Christian Death - Evil Becomes Rule

Christian DeathEvil Becomes Rule

Garmfrost12.7.2022
Zdroj: mp3 (320kbps)
VERDIKT: Christian Death nahráli jednu ze svých nejotevřenějších nahrávek. Nebáli se objevit nové postupy, popustili uzdu emocím, nikdo se netlačí do popředí. Vše je přirozené, vyrovnané.

Pokaždé, kdy se podívám na Maitri, femme fatale amerických death/rockových titánů Christian Death, přemýšlím, kolik té čarodějnici může být. Vypadá furt sakra dobře, zpívá ještě líp. K ChD se přidala takřka před třemi dekádami a spolu s Valorem Kandem tvoří nerozlučnou dvojici. Když vezmeme v potaz, že Christian Death jsou součástí scény více než čtyřicet let, je obdivuhodné, jak skvěle jejich poslední desky zní. Předchůdkyni novinky Evil Becomes Rule, sedm let mladou The Root Of All Evilution stále mlsám. Není dokonalá, ale bral jsem ji jako velice příjemný důkaz, že stárnout se musí umět.

Evil Becomes Rule je ovšem z jiného těsta. Rukopis samozřejmě nelze změnit mávnutím kouzelného proutku, čehož důkazem jsou jak typické zpěvy ústřední dvojice, tak zvuk kytar a specifické harmonie. Kdo čeká pokračování čehokoliv, nostalgické pomrkávání za zašlou slávou a bývalou krásou, měl by se ohlédnout jinde. Christian Death nechali vše za sebou, v rámci své osobnosti nahráli progresivní album. Ano, nepřeháním. Optikou stylů a žánrů samozřejmě kecám. Evil Becomes Rule je naplněno po okraj hororovou, chcete-li mystickou aurou. Způsob pěveckého projevu Valora s Maitri je neměnný. Valor svým posmutněle zlým barytonem deklamuje, vyhrožuje a sem tam smutně prozpěvuje. Maitri jej dokřikuje, ale oproti dřívějšku se velice často chápe vůdčí role a zpívá sólo.

Obdivuju jejich styl, který rezignuje na symfonické vlny a operní vokály. Zatímco jsem se u posledních alb pozastavoval nad metalovými vlivy, Evil Becomes Rule jde více do punkové špíny a vrací se do kolébky gotiky a death rocku. Je hodně melodické, místy až překvapivě. Zvuk kytar mi v některých místech evokuje gothic/metalovou odnož, což předpokládám staří gotici nelibě nesou. Je to ovšem pouze pozlátko, kabátek. Podstata je ryzí.

christiandeath

Působivý otvírák The Alpha And The Omega nabízí hrůzostrašné popěvky se všemi typickými propriety. Nenaznačuje, co čekat. Vše je při starém dobrém. Vlastně ještě New Messiah, vylepšený zvonky a tklivými syntezátory, pokračuje v dozvucích minulosti. Nálada je tíživá, depresivní, hororová a špinavě punková. První kopanec je doslova punková Elegant Sleeping s lead vokálem Maitri. Skladba pěkně uhání, melodie vás trhají. Basa pod (nebo vlastně nad) kytarou pulzuje jako srdce při infarktu. Jsem nadšen. První vrchol vybuchne v Blood Moon. Hit jako hrom. Do basového ráje se syntezátorovými vylepšeními vtrhnou elektrizující kytary a nakažlivé dvojzpěvy v refrénu. Přiznám se, že si ústřední melodii pobrukuju zcela bezmyšlenkovitě. Deska se pěkně vyvíjí, co? Abraxas we are je zejména v kytarách dosti gothic metalový kousek. Celek je opět basový. Valor s Maitri zpívají ze začátku hodně tiše, ale v refrénu se jim otevřou křídla…

Když otevřu svá křídla,

otevřu ti svá křídla

Když otevřu svá křídla,

otevřu ti svá křídla

Systém skladeb na Evil Becomes Rule je vyrovnaný, klidný. Schizofrenické odbočky kapela kočíruje s naprostou pohodou. Do punku, i jejich typického death/rocku jsou metalové kusance zakomponované zcela přirozeně. The Warning otevřená křídla v Abraxas we are zůstanou, a vy se spolu s nimi můžete vydat na výlet noční oblohou, ve které se střídají červánky s bouří a nočním tichem to končí. Další vrchol a možná největší vůbec cítím v klipové Beatiful. Maitri opět zpívá sólo a ovládá veškerý prostor. Valor je natolik velký muž, že se s ní nehádá.

Chci, abys vypadala krásně

Na mém pohřbu

Na mém pohřbu

Chci, abys vypadala krásně

Na mém pohřbu

Tak krásná

Jsem vlastně z nové desky Christian Death absolutně nadšený. Netuším, kdy naposledy se mnou jejich deska takto cloumala. Vím, že se ohánět podobnými emocemi je v roli pisálka nemístné. Avšak já jsem hlavně fanoušek a hudební mlsoun, takže proč ne? Na lehkost a vznešenost Beatiful není lehké navázat. Dvojice Rise and Shine a titulní Evil Becomes Rule svoji roli zvládne na jedničku. Vrací atmosféru do tenat punkové rozervanosti a gotické, potažmo death/rockové temnoty. Vše plynule směřuje k nejsilnějším okamžikům nahrávky. Ke dvojici Who Am I (part 1 a part2). Akustickými vyhrávkami otevřenými stavidly pustí ven nahromaděné otázky.

Kdo jsi, že rozhoduješ,

kdo bude žít, kdo zemře?

Kdo jsi, abys ospravedlňoval?

Ale pak znovu

Kdo jsem?

Kratičká Who Am I part 2 desku uzavírá šamanskými vokály a výzvou, kdo jsem já? Já jsem ten, kdo si Evil Becomes Rule pustí znovu a znovu. Připadne mi, že Christian Death nahráli jednu ze svých nejotevřenějších nahrávek. Nebáli se objevit nové postupy, popustili uzdu emocím, nikdo se netlačí do popředí. Vše je přirozené, vyrovnané. Pak že to nejde…