|
|
||||||||||
Nightmarer si lepší název dát nemohli. Hudba v jejich podání je noční můrou nejen malých dětí, ale pomočí se i řada dospělých. Kdyby jsme jeli v rytmu sci-fi, dalo by se album popsat jako neosobní pohled do hlubiny kyberpropasti, bez známek nervozity nebo strachu. Oko jako čočka studeného přístroje a mozek by nahrazovala umělá inteligence kalkulující chladně a bez chyb. V realitě světa, kde teror patří k opakovaným praktikám, zní jeho kakofonie opravdu bestiálně. Ještě že jde "jen" o hudební nosič, který můžeme kdykoliv vypnout.
Je příjemné, že triumvirát z floridské Tampy nekopíruje tamní osvědčené metody, ale pouští se na hranu močálů cestou dosud neprošlápnutou. Nenacházím ani zrnko podoby s tím, co nazýváme floridskou klasikou. Po spuštění aparátu se ocitám čelem proti barikádě hájící práva demoličního, atmosférického a disharmonického death metalu. Album útočí vyosenou melodikou, která vyhání budík psychotické nálady do červeného pole. Na očním pozadí se mi zobrazují představy hrůzných zátiší, krátery v labyrintu továren, zvalchované údy dělníků pod zříceným jeřábem a jim podobné. Chladný a neústupný kytarový zvuk studí podobně jako kovové konstrukce zábradlí a reznoucích ochozů.
Jako rubáš se nad skladbami vznáší těžká, znervózňující atmosféra. Zčásti ji má na svědomí podladěný a zamlžený zvuk, kterým se ztěžka probíjejí bubny a v němž činely zní jako zavřené v teráriu. Druhou podstatou jsou kytarové stopy jdoucí někde pospolu, chvíli vedle sebe, nesčetněkrát se kříží, kolísají a klamou zdánlivou nemohoucností. Jejich apokalyptický zvuk vyniká v pomalých, rozvážných úderech do strun, kdy se dá snáze rozpoznat chorobná melodika. Bubenické přechody v těchto místech kouzlo okamžiku násobí a narušují dojem monolitu. V divokých partech je to s poslechem horší, tam dominuje nesmiřitelná, zvuková hmota, ve které je těžší zaměřit se na detaily. Posluchač může s odstupem hodnotit celkový dojem nahrávky a vychutnávat atmosféru zkázy, která je snadno uvěřitelná.
Co jde s podobnou nahrávkou ruku v ruce, je pocit přesycenosti a určité znuděnosti při delším poslechu. Skladby mají stejný, zkázonosný náboj, tempo se mění jen zvolna a ani zpěv nepřináší kdovíjaké povyražení. Jde o stále stejný chropot, který se pouze v jedné skladbě (Death) zvýší k nervnímu murmuru, jakým proslul zmrzačený Maniac. Zpočátku je posluchač unesen zkaženým zvukem desky, po chvíli už mu to přijde normální a později nepotlačí zívnutí. Možná si tvůrci tohoto syndromu byli vědomi a snažili se příznaky omezit. Skladbám věnovali přiměřenou stopáž, takže dochází k docela rychlému střídání kapitol. Potom mi přišlo, že se na konec alba dostaly skladby zajímavější a čitelnější, které narušily zaběhnutý rámec. Rozdíly jsou minimální, nenastal žádný stylový obrat, ale v posledních minutách jsem cítil větší zápal. Hypnotická Death je trošku jiná než to, co znělo dosud, podobně mě oslovila Tidal Waves Of Teror. Pravděpodobně jde jen o subjektivní a momentální pocit, který může časem odeznít a na piedestal se prodere skladba jiná.
Nightmarer to s těžkým nářadím umí a jejich výrobky mají punc poctivé kovařiny. V konkurenci podobných umělců se však na přední místo zatím nedostanou. K tomu jim chybí domyslet nějaké vzrušující ornamenty, které je odliší a proslaví.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Season Of Mist
Vydáno:Březen 2018
Žánr:death metal
John Collett - zpěv
Paul Seidel - bicí
Simon Hawemann - kytara
host:
S. Braunschmidt - basa
1. The Descent
2. Stahwald
3. Skinner
4. Bleach
5. Cave Digger
6. Fetisch
7. Tidal Waves of Terror
8. Ceremony of Control
9. Death
10. Swansong
Nightmarer
Monolith of Corrosion (EP)
Vlčie Maky
Horehronie
London Grammar
Truth Is a Beautiful Thing
Supreme Conception
Empires of the Mind (EP)
Sinmara
Hvísl Stjarnanna
Khôrada
Salt
Helloween
Straight Out Of Hell
Votum
:Ktonik:
Krief De Soli
Procul Este, Profani...
Verdunkeln
Weder Licht Noch Schatten
Arjen Anthony Lucassen
Lost In The New Real
Francouzská metalová kapela The Old Dead Tree podle všeho ještě stále není dead a aktuálně o sobě dává vědět novým songem Terrified, ke kterému vznikl...
5.6.2023Konečná pořadí v jednotlivých kategoriích ceny hudebních nadšenců Břitva jsou od včerejška známá, jejich přehled najdete ZDE.
4.6.2023A Tribute to Legends (Pocta legendám) je zbrusu nový song známých tuzemských hudebníků a je věnovaný padlým kamarádům české scény. K poslechu ZDE.
2.6.2023Projekt Abbé, za kterým stojí Jan Hamerský, právě vydává novou desku Hraj si a shoř! Ta bude k dispozici digitálně (bandcamp) a na kazetě, bližší info...
2.6.2023... proběhne tuto neděli 4. června v pořadu Hard & Heavy na rádiu Beat, a to pod taktovkou Petra Korála. Detaily jsou k dispozici ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.