Shannon Wright - Dyed In The Wool

Shannon WrightDyed In The Wool

Symptom11.9.2015
Posloucháno na: PC / mobil / Creative GigaWorks T40 / Koss UR40
VERDIKT: Opožděná sklizeň z polí americké alternativy překvapí svěžím vánkem krásně zmatených tónů.

Je celkem jisté, že taková deska jako Dyed In The Wool nemůže slavit úspěch větších rozměrů než „poměrně velkých“. Došlo na projevy uznání za vynikající výkon, přidružil se větší zájem o dílo a upevnění pozice mezi konkurencí (existuje-li v hudbě něco takového jako boj o první místo). Pokud jde o titulní stránky magazínů a přední příčky hitparád, vidím velké špatné. Shannon Wright možná je jedinečná, avšak originalita jejích partů, plných slzavé intimity a disharmonických divnomelodií se lehce prodejnou senzací nestane.

Při zaostření na třetí řadovku je nad slunce jasné, že po předchozích spíše folkových začátcích tu máme určité vyvrcholení jedné etapy umělecké dráhy Shannon Wright. Album nejenže bylo kladně přijato kritikou, ale stalo se určitým mezníkem, který definuje již plně rozvinutý osobitý rukopis. Zpěvačka k dnešnímu dni již mnohokrát prokázala svůj cit pro naléhavou kompozici, jehož prostřednictvím před čtrnácti lety dala světu možnost zakusit odvrácenou stranu indie rocku.

Být album plné skladeb jako Hinterland a Less Than A Moment, lehnu na místě popelem. Slova splývají ze rtů jako nic, klapky klavíru jen utíkají před bříšky prstů, zatímco ruka drze odsekává jednotlivé akordy. Vše je dobře seštimováno a podáno se značným zanícením. Byť nejde o stoprocentní z gruntu nahraný studiový živák, Steve Albini může spát spánkem spravedlivých, nepodepsal se pod žádný hudební polotovar. Důkazem budiž majestátní kus Colossal Hours, hlasuprostá kakofonie klavíru a bicích. Je to němý protějšek snad ještě krásnější dvouminutovky Vessel For A Minor Malady, kde klavír doprovází zpěv a cello.

Ze skladeb na mě sálá opravdovost a verva; nebojím se říct, že být svá a Shannon Wright jedno jsou. Mezi hosty najdeme i členy tragicky zaniklých Shipping News a jestli ani tohle není důvod, proč přijmout pozvání na půlhodinový exkurz unikátní vize alternativního rocku, tak už nevím. Album je přesně takové, jak slibuje jeho název a člověk nemusí být žádný Lumen, aby jeho pestrý obsah se zastřeným výrazem v klidu zpracoval.