|
|
||||||||||
Dlouho bylo kolem Ahab ticho. Pauza od vydání předposledního počinu The Boats of the Glen Carrig se nakonec natáhla na neskutečných osm let, ale aspoň bylo dostatek času k pořádnému naposlouchání tohoto klenotu. Byl jsem zvědavý, po jakém mořském tématu Droste se svými kumpány tentokrát sáhne. Minule nás strašila monstra číhající na ztroskotance, ke kterému hrál proměnlivý soundtrack plný bolesti i vzteku. The Coral Tombs se inspiroval ikonickým dílem Julese Verna 20 000 mil pod mořem. Kdysi jsem jeho příběhy miloval, děkuji tedy za připomenutí. Ahab jsou samozřejmě krapet temnějšími vypravěči, takže návrat do dětství a nevinnosti nehrozí. Škoda.
Předpokládám, že se mnou budete souhlasit, že nové album od Ahab bylo netrpelivě očekáváno. Alespoň já se moc těšil. Kapela si za svoji kariéru stačila kolem sebe vytvořit bez debat kultovní status. Sice funeral doomovou škatulku opustila už po druhém albu, ale pochmurno, temnotu a tvrdost ve svých kompozicích stále zachovává. The Giant nabízelo možnou cestu, z které však The Boats of the Glen Carrig sešla. The Coral Tombs je opět nahrávkou trochu jinou. Charakteristické rysy kapela neztratila a díky nim ji na hony rozeznáte od jiných. Ahab se od většiny temné doomové scény liší svým naturelem i tím, že nestojí na místě. Valí se jako hlemýžď, nicméně bez pauzy k nadechnutí a bez ohlížení se do minulosti.
Desku otevírající Prof. Arronax’ Descent into the Vast Oceans je šleha jak ďas. Posluchače udivuje deathmetalovým úvodem s psychedelickými vsuvkami. Moře tentokrát bylo obzvláště rozbouřené. Záhy se ztiší, pouze se kolébá, hlasy tklivě přednáší… Na ni navazuje pochodová Colossus of the Liquid Graves, kterou mám z nahrávky nejraději. Kila hoblují, Droste growluje proklatě nízko. Nad drtící kytarou se vznáší sólové výjezdy. Chropot se střídá s příjemně žalostným zpěvem a celek má zvráceně melancholickou náladu, z níž není úniku. Mobilis in Mobili se rozjíždí hodně pomalu a potichu, ale postupně se pěkně rozdivočí. Nejvíce mě baví nenechavá basa Stephana Wandernotha, která skladbu a vlastně celou desku háže svou psychopatickou hrou do světa, v němž byste doomovou bandu nehledali. Na kořen ohlodaný sound se v případě Mobilis in Mobili mění na specificky omamnou poezii sahající až někam k art rockovému malování.
Pouštně jižanské aroma The Sea as a Desert posluchače láká přitažlivou souhrou kytarových kejklů a basové rebelie. Tento motiv se postupně vlévá do extrémnějších vod, nijak se ale nemění, a to se mi zamlouvá. Melodické linky jsou nakažlivě nádherné, ale rozhodně ne přístupné na první či druhou dobrou. To platí pro celou desku. Vše je lákavé, čisté, minimalistické a přitom není vůbec jednoduché se do alba dostat a vstřebat všechna jeho zákoutí. Plochy s čistými zpěvy a jemnějšími linkami jsou odtažitější než místa, kde se všechno hrne skoro v deathovém stylu. Titulní tryzna mi ze začátku evokuje Pink Floyd, nebýt temného vrčení a zlé atmosféry. Nejdelší kompozice Ægri Somnia láká pestrou rytmikou a vznešeně odpudivým odmítnutím jemných stránek lidství. Závěrečný majstrštyk The The Mælstrom mi svým způsobem připomenul starou Anathemu. Tentýž žal, to samé smutnění s krásnou melodikou. V půlce se kapela vrací k záhrobním radostem, k funerálním břehům a řevu mučené oběti.
Netvrdím, že Ahab natočili svoji nejlepší desku. Celou diskografii mají vyrovnaně kvalitní. The Coral Tombs v této linii mimořádných nahrávek pokračuje. Kapela se vyvíjí a přitom zůstává dokonale svá. Doom metal díky takovým ikonám neumírá, a pokračuje ve svém osudovém tažení dál.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Sarapis / 9.2.23 9:12odpovědět
Jsem ve fázi, kdy pomalu přepínám ze zkoumání na užívání. Samo tělo už si říká - hele, už je čas zase skočit do vody. Myslím, že album má předpoklady stát se ahabovskou klasikou (např. Colossus of the Liquid Graves je fakt tutovka a rostou další). Podobný vývoj situace jako u Shape of Despair neočekávám.
Label:Napalm Records
Vydáno:Leden 2023
Žánr:doom metal
Chris Hector - kytary
Daniel Droste – zpěvy, kytary, klávesy
Cornelius Althammer - bicí
Stephan Wandernoth - baskytara
hosté:
Chris Dark – zpěv
Greg Chandler - zpěv
1. Prof. Arronax’ Descent into the Vast Oceans
2. Colossus of the Liquid Graves
3. Mobilis in Mobili
4. The Sea as a Desert
5. A Coral Tomb
6. Ægri Somnia
7. The Mælstrom
Ahab
The Giant
Ahab
The Boats of the Glen Carrig
Daniel Droste (AHAB)
Svět oceánů je fascinující v mnoha ohledech
Patior Ergo Sum doom fest vol. VI / Doomwards Let Us Row European tour 2012
4.6.12, Praha - Klánovice, Black Pes Club
RüYYn
Chapter II: The Flames, the Fallen, the Fury
Aorlhac
L'esprit des vents
Vader
Welcome To The Morbid Reich
The Vacant Eyes
Spheres
Trigonum Mortis
Fall into the Dark Age
Ador Dorath
Ultimate Black
Zvíře jménem Podzim
Září
Domácí metalová kapela Alchemist zveřejnila videoklip ke skladbě In the Dark of the Night, která pochází z jejich aktuální nahrávky Equilibrium (duben...
12.1.2025V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
11.1.2025Progresivně techničtí deathers Sadist vydají 7. března pod značkou Agonia Records své nové album nazvané Something To Pierce. Už nyní si můžete pustit...
10.1.2025Na značce MetalGate vyjde kniha Daniela Lakea nazvaná USBM: Revoluce identity v americkém black metalu, která v deseti kapitolách a na prostoru více j...
10.1.202535 let od vydání kazetového dema Není se kam skrýt kapely V.A.R. se na značce Pařát dočká tato nahrávka CD reedice ve formátu digipaku. Obsahem bude r...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.