Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
FDK

FDKVe hře je teď vlastně úplně cokoliv

Jirka D.22.2.2023
Třetí deska FDK bude nejspíš patřit k návratům, které čekal jen málokdo, ve který už asi nikdo nedoufal a možná o tom většina už úplně přestala uvažovat. Od té předchozí uběhlo víc než dvanáct let, scéna se proměnila, doba pokročila a mnohé možná zůstalo platné i nadále. Témat k rozhovoru bylo víc než dost, za kapelu odpovídali Cholda, Babb a Vanja.

Zdravím po dlouhých letech! Asi nejjednodušší otázka na úvod, která nevím, jestli bude mít jednoduchou odpověď, je, co se dělo s FDK minulých řekněme deset dvanáct let od vydání Earthlinked?

 

Cholda: Po dokončení alba Earthlinked jsme si řekli, že bychom měli mít vlastní zázemí na zkoušení a případné nahrávání nového materiálu. Potřebovali jsme prostor, který by měl oddělené místnosti jak na zkušebnu, tak na studio. Toto se nám zadařilo. Sice jsme několik let strávili jeho výstavbou a úpravou, ale povedlo se. K tomu si někteří pořídili rodiny a děti, tudíž se tvorba a nahrávání poněkud protáhlo.

 

A když nahráváš ve svém, nic Tě netlačí. Žádné termíny a finance.

 

Vanja: Já jsem do toho všeho kolem roku 2013 odjel asi na rok a půl na Nový Zéland. Kluci dali pár koncertů beze mě a po mém návratu jsme si řekli, že natočíme novou desku. Podmínka ovšem byla, že než bude hotová, tak nebudeme koncertovat :)

 

Mně osobně přijde logika „nebudeme koncertovat, dokud nenatočíme novou desku a novou desku nenatočíme, dokud si nepostavíme vlastní studio“ docela drsná, ale proč ne :) Jak se vaše představy o třetí desce proměňovaly v průběhu let, pokud se tedy nějak proměňovaly? Bylo to jenom o tom plynule navázat na Earthlinked, nebo se těch mnoho let příprav do nového alba nějak zásadněji propsalo?

 

Vanja: Ani bych neřekl. Jen jsme chtěli mít nad nahráváním větší kontrolu a z toho asi plyne i to zdržení. Takže jestli se ta doba do nahrávky propsala, tak asi v tom, že jsme nemuseli dělat žádné kompromisy. Rozdíl v tom natočit celou desku za pár dní v pronajatém studiu, nebo si vše nahrávat v klidu a pohrát si s každou notou, je asi zřejmý. Samozřejmě se to nesmí přehnat, takže jsem se snažil dávat pozor i na to, aby nahrané stopy nebyly strojově čisté, ale abychom tam dostali i nějaký ten lidský faktor.

 

Měl jsem na mysli spíš to, že za ty roky se proměnila nejen scéna, ale předpokládám i to, jak na hudbu nahlížíte vy. Minimálně já to mám tak, že před dvanácti lety jsem hudbu vnímal úplně jinak než dnes. Jak složité nebo jednoduché pro vás bylo shodnout se na tom, jaká má vaše novinka být?

 

Vanja: Myslím si, že to všichni cejtíme podobně a v případných odlišných názorech na nějaké věci se spíš doplňujeme, než že bychom šli proti sobě. Nějaký vývoj v čase nebo trendy věci neřešíme. V zásadě nějaká chemie mezi námi funguje bez ohledu na čas.

 

Cholda: U nás je také zajímavé to, že každý poslouchá jinou hudbu. Já jsem například za největšího metloše, kdežto kolegové jsou na druhém konci hudebního spektra.

 

FDK band

 

Když se ještě vrátím k tomu zvuku a studiu, tak nahrávání šlo po vaší linii, nicméně mix&mastering jste si zadali v Golden Hive u Amáka. Byla to jasná volba, nebo jste zvažovali i nějaké další alternativy?

 

Vanja: Ano, určitě jsme přemýšleli i o jiných variantách. Amák nám pak přišel pro náš projekt jako nejvhodnější volba, protože nám přišlo, že zvuk jeho nahrávek se k nám hodí a může posunout ten náš správným směrem. To že má studio ode mě 20 minut tramvají, pak vše dost ulehčilo, protože Amák radši pracuje při osobních návštěvách, což vyhovovalo i nám.

 

Změna nastala i u vydavatele, kde Redblack/XProduction, u nichž vám před lety vyšla první dvě alba, je věcí minulosti a aktuálně vydáváte na novém jméně Kabinet Records. Navíc v plnohodnotné nabídce CD/LP/MC. Jak k této spolupráci došlo a jak ji zatím hodnotíte?

 

Cholda: Label nám doporučil náš dlouholetý kamarád Viktor Palák, který nám pomáhá s promem. Od začátku jsme počítali s tím, že nahrávka vyjde na všech nosičích.

 

Vanja: No a když nás Viktor propojil, mám pocit, že jsme si hned sedli. A protože také máme rádi hudbu různých stylů, jejich koncept nám přišel sympatický.

 

Docela dobře si vzpomínám na křest minulého alba (společně s Gospel of the Future), které jste tehdy neměli fyzicky u sebe, protože se ve výrobě cosi zadrhlo a dělal se parciální lak na digipak nebo co. Jak proběhl proces přípravy a výroby dnes, po dvanácti letech?  Co všechno je potřeba řešit, v čem pomůže vydavatel?

 

Vanja: Už ani nevím, jak to bylo minule, ale máš pravdu, bylo tam nějaké zpoždění. Teď nám vydavatel zajistil jen výrobu a následné promo, takže vše ostatní jsme řešili sami, nebo věci kolem grafiky náš kamarád Tomáš Hájek, a nebylo toho málo. Tím, že tyto věci řešíme po velké odmlce, tak nemáme moc zajetej způsob a vše jsme si museli defacto vyšlapat znovu na zelené louce.

 

V prvý řadě jsme se museli shodnout na tom, jak to bude vypadat a už jen to byl docela oříšek, protože v kapele máme demokracii a každý do všeho kecá. Přípravu audia pro všechny nosiče jsem dělal já, takže jsem musel udělat finální exporty, tracklisty a vše několikrát zkontrolovat. Dále jsem musel zkompletovat veškeré info pro digitální distribuci a ISRC registraci. A protože u nás vzniká vše dost živelně, bylo docela dost práce dát veškeré potřebné info zpátky dohromady.

 

Od labelu jsme měli deadliny, a ty jsme se snažili dodržet. Label má s výrobcem vinylů nasmlouvané termíny, takže zde, kde by se dal čekat největší skluz, vše dopadlo na čas. CD a MC byly s malým zpožděním, ale protože jsme měli první koncert až v únoru, tak to problém nebyl.

 

Jak intenzivní lze letos očekávat vaší koncertní aktivitu? Samozřejmostí je křest, ale dál? Nějaká šňůra po Česku? Zahraničí? Festivaly? Jak jednoduché nebo složité je pro vás poskládat celou sestavu na víkendové hraní s ohledem na ostatní povinnosti, práci, rodinu…?

 

Vanja: Jojo občas je to fuška. Každý jsme z jiného města a máme odlišná zaměstnání a koníčky a také chceme trávit nějaký čas s rodinama. Nějaké koncerty máme naplánované a pomalu se začínají hlásit i festivaly. Každý víkend ale z výše zmiňovaného hrát nemůžeme.

 

Svou samostatnou otázku si určitě zaslouží titulní grafika, která mi svou barevností připomíná věci od Joshe Grahama. Komu můžeme poděkovat za ten obrázek a co představuje?

 

Babb: Rádi spolu věci propojujeme. A tak nakonec obal vznikl na základě videoklipu k prvnímu singlu. Autorem je opět Tomáš Hájek. Co obrázek představuje, to je asi na každém, co v něm vidí, ale mohly by to být třeba sluneční hodiny? Možná. Spíš než o to, co na něm je, nám šlo o atmosféru, která z toho vyzařuje. Přišlo nám, že se k desce, ale i k názvu desky hodí.

 

 

FDK bandTeď trochu přemýšlím, že se vlastně ptám z pozice někoho, kdo vaši hudbu dobře zná. Jak byste ji přiblížili někomu, kdo vás ještě nezná? Co hrajete, jaké jsou vaše inspirace, vzory, nebo cokoliv, co vás ovlivnilo?

 

Vanja: Ha! to je dobrá otázka :) Kolikrát sami moc nevíme jak to pojmenovat. Já tomu říkám metal, nebo post-metal, ten je asi k nám nejblíže. Styl ale vlastně moc neřeším, spíš je to taková nutnost, škatulky mají lidi rádi a hodí se to, když se někdo ptá „co jako hrajeme“.

 

Z nějakých klasických kapel mě v minulosti určitě ovlivnili např. Neurosis nebo ISIS. Teď už si to ale žije svým životem a že bych se snažil, abychom se někam po zvukové stránce zařadili, to už určitě ne.  Jak to celé zní, trochu ovlivňuje i produkce elektroniky, kterou dodělávám do songů většinou až po nastřelení základní kostry. V elektronice mě v minulosti ovlivnili např. Depeche Mode nebo Nine Inch Nails. I to se, možná nečekaně, v naší tvorbě může odrazit. Každý ale máme takovéto inspirace někde jinde, a o to je pak ten průsečík zajímavější.

 

Jak moc by se vás dotklo, když bych napsal, že z vaší muziky slyším hodně moc Cult of Luna a v menší míře The Ocean?

 

Vanja: Vůbec, obě kapely jsou skvělé. Nějaké paralely cítím spíš s CoL, vždy se mi líbil jejich syrový, ale přesto maximálně naléhavý zvuk. S The Ocean jsme párkrát hráli, povědomí o jejich tvorbě určitě mám, ale jejich hudbu zas tolik neposlouchám. Ale většinu materiálu na Sunlight složil Babb, tak by o tom asi dovedl říct víc.

 

Cholda: Mě se to nedotkne vůbec :) Částečné ovlivnění starší tvorbou COL je možná, byl čas, kdy jsme je hodně poslouchali společně s Neurosis, Mouth of the Architect, ISIS, Callisto apod. Dá se říct, že v současné době už tyto kapely neposlouchám, takže moje věci na desce je takový vnitřní přechod k věcem novým.

 

Babb: Nějaký konkrétní předobraz asi neexistuje. Na začátku nás tyhle kapely určitě ovlivnily, to se nedá popřít. V současný době je to ale tak, že jen prostě zpracováváme a dál dotváříme to, co z nás jde.

 

Když to přiblížíme k vaší novince, jaká podle vás je? Co znamená Sunlight a o čem je vaše nová deska?

 

Babb: Jaká je, to asi nemůžeme sami hodnotit. Pro mě osobně je to dovršení jedné éry nápadů, které jsme prostě chtěli dodělat a už nebylo cesty zpět. Těžko říct co od nás kdo po té době očekával, ale podle mě to dopadlo dobře a jsem s výsledkem spokojenej. Máme v kapele moc náčelníků a málo indiánů, takže je trochu zázrak, že se nám to vlastně podařilo dodělat. Toho si na desce cením asi nejvíc.

 

Co se týká názvu a obsahu, tak to nemá nějakou větší spojitost. Skladby jsou každá individuální, název spíše odkazuje na úvodní skladbu. Mohl by to být ale taky nový úsvit kapely nebo i paprsky slunce, které život dávají i berou.

 

Tohle vím, že je záludná otázka, ale jaké ambice s novinkou máte? Máte nějaké třeba nevyřčené cíle, kterých když by se dosáhlo, byl by to pro vás vnitřně úspěch?

 

Vanja: Pro mě je úspěch už to, že jsme tudle desku dotáhli do konce.

 

Cholda: souhlas s Vanjou, už jsme prostě ve věku, kdy to necháváme plynout, ale částečně je i tak potřeba jít trochu štěstíčku naproti.

 

Babb: Já bych byl rád, aby se deska dostala k lidem, které podobná muzika zajímá a abychom si ku příležitosti jejího vydání zahráli pár fajn koncertů. Dál teď asi nedohlédneme a asi se ani nekoukáme. Není nám dvacet, abychom byli bláhoví.

 

V únoru nelze ještě odhlédnout od minulého roku, který je tak akorát čas důkladně bilancovat. Co vás jako fanoušky oslovilo? Jaká muzika, jaká událost, domácí, zahraniční?

 

Vanja: Člověče, těžko říct co bych vypíchl za poslední rok. Byl jsem dost ponořenej do FDK, krom toho produkuju i elektronickou hudbu a navštěvuju tím pádem také taneční festivaly spíš alternativního ražení. Tam mě nepřestává inspirovat jistá schopnost se absolutně poddat hudbě v roli konzumenta. To je to, co mě pohání dál, a teď jak začínáme hrát s FDK, to vidím i na našich koncertech. Vlastně to je taková synergie nás, co něco tvoříme, a posluchače na druhé straně. Jeden bez druhého by nemohl existovat a celé dohromady to dává ohromnou sílu.

 

Cholda: já z kluků asi nejvíc poslouchám muziku, takže za mne ze zahraničních kapel je toho hodně, tak například Faetooth - Remnants of the Vessel, Goatwhore - Angels Hung From The Arches of Heaven, Voivod - Synchro Anarchy, SAOR – Origins. Jinak se zajímám spíše o post black, furneal doom, neo folk a dark ambient.

 

No a nelze se nezeptat, co lze očekávat v blízké budoucnosti, pokud jde o FDK? Tím myslím především to, jestli si fanoušci budou muset na novou desku počkat dalších dvanáct let, nebo máte nějaké jiné plány?

 

Cholda: Naplánovány jsou koncerty i pár festivalů, co se týče nahrávek, budem je řešit spíše formou singlů. Jestli bude album, to se uvidí, na to je nyní ještě brzo.

 

Babb: Asi nejvíc teď budeme pracovat na koncertním programu. Zatím máme něco připraveného, ale budeme se snažit to zase posunout kousek dál. Když nás bude bavit hrát, může vzniknout něco dalšího, ale to se uvidí časem. Ve hře je teď vlastně úplně cokoliv.

 



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky