pořádku.
Můra s EPkem Doom Invocations and Narcotic Rituals obohacuje tuzemské vody hrubého death metalu o další dílo, které má podmanivé účinky vlastně okamžité. Už samotný obal napovídá, že půjde o mysticky založenou věc, což ostatně dokládá i samotné pojmenování nahrávky. Chcete-li vykolíkovat teritorium, kde tahle Můra létá, tak bych se nebál poukázat na okultní umění Grave Upheaval, možná tam najdeme i kapku jedu z poháru Teitanblood a pamětníci jistě vzpomenou na Disembowelment. U posledně jmenované položky bych příměr hledal zcela nejlépe. Můra sice dala ochutnat světu jen dvě skladby, avšak s hromadným časem trvání nějakých dvacet minut, takže čas na prožívání je vlastně dostatečný. Prasácký zvuk a kanální vokál je příslibem charismatického zážitku, který zarezonuje v každé pokřivené a nemocné duši. Fajnšmekři mohou využít nějakou svíčku, tmu a třeba lekci chemie. Mně k absolutnímu prožití postačí plné soustředění a vnik do podstaty skladeb přijde sám. Tohle je předzvěst, která se může vykreslit v krásnou velkou desku. Jsem napjatý.
To, že není můra jako můra je už doufám zřejmé. Jedna Moorah si hraje s klasickým black metalem a úroveň daného udržuje v adekvátní rovině, kdežto druhá Můra si hraje s okultním death metalem, který podporuje záhrobní doom, což zní strašně klišovitě i kýčovitě, ale je to vlastně trefné vyjádření. Snad bych ještě pro úplnost doplnil, že na obale desky Moorah Marnost nad marnost je Lišaj smrtihlav, což je motýl z čeledi lišajovitých a ne můrovitých, ale to je jen taková blbost na závěr.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:vlastní náklad
Vydáno:Červen 2021
Žánr:black metal // death doom metal
Moorah:
Count Hroozah - kytara, basa, zpěv
Des Troyan - kytara
Severan - basa
Ferenc Fečo - bicí
1. Radiant
2. Vyvrátíme modly
3. Sigillum Septima
4. Okem bouře
5. Vstávej
6. Marnöst
7. Nic není
8. Slunovrat
Můra:
M. - zpěv
H. - kytara
L. - kytara
S. - bicí
1. Chambers Of Decay
2. Pest Procession
Object
Starving Paradise
Black Magnet
Body Prophecy
Cradle Of Filth
Bitter Suites To Succubi (EP)
Chelsea Wolfe
Abyss
Mordbrand
Imago
Noční provoz
Mare nostrum ignis est
Prohra Praha
Igor
End-Tek / Emanation
Two poles (EP)
Komatsu
Recipe for Murder One
Deftones
Koi No Yokan
Milking The Goatmachine
Stallzeit
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.