|
|
||||||||||
Rotting Christ oslavili v minulém roce třicet let na scéně! Za dlouhé tři dekády, které utekly jako voda, se toho přihodilo jak uvnitř kapely, tak na scéně docela dost. Sakis se svými kolegy patří mezi ty zarputilé, velice pracovité a bohatě obdarované múzami. Publicista a spisovatel Dayal Paterson (Black Metal: Evolution Of The Cult, Black Metal: The Cult Never Dies Vol. One a Black Metal: Into The Abyss) ve spolupráci se Sakisem a Themisem Tolisovými, ale i Jimem Multilatorem a Morbidem, zmapoval celou dobu existence Rotting Christ až po současnost. Pojďme se mrknout, jak se jim to celé podařilo.
Autor této výpravné publikace se rozhodl zpracovat téma formou rozhovorů. Sám vstupuje do textu čistě sporadicky, pouze aby čtenáře uvedl do světla událostí. Slovo mají oslovení hudebníci, členové Rotting Christ minulí i současní, známé osobnosti z metalového světa, ti svými komentáři přispěli k barvitému obrazu bohatého díla ikony helénského metalu se vším všudy.
Úvod knihy patří seznámením s prostředím vzniku kapely. Zavede nás až do dětství a dospívání bratrů Solisových, kteří stejně jako jejich dlouholetý souputník, basák Jim Multilator, neuměli moc hrát a dle svých slov do black metalu museli teprve dorůst. První hudební pokusy se rodily pod názvem Black Church, což měl být žalostný heavy metal. Asi to nebylo nic moc. Až posléze s novým názvem Rotting Christ vsadili kartu na divoký mix grindu s deathem a punkem pod vlivem raných Carcass, Hellhammer, Venom a Bathory. Pro mě tyto skutečnosti jsou velice zajímavé, protože o existenci Rotting Christ jsem se dozvěděl z mého pohledu už v roce 1993, kdy vyšlo tajemstvím opředené první dlouhohrající album Thy Mighty Contract. Zarazilo mě tehdy, že se o Rotting Christ mluví jako o kultovní skupině, byť měli na kontě pouze jedno album. Nikdo mi neprozradil, že mají za sebou velice bouřlivý vývoj a právě kultovní dema, díky kterým se jim v podstatě klaněl undergroundový svět. O těchto časech až po vstup do velkého světa v podobě třetí desky Triarchy of the Lost Lovers a podpisem s Century Media vypráví největší část knihy a jsem za to moc rád. Zbývající etapa je velice slušně zmapovaná médii, ale grindová, potažmo raná blacková éra byla až doposud zahalená mýty a tajemstvími. Internet nebyl a časopisy nebo ziny se o kapelu ve větší míře začaly zajímat až v půli devadesátých let.
Jak Sakis, tak i ostatní jsou ve svých výpovědích velice upřímní. Vcelku přímočaře se přeneseme desetiletími po současnost, ale právě díky naprosté upřímnosti je možné vytvořit si obrázek s odhodlanými adolescenty, postupně se měnící v sebevědomé umělce, respektive světoznámé muzikanty, kteří ani ve chvílích největší slávy nezapomněli na undergroundové kořeny, ani odkud vzešli. Naprosto přesně a krásně je vykreslen okamžik, kdy nadšencům vstup do mainstreamu a natáčení v profi studiu málem zlomil vaz a kdy si Sakis uvědomil, že je na všechno sám a že pokud chce dál existovat, musí nejen tvrdě makat, ale nemilosrdně si stát za svým. Vskutku poutavé čtení je nádherně doplňováno raritními fotografiemi, plakáty a front covery. Kapitoly jsou členěny podle jednotlivých nahrávek. Ty jsou nejen pitvány autorem, je zde obálka, kompletní tracklist, sestava, studio, jsou představeny okolnosti vzniku, členové odhalují své tehdejší pocity, vzpomínají i na méně příjemné okamžiky. Autor knihy oslovil i známé osobnosti metalové scény (Grutle Kjellson, Fernando Ribeiro, Ross Dolan, Dani Filth, Johan Edlund atd.), kteří přišli do styku s Rotting Christ, nebo jimi byli ovlivněni a ti pak přispějí svojí troškou do mlýna.
Jakožto letitý příznivec Rotting Christ jsem nečekal, kolik nového a podnětného se ještě můžu dozvědět a jak moc mě tato kniha, za kterou českému vydavateli MetalGate srdečně děkuji, bude při čtení bavit. Přirovnal bych ji k akční beletrii na hranici artu, psychologie a dramatu a vlastně i fantasy. Hehe. Byť jsem zaznamenal na pár místech překlepy a občasné češtinářské přehmaty, neřeším to, je mi to jedno. V ničem mě to nerušilo ani neuráželo můj jemnocit (sám píšu jak dacan). K recenzi jsem dostal brožovaný formát publikace, ale k dispozici je i varianta s pevnou vazbou, trikem, nášivkou a trsátkem. Pro nás fetišisty jsou podobné legrácky opiem a nutností. Pakliže jsem až doposud Rotting Christ miloval a neustále se opájel jejich diskografii, po přečtení se moje závislost ještě prohloubila.
Autoři: Sakis Tolis a Dayal Patterson
Žánr: biografie
Obálka a grafická úprava: Dayal Patterson
Front cover photo: Ester Segarra
Překlad: Ondřej Šmejkal
Jazyková redakce: Rosie
Vydání: První, Brožované
Počet stran: 296
Vydává: MetalGate, z.s. v dubnu 2019
Originál: Non Serviam The Official Story of Rotting Christ, nakl. Cult Never Dies and Crypt Publications 2018
RONNIE JAMES DIO Životopis heavymetalové ikony
Fanánek: Tak to bylo, tak to je... Járo, kakao!
Michal Prokop: Ztráty a návraty
Ozvěny roku 2019 - 1. část redakce
Nedělní poslech 41
ECHA V BARVÁCH CZ SCÉNY 04
Redaktorské ozvěny - červenec 2021
Nedělní poslech 32
Nedělní poslech 137
Inferno Mexiko Tour 2013 - report, část 2/2
Redaktorské ozvěny - srpen 2015
Nedělní poslech 100
12. července se v pražské Baladě (na nové adrese Pod Plynojemem 1274/5) odehraje koncert španělské instrumentálně post-rockové/metalové kapely Syberia...
23.6.2022Na 19. srpna je u Season of Mist naplánováno vydání nové desky Heilung, která ponese jméno Drif. A právě z ní byl zveřejněn první singl doprovázený vi...
22.6.2022Nezemští Inferno zveřejnili svůj první oficiální klip. Magické obrázky doprovázející skladbu Ekstasis Of The Continuum z jejich poslední řadovky Parad...
22.6.2022Za elektronickým projektem DWP (Down And Up) stojí Petr Ullmann, producent a hudebník známý svým působením především na pražské synth-popové a EBM scé...
22.6.2022Nové, v pořadí páté dlouhohrající album Origins kapely SAOR, za níž stojí osamělý tvůrce Andy Marshall, je aktuálně komplet k poslechu - klikejte ZDE....
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.