Aversio Humanitatis - Behold the Silent Dwellers

Aversio HumanitatisBehold the Silent Dwellers

Sorgh6.7.2020
Zdroj: Bandcamp, mp3
Posloucháno na: PC, Samsung A3
VERDIKT: Podzemním šerem se hýbe zrůda slyšící na jméno Aversio Humanitatis. Nehumánní filosofie má brány dokořán, dobře poslouchejte.

Tohle je zcela nové jméno na mém talíři. Se španělskou inkvizicí nemám úplně vřelé vztahy a tamní scéna je pro mě docela zastřená a až na výjimky neprobádaná. Jen vzácně se ke mně skrz  clonu neznáma probilo něco zajímavého a probudilo můj zájem. Ovšem teď se clona rozevřela a něco mi otřáslo kostrou. Může za to druhé dlouhohrající album madridských Aversio Humanitatis, které je prostě super zběsilost. Razantně brnká na moji resuscitovanou blackmetalovou strunu a rozvíjí mé temné myšlenky.

Aversio Humanitatis už hrají deset let, ale v práci se evidentně nepřetrhnou. To bude ta jižanská nátura, siestička, něco mořských plodů a hlavně se nezapotit. Ovšem skromné výsledky jejich práce stojí za pozornost. Debut z roku 2011 ještě hodně smrděl sírou a zapadal do širšího spektra blackmetalového podzemí, ale při poslechu nového alba se dostáváme někam jinam. Behold The Silent Dwellers je hodně zajímavý a přiměřeně nelidský materiál, který se nepodbízí, moc se nevrací do minulosti a úspěšně odolává prvoplánovému popisu. Pro hrubou představu bych jej přirovnal k nahrávkám koketujícím se syrovým nihilismem. Snadno můžeme sledovat pupeční šňůru, která vychází z lůna černokovu, jehož prvky se mísí do komplikovaných sloučenin. Nacházíme ruiny, hluk nad dohasínající zkázou, který se ještě nestihnul utišit. Setkání s takovým materiálem je malým dobrodružstvím s nejistým koncem. Bude tam smrt? Nebo zrození čehosi nového? Abychom si odpověděli, je třeba skočit po hlavě do jeho rozbouřených vod, nechat se vláčet chladným vlnobitím a plavat.

Nervní melodie rozvibrují každý nerv v těle, nekompromisně na vás tlačí a derou se do hlavy. Syrové tryzny hučí jako nezastavitelný důlní bagr a stahují z vás cáry kůže. Kytarová řežba rodí vskutku silnou atmosféru, která stahuje do tenat depresivní psychózy. Má to takový ten správně chladný, odlidštěný podtón, jaký známe třeba u Blut Aus Nord (u nich to má ale přece jen jiné grády). Tohle psychotické mámení navazuje na silný a poměrně originální základ složený z drhnutých riffů, výkonného řevu zpěváka A. M. a samozřejmě divoké bicí palby. Skladby mají daleko k monotónnímu bzučení dřevních mechanizmů. Naopak oceňuji jejich členitost a celkově hlubší ladění nahrávky, které podtrhuje tíživou atmosféru desky.

Začátky bývají těžké. I v tomto případě se může během prvních několika poslechů zdát, že album splývá a že se valí korytem jako jedna velká hlučná koule. S přibývajícími poslechy se však můj názor zásadně změnil. Album se mi postupně rozkrylo a najednou se jednotlivé skladby dokázaly postavit samy za sebe. Zafixoval jsem si jedinečné motivy konkrétních písní a od té doby se orientuji s rychlostí jistoty. Hodně pomáhá střídání klidnějších pasáží s těmi divokými, kterých je víc, ale ve správný okamžik dokáží udělat místo napínavé, deklamační mezihře nebo kytarovému preludování. Sečteno podtrženo – Aversio Humanitatis jsou zábleskem komety na soumračné obloze. Takový black poslední dobou hodně vyhledávám a chrochtám u něj blahem. Je to 35 minut upřímného zla.