|
|
||||||||||
Album pojmenované symbolicky „13“ navazuje na desku „Forbidden“ z roku 1995 a namísto odpovědi na otázku, jak moc se novinka zdařila či nikoliv, si položme otázku zcela odlišnou – dá se nová deska vůbec poslouchat? K napsání následujícího komentáře mě inspirovala informace uvedená na wikipedii, kde se v oddílu „criticism of production“ nechají dohledat velmi zajímavé podněty k přemýšlení. Cesta vede samozřejmě ke zvuku desky a k osobě Ricka Rubina.
„Rubin ... si zaslouží opovržení za to, jakým způsobem provádí mix audio stop, které jsou rozbity zkreslením a kompresí. Jinak dobře nahrané skladby jsou zničeny, všudypřítomná bolest dnešního hudebního průmyslu.“. Jon Hadusek, Consequence of Sound
Mezi dvěma zmíněnými deskami se na kolbišti dynamiky nahrávek odehrál zásadní posun a nutno dodat, že tato „cesta do pekel“, jak ji v roce 2010 popsal ve svém výborném článku Martin Justan ze serveru Audiodrom, mnohé od poslechu současné produkce odrazuje. Zatímco na přelomu dekád a v první polovině 90. let vznikaly skvosty a zásadní nahrávky zpracované digitálními postupy, zhruba od poloviny devadesátek se vše začalo ubírat směrem k hlasitějším a zkresleným deskám, jejichž poslech je unavující a vyčerpávající zážitek. Vývoj po roce 2000 už je jedna velká křížová cesta - najít dnes dobře znějící, nezkomprimovanou desku v rockových a metalových žánrech je takřka nemožné, o populární scéně nemluvě.
„Nové album Black Sabbath produkoval Rick Rubin, o němž jsou někteří přesvědčeni, že je jeden z čelních představitelů hlasitě masterované hudby s vysokou úrovní komprese – hlavní příčiny únavy našich uší ... 13 je masterováno rovněž hodně hlasitě, tóny Iommiho kytary vyznívají úplně naprázdno, ploše, bubny zůstávají v mixu vysoko. Vašim uším není dám prostor k nadechnutí.“. Ben Ratliff, The New York Times
Black Sabbath se podařilo překlenout těch osmnáct let bez nejmenších problémů a společně s Rickem Rubinem vytvořili album, jehož zvuková bída vytvořená v Marcussen Mastering s přehledem zapadne. A co víc, úroveň komprese a následná neposlouchatelnost dosahuje dokonce vyšších úrovní, než je běžný, už tak dost tragický průměr - mikrodynamika masteru pro CD dosahuje skvostných 5 dB. Těžko odhadovat, jestli album vyvolá podobnou negativní odezvu, jako se svého času podařilo Metallice se svým „Death Magnetic“, jehož zvukový masakr (produkce "kupodivu" rovněž Rick Rubin, mastering Ted Jensen) předběhl dobu a vyvolal petici za provedení nového masteringu. Bez ohledu na výsledek této úvahy ale s povděkem přijímáme, že ve světě jsou hlasy upozorňující na ničení hudby stále zřetelnější a je možné, že do pěti deseti let se probudí i čeští publicisté a především fanoušci, kteří by měli být těmi prvními, protože to oni utrácí svoje peníze za paskvil. A nová deska Black Sabbath zvukovým paskvilem bezesporu je, takže odpověď na úvodní otázku je jasná – album „13“ se poslouchat nedá.
Jirka D. / 13.9.13 11:57odpovědět
Tome, ozvi se na "jirka_dvorak2@centrum.cz", domluvíme se...
Tomáš / 13.9.13 11:39odpovědět
Zdravím. Já staré Sabbathy mám jen v rámci Black Box (8CD+1DVD), to je už tuším remaster, ale lepší než Castle (Sanctuary). Původní master mě celkem zajímá.
Jirka D. / 12.9.13 13:41odpovědět
Ahoj Tome, na to Ti doporučím jednu věc - zkus si sehnat alba BS ze 70. let, ideálně bez re-masteringu (vyšlo např. v 80. letech na CD u Warner bros., jedná se v podstatě o čistý přepis pásků na CD vrstvu) a porovnat. Klidně napiš, mastery Ti ... ehm ... poskytnu. Možná až z toho srovnání poznáš, jaký je ta nová deska paskvil.
Tomáš / 12.9.13 12:55odpovědět
Mě zvuk nevadí, posloucháno na CD playeru Denon DCAD 500AE a DCD 595, zesilovač Denon PMA 700AE, bedny AQ Labrador 4. Album se rozhodně poslouchat dá, i když slabší momenty se najdou.
František Minařík / 22.7.13 19:16odpovědět
Ale třeba Red Hot Chilli Pepper - Stadium Arcadium produkoval Rubin také a studiový mix je v pořádku s plnou dynamickým rozsahem.Cd má samozřejmě sprasený mastering co to šlo ale na LP dělal mastering Steve Hoffman a zvukově je to úplně o něčem jiném.
David Kasík / 26.6.13 18:43odpovědět
Já desku doposlouchal několikrát, materiál to není špatnej, BS i Ozzyho sólovky mám rád, na Ajpodu nebo bedýnkách od PC v pohodě, ale na sluchátka (ne žádný pecky) nebo jakýkoliv průměrný minivěži... SRAČKA. Sice lepší, než poslední ZZ Top - další Rubinův paskvil poslední doby, ale v porovnání se záseky let minulých děs a hrůza. Nejlepší na tom je, že si pak přečtu kokotský vyjádření typu: "Snažili jsem se docílit toho jedinečného feelingu sedmdesátých let, nahrávali jsme tam a tam, analog, old school jak prase." Mno, a pak přijde nějakej Lojza, zvuk totálně rozmydlí, ořeže a nakonec za podobnou prasárnu ještě vyfasuje Grammy. Sorry, ale za tohle si pan Rubin a spol. zaslouží useknout obě ruce a ne POTLESK.
Victimer / 26.6.13 17:11odpovědět
Mně zvukově vadí nejvíc Ozzy, kterej už je na můj vkus zkrátka moc vyšeptanej. Spíš by mě zajímalo, kdo napíše skutečnou recenzi ...
-krusty- / 26.6.13 15:01odpovědět
No počkej, počkej Jirko....na smažák nám nešahej :-):-) Ale vážně: singl je neslaný nemastný...a jelikož mi Ozzy nechutnal nikdy, nebudu se po deske pídit. Ale mám zlomyslnou chuť si to snad i celé poslechnout :-)
Jirka D. / 26.6.13 10:33odpovědět
Těžko říct, jestli je to situace hodná závisti nebo soucitu. Je to asi o tom, co od hudby čekáš. Pokud jsi zvyklý na dnešní produkci a přijde Ti v pohodě, pak ji klidně poslouchej. Ale je to stejné, jako když chodíš na oběd na smažák k okýnku a tvrdíš, že Ti chutná a že Ti po něm není špatně. OK, každému dle chuti. Klidně se mi ozvi na mail (viz profil) a můžeme to probrat.
... / 26.6.13 10:19odpovědět
Já ho třeba doposlouchal už hodněkrát. A ušička mne nebolela.. co s tím..?
Jirka D. / 26.6.13 9:31odpovědět
Ahoj, to jako jestli někdo napíše recenzi? Já určitě ne, protože tu desku nedokážu doposlouchat do konce. Zvuk řešit samozřejmě budu, přijde mi to přirozené. U jídla se taky ptám, co je jeho obsahem a sr***ám se raději vyhnu.
Kadlub / 26.6.13 8:58odpovědět
Budete někdy řešit i něco jiného než zvuk?
Trichopsis / 13.5.16 22:58odpovědět
A začne zase hudební byznys konečně řešit zvuk, který se dá pohodově poslouchat namísto depresívních pocitů z takto zvukově zprasených nahrávek? Co je to za požitek, když muzika se líbí, ale člověka vynervuje vydavatelstvím předhozená technicky zdegradovaná kvalita, která se nedá poslouchat a slouží tím pádem jen jako informace o tom, co kapela hraje, ale ke kvalitnímu zážitku z poslechu to není? Tohle o čem je tento pravdivý článek, kapelám jen škodí. Neposlouchatelná kvalita=hřebík do rakve a teror pro uši posluchače. Jedná se o muziku, ta se má poslouchat a lahodit uším a duši, ne aby u toho musel posluchač bědovat, že se někdo postaral o to, aby se to nedalo poslouchat. S článkem naprosto slouhlasím.
Loudness War // rozevřené nůžky
Loudness War // další ztráty
Loudness war // první ztráty
Dayal Patterson a Sakis Tolis - Non Serviam
Tuzemská kolekce 13
The Young Gods - profil kapely
Kaple 9
Redaktorské ozvěny - listopad 2017
Redaktorské ozvěny - květen 2024
Nedělní poslech 71
Redaktorské ozvěny - duben 2019
Zapomenutá dema? 31. díl: Satyricon
V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
11.1.2025Progresivně techničtí deathers Sadist vydají 7. března pod značkou Agonia Records své nové album nazvané Something To Pierce. Už nyní si můžete pustit...
10.1.2025Na značce MetalGate vyjde kniha Daniela Lakea nazvaná USBM: Revoluce identity v americkém black metalu, která v deseti kapitolách a na prostoru více j...
10.1.202535 let od vydání kazetového dema Není se kam skrýt kapely V.A.R. se na značce Pařát dočká tato nahrávka CD reedice ve formátu digipaku. Obsahem bude r...
9.1.20257. února vyjde nová deska Amidst the Runs citlivých duší SAOR a aktuálně na ni láká zveřejněný videoklip ke skladbě The Sylvan Embrace s hostující Ell...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.