|
|
||||||||||

// Počátek aneb tenkrát v Tokiu
Clotted Symmetric Sexual Organ (zkráceně C.S.S.O.) byla japonská experimentální noise/grindcoreová hudební skupina z Tokia založená v roce 1991 pod názvem Gastric Juice. Hlavními postavami a zakladateli kapely byli Sumito Sekine (kytara) a Takashi (baskytara). Později se přidal Sumitův mladší bratr Narutoshi Sekine jako zpěvák. Ačkoli se na nahrávkách vystřídalo několik bubeníků, tato trojice tvořila jádro a hlavní tvůrčí sílu kapely. Klíčovou osobností v hudebním směřování a experimentování C.S.S.O. byl již zmíněný Sumito alias Sumi Hendrix.
C.S.S.O. od počátku hráli grindcore, ale vždy s výraznými experimentálními prvky. Jejich jedinečný přístup kombinoval grindcore s prvky noise a psychedelického rocku. Již jejich rané nahrávky, včetně řady splitů a demo nahrávek, prezentovaly tento nekompromisní a žánrově neortodoxní přístup. Pokud jde o hudební vlivy, které formovaly zvuk C.S.S.O., v letáku k prvnímu demu sama kapela uvedla: „Hrajeme power grinding animation ve stylu EXIT-13, VOIVOD, CARCASS a IRON MAIDEN.“ Dalo by se říci, že C.S.S.O. je japonskou (velmi osobitou) odpovědí na tvorbu americké kapely EXIT-13, která byla dalším nadčasovým grindovým ansámblem, který zanikl po vydání tří alb pár let před koncem nového tisíciletí.
debutové demo C.S.S.O. z roku 1993
// Godzilla útočí...
Tvorba C.S.S.O. se odlišuje od jiných grindcore kapel mnohými aspekty. Na jedné straně se drželi brutálního grindcore základu, na druhé straně do své hudby aktivně zapojovali prvky noise, industrialu, psychedelického rocku a dokonce i náznaky jazzu, popu či manga témat. Výsledkem je chaotická, trippy a často až psychotická zvuková stěna, která přesahuje typické hranice grindcore. Jejich skladby jsou nekonvenční, plné náhlých změn tempa, atonálních riffů a disonantních pasáží, které posluchače neustále překvapují a udržují v napětí. Kromě toho C.S.S.O. často využívají samply a neobvyklé, rušivé zvuky, které jejich hudbě dodávají industriální a dekonstruktivní rozměr. Navzdory chaotickému projevu byli členové kapely technicky zruční, což jim umožňovalo realizovat komplexní a rychlé pasáže bez ztráty kontroly. I v oblasti vokálů byli jiní. Kromě typických grindcore vokálů experimentovali také s různými zvukovými manipulacemi a netradičními projevy.
// Knedlíčky plněné kyselinou boritou aneb odklon od dřívějšího obvyklého banálního složení
Nadpis tohoto odstavce tvoří názvy dvou písní od C.S.S.O., které dost trefně ilustrují kacířský a maniakální přístup C.S.S.O. k hudbě. Navzdory tomu, nebo právě díky tomu, si kapela na undergroundové scéně poměrně rychle získala kultovní status. Mainstream C.S.S.O. samozřejmě ignoroval, ale v rámci grindcore, noisecore a experimentálních metalových kruhů byli vysoce respektovaní. Jejich split nahrávky a EP si rychle vybudovaly reputaci mezi fanoušky extrémní hudby, kteří hledali něco jiného, něco, co uráží „dobrý vkus“.
Dnes, 24 let po vydání svého druhého a zároveň posledního alba, má C.S.S.O. stále silný kultovní status a je považována za průkopníky experimentálního grindcore/noisecore. Jejich alba, zejména Are You Excrements? a kompilace Collection (2003), jsou vysoce ceněna sběrateli a fanoušky extrémní hudby. Často jsou zmiňováni jako vlivná kapela, která posunula hranice žánru a inspirovala mnoho umělců, kteří se snaží experimentovat s brutalitou a chaosem.
Ukázka z debutového alba Nagrö Läuxes VIII z roku 96
// Konec aneb Godzilla forever
C.S.S.O. byli aktivní přibližně do roku 2002. S fanoušky se rozloučili albem s půvabným názvem Are You Excrements? (2001). Po jejich rozpadu vyšly různé kompilace starších nahrávek, ale nového studiového materiálu se už zřejmě nedočkáme. Kapela pravděpodobně naplnila své umělecké záměry a řekla si, že je nejlepší skončit. Někteří bývalí členové C.S.S.O. zůstali hudebně aktivní na undergroundové scéně, především mozek kapely, kytarista Sumito působil v různých projektech, které však nepřekročily stín C.S.S.O.
V současné době Sumito působí v death/grindové kapele Butcher ABC, se kterou vystoupil na letošním Obscene Extreme. Není to zdaleka tak experimentální šílenství jako C.S.S.O., ale v rámci žánru mírně vyčnívají a rozhodně neurazí. Když už padla zmínka o Čurbyho festivalu, v roce 2015 se na Obscene Extreme Asia v Tokiu konal raritní vzpomínkový koncert C.S.S.O. Šest let bylo kolem nich absolutní ticho, a tak mnohé překvapilo, že v roce 2021 vydávají EP. Nejedná se ale o nový materiál v pravém slova smyslu, ale o záznam z improvizovaného koncertu, který se konal v roce 2002 v japonském Naganu. 13-minutová kakofonie sonického grindového třesku. A více než důstojná tečka za diskografií těchto šílených géniů ze země vycházejícího slunce.
// Grind boogie aneb Epilog
Album Are you exrements? je vrcholem - pro mnohé asi drzosti, pro pár zasvěcených odvahy a invence bez harnic. Je to skutečně úchylné a maniakální album, hudební „lynchování“. Stejně nepochopitelné a v některých (mnohých?) momentech nesmyslné jako filmová tvorba Davida Lynche. V případě takových uměleckých děl si člověk klade otázku, zda si z nás tvůrci dělají legraci, nebo to myslí vážně?
Ukázka z alba Are you exrements
Album je absolutně schizofrenní. Jako byste se ocitli v alternativním vesmíru, kde uprostřed vystoupení Jimiho Hendrixe na pódium vtrhnou opilí noise/grinderi a ubohého Jimmiho nemilosrdně vykopnou z pódia. Ten to však bere s humorem a o několik písní později si s nimi vesele jamuje. Podle mě se C.S.S.O. během celé své existence hlavně neskutečně bavili a bylo jim punkově jedno, jestli jejich dílo ocení pět set posluchačů nebo jen deset. Na druhou stranu, nepovažuji tvorbu CSSO za vyloženě „user-unfriendly“ muziku, žádné povýšené snobské orgie muzikantů, které předvádějí některé prog kapely. C.S.S.O. nás zvou do své špinavé zkušebny, kde si hrají tak, jak se jim zachce. Buď si s nimi zaskáčete nebo zhnuseně odplivnete.
Grind Godzilla is not dead...
Země: Japonsko
Aktivní: 1993 – 2002
Kompletní diskografie
Bury / 7.8.25 16:02odpovědět
Krásná vzpomínka! Díky za ni!!! Ta hudba neomrzí ani po tolika letech a jsem moc rád, že jsem je mohl vidět naživo (5. 9. 1996) v Ostravě ... a měl s nimi i rozhovor v Buryzone zine č. 3 (leden 1998).
pan Kašička / 5.8.25 11:32odpovědět
Jéžiš, tuhle kapelu jsem v devadesátkách hojně poslouchal! Lišilo se úplně od všeho grindcoru, mělo to svý kouzlo. Šílenej mišmaš! Jsem rád, že si ještě někdo vzpomene - ta kapela úplně upadla v zapomnění.

Blešák XI

Arabský black metal: rebelie za ostnatým drátem

Tuzemská kolekce 22

Zapomenutá dema? 24. díl: Deutsch BM

Nedělní poslech 135

Redaktorské ozvěny - březen 2023

Nedělní poslech 38

Nedělní poslech 17

Nedělní poslech 46

Kaple 8

Nedělní poslech 78

Redaktorské ozvěny - leden 2023
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.