|
|
||||||||||
Začátkem roku rozvířila naši sociální bublinu zpráva, že vzniká kapela Hell Symphony. Hell Symphony by měli hrát jednak skladby Root, ale také skladby z tvé sólové kariéry, Blackie. Znamená to, že uslyšíme a uvidíme třeba i skladby Entrails?
Blackie: Setlist už máme zhruba sestavený, ale můžeme ho postupně upgradovat. Polovina setu jsou věci s českým textem, jinak s anglickým. Všechno v undergroundu notoricky známé věci, takže skladby, které mají fans rádi. Ty, které dobře vyzní, a dobře se nám hrají.
To zní skvěle a tuším, které hymny v setlistu asi budou. Zpěvy si rozdělíte mezi sebou?
Blackie: Ano, budeme se dělit o vokály + hosté.
Bylo od začátku jasné, kdo zde bude hrát? Kdo s tímto nápadem přišel jako první? Jedná se o poctu nebo pokračování příběhu?
Blackie: Japonský label Darker Than Darkness bude vydávat starou nahrávku Crux - Řev smrti a chtěl něco speciálního. Tak jsme si řekli, že uděláme bonus 2025 a zahrajeme si Démony Temnot. Pozval jsem si na zpěv Petra Cybergod Ševčíka ex Forgotten Silence, a ten to i se skladbou Řev Smrti udělal v angličtině, s murmurem à la Glen Benton. Verze, které nazpívám já, vyjdou později na vinylu u Darkness Shall Rise. Marodím, deadline je do konce února a nejsem schopný to teď nazpívat, ale to co tam nařval náš host, je fakt zvířecky dobrý.
S Igorem jsme přemýšleli o živém bandu, že se nám ještě nechce úplně senilnět a byli jsme na shodné vlně i s názvem Hell Symphony. Zdál se nám dobrý fórek, vyseparovat logo přímo z názvu desky. Skoro každý tak bude hned vědět, o co se zhruba může jednat. Ještě vlastně ani pořádně neexistujeme, a už máme první nabídky na hraní. Elitní projekt musí mít dva excelentní bubeníky, a tak se k nám přidal i náš starej kámoš Zdeněk Čepička. S Honzem Kapákem takhle tvoříme základní jádro a zbytek jsou různí hosté, protože si nejsme jistí, jestli k sobě chceme pouštět ještě někoho dalšího.
Když zmiňuješ hosty, uvidíme mezi nimi i Big Bosse? Co on vůbec říká na váš nápad?
Blackie: Je nadšený, k některým částem nám bude nahrávat jeho zpívané stopy, se kterými pak budeme hrát na živo. Koncerty už hrát nemůže, viz jeho prohlášení. Kdyby mohl, tak hraje Root a nevzniká tento živý projekt.
Pod jménem Root nikdo nechce pokračovat. Big Boss byl hlavní tváří Root, měl jedinečný a nezaměnitelný hlasový fond.
Dobře, toho jména je sice škoda a ještě by se to mohlo někam posouvat, ale mě už taky nebaví být až takovým tahounem.
Na světě pobíhá mnoho výrazných talentů a ďábelsky charismatických osobností, které třeba už dnes nemají moc šancí se ukázat. Nikdo asi není zvědavý na takový ten švédský syndrom typu, kdy se už předem tvrdí, že něco dál a bez někoho nemá smysl, aniž by měl kdokoliv k dispozici nějaký výsledek, podle kterého by mohl něco soudit.
Pak se člověk sám sebe ptá, o co vlastně jde, jestli o hudbu, šaškec nebo co vlastně...
Nifelheim by taky klidně mohl pokračovat bez zpěváka Hellbutchera, maniakům to chybí. O tom ať si myslí, kdo chce, co chce, ale nemusí to vždy odsrat celý tým, kvůli jednomu čurákovi.
Bude se jednat o koncertní projekt, je ale ve hře i případně nové album či alespoň nové skladby? Jste dost vytíženými muzikanty, tudíž tuším, co mi odpovíte.
Blackie: Dávno postupujeme úplně jinak než kdysi. Zatím na tom děláme každý odděleně. Nahrajeme vše znovu, v podstatě uděláme kompletně studiovou nahrávku, která bude sloužit jako trainer pro všechny muzikanty, a pak teprve začneme společně zkoušet. Stejný postup jako u Master's Hammer. Rok nám trvalo, než jsme s tím byli spokojení a ochotní vylézt před lidi.
Momentálně mě vydávání nových alb moc nerajcuje. Nemám na to ani prachy, a už mě je do toho nebaví cpát. Mám skoro hotové jedno album pro jeden zatím nejmenovaný projekt. Ukládám to do sejfu a vrátím se k tomu, až zase někdy bude chuť. Nahrál jsem nějaké vokály s černým kašlem, ale pak už nebyly tak dobře obhroublé.
Máte s Hell Symphony delší plány, nebo to vidíš na krátkodobější záležitost?
Blackie: Cílem je postavit živý projekt, který bude dlouhodobě provozuschopný a hrát spíš exkluzivní shows.
Kdy reálně myslíte, že vás uvidíme na koncertních pódiích?
Blackie: Nejdřív až někdy koncem roku.
Blackie, z Root jsi pryč přes dvacet let, jak nahlížíš na jednotlivé počiny? Která nahrávka podle tebe byla ta nejzdařilejší, která pro tebe nejmilejší, a která byla, a stále je nejzásadnější?
Blackie: Mám svoje oblíbené skladby z různých alb. S produkcí a celkově jsem zatím nejvíc spokojený s poslední nahrávkou Cales a chci to dál zlepšovat. Přes všechny technické a další nedostatky, veškerá alba Root i projektů, jsou myslím v pohodě. Analogové nahrávky jako Zjevení, Hell Symphony, The Temple in the Underworld, Řev Smrti a ještě The Book. Pak začalo to unáhlené a sterilní digitální nahrávání. Každý chtěl dobře znít, ale nevěděl přesně jak, a nakonec zní všichni skoro stejně. Dnes se vracíme k tomu, jak tam zase dostat zpátky tu správnou špínu, ale spíš to neřešíme. Jdeme proti algoritmu a przníme ten zvuk, jak se dá.
Igore, tebe se zeptám obdobně. V Root jsi byl do posledního dechu a byl jsi jeho oporou. Vzpomínáš na své počátky v sestavě a jsi přesvědčen, že vše vyšlo přesně podle tvých představ?
Igor: Vzpomínám na své počátky, kdy jsme sehráli na pár zkouškách playlist obohacený tehdy o asi tři novinky z chystaného alba The Book. Šlapalo to samo, sešel se kvintet individualit, jedna šílenější než druhá. Bylo cítit, že by Root mohl jít podobnou cestou jako na začátku devadesátek a po pár koncertech se to potvrdilo. Ohlasy fans na festivalech a stejně tak potom na klubových akcích hnaly kapelu k lepším zítřkům. S přibývajícím časem Root dospěli na v podstatě profesionální úroveň. Nahráli jsme spolu další studiové desky i živáky a absolvovali spousty koncertů. Překonalo to jakékoliv moje představy a Root je dnes celosvětový pojem. Označení LEGENDA odpovídá skutečnosti.
Kdybych ti, Igore, položil otázku - která nahrávka podle tebe byla ta nejzdařilejší, která pro tebe nejmilejší, a která byla, a stále je nejzásadnější, co mi odpovíš?
Igor: Dodnes mám pocit, že nejdotaženější nahrávka po všech stránkách je Madness of the Graves. Celá kapela hraje a hlavně maestro zpívá s naprostým přehledem, je z toho cítit letitá zkušenost a profesionalita. Naprosto zabijácký je zvuk této desky. Osobně velmi rád vzpomínám na celkovou atmosféru nahrávání alb Black Seal a Kärgeräs – Return from Oblivion, kdy u toho byla skoro pořád celá kapela. Vzájemná inspirace mezi jednotlivými členy, nonstop přísun černého humoru a denní porady u vína nebo pálenky. To všechno je nevyčíslitelná přidaná hodnota. Nejzásadnějším albem je debut Zjevení. U nás díky mateřskému jazyku a každým rokem větší nostalgii, ve světě prostě proto, že je to z roku devadesát. Je jedno, že nerozumím ani slovo, ale ostatní blackers tvrdí, že je to kult, tak to musím mít ve sbírce taky. Na desce je také největší hit Root Píseň pro Satana. K tomu samozřejmě obal, což je jedním slovem klenot. Po pětatřiceti letech stále vychází další a další reedice Zjevení.
Když přišla zpráva, že Root končí, skončila i pro mě jedna důležitá éra. Bylo pro vás těžké rozhodnout se ukončit činnost bez Big Bosse, nebo to bylo zcela přirozené, protože by to nemělo smyslu?
Igor: Pokud máš na mysli jméno Root, tak u toho by měl být Boss přítomen, bez jeho zpěvu a konferenciérství to nejde. Nebylo to pro nás nijak těžké, protože poslední dobou bylo čím dál víc jasné, že kapela nadále nebude v dřívější formě fungovat. Věk nelze zastavit a ne vždy lze poručit vlastní zdravotní kondici. Třeba se ale ti správní týpci sejdou pod jiným logem a odkaz bude zachován. Pekelná Symfonie například může skloubit nadhled a bohaté zkušenosti démonů v nejlepším věku ;-)
Krátce poté se ještě hovořilo o studiovém fungování a také o posledním díle projektu Equirhodont. Existuje nějaká šance? Co bude následovat?
Igor: Šance je vždycky. Jen je potřeba vymyslet a hlavně denně aplikovat některým seniorům prášky na lenost, kapky na výmluvy a sebelítost, případně ještě vakcíny proti hypochondrii :-)
Blackie, jak vzpomínáš na své působení v démonických Nifelheim? Měl jsi tam prostor pro vlastní nápady nebo vše fungovalo podle diktátu bratrů Gustavssonů?
Blackie: Bylo to naprosto skvělé! Pro Nifelheim jsem měl skladbu, která pak vyšla pod Cales s názvem Hordes of Thunder. Když jsem za nimi přiletěl do Švédska na první zkoušku, nové album už měli hotové a nahrané. Sehráli jsme setlist starých skladeb, který jsem už měl nacvičený a vyposlouchaný z nahrávek. K tomu jsme sehráli dva nebo tři nové songy pro plánované album a hned druhý den po zkoušce jsme jeli nahrávat do studia Andy LaRocque. Stihli jsme tour v Mexiku, pár festů tak různě, evropské turné s At the Gates. Potom ten covid a pak jsme to stopli a rozešli se každý k jiným bandám.
S ikonickými Master's Hammer jsi doslova objel celý svět. Co pro tebe znamenalo účinkování v tomto fenoménu? Napadá tě, který koncert s MH patří mezi nejsilnější zážitky?
Blackie: Skvělé! Frantovi a klukům dík. Nemůžu nic vypíchnout. Celé turné a všechny festivaly, geniální.
Můžeme se na chvilku vrátit v čase a zavzpomínat na počátky tvé vášně pro kytaru, pro hudbu? Kterou kapelu/interpreta bys označil jako svou největší inspiraci? Kdo byl tím důvodem, že svět dostal Blackoshe, Root, Cales atd.?
Blackie: Přes Hard Rock i český Bigbít. Německý a Kanadský Thrash. První vlna Black Metalu, také Death Metal atd atd. Věci z 80s do půlky 90s napříč všemi žánry, všechno možný, co nás během dospívání ovlivňovalo.
Děkuji za váš čas. Přeju vám hodně energie pro další tvorbu a ještě spousty dalších vynikajících nahrávek, na které se bude vzpomínat, a budou se citovat.
My taky děkujeme a zdravíme čtenáře.
Ozvěny roku 2024
Kaple 31
Redaktorské ozvěny - prosinec 2024
Avvika
Asi bychom nedělali kapelu, která zpívá o autech
Duobetic Homunkulus
Můžem se radovat, ale mějme na paměti, že hovna nechodí po horách, ale po lidech.
Illegal Illusion
Zkus si vybavit pocit, který máš, když někde uvidíš zaschlou krev
The Tower
Hodně inspirací příliš pomalých doom psychedeliků
Jeden Kmen
Hudba vždycky vypravuje příběhy
Varg Vikernes
Vztek a zuřivost jsou nahrazeny ohleduplností, agrese uvažováním.
Krusty a Forgotten Silence
Podtitul alba by mohl znít "staří páni se baví"
Ondra a Honza z Esazlesa
Chtěli jsme vydat desku, na které nebudou žádné kompromisy.
Zdeněk Nevělík
V životě si v podstatě nemám na co stěžovat, nic mi nechybí.
Deathmetalová mašina Demonical zveřejnila video a dvouskladbový singl se skladbou Välkommen Undergång (Live), který se objevil na všech streamovacích ...
4.2.2025Sedmý ročník Front Line Festu proběhne 28. března v pražské Modré Vopici a o den později v Brně, v klubu Melodka. Na obou akcích se můžete těšit na po...
1.2.2025Pestilence představují nového kytaristu. Stal se jím Max Blok (Alkaloid, Dark Fortress), který nahradil Rutgera van Noordenburga. Pestilence v současn...
1.2.2025Polský sólo black-metalový projekt Pusta Noc debutuje s koncepčním albem Speculo Magicas (2025), které zhudebňuje legendu šlechtice Twardowského, co z...
1.2.2025Řecká psychedelicky-rocková kapela Naxatras vydá v únoru na Evening Stars Records své nové album pojmenované lakonicky V a při té příležitosti zveřejn...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.