|
|
||||||||||
Mám tu jeden malý, ale o to zajímavější tip. S překvapením jsem totiž zjistil, že jsme se tu nikdy nezmínili o projektu Ashbringer a jeho díle Absolution. A vlastně nejen o poslední aktuální desce, ale ani o tom, že jeden nenápadný mladý chlapec už v osmnácti debutoval hodně slušným albem, a že se to postupně rozkřiklo. Možná v té době jen po lesích v Minnesotě, no možná i o kus dál. Teď ale nastala doba velkých věcí, protože Absolution měla být změna a už dopředu se o tom docela dost mluvilo. Jako že velký talent a další kecy. No znáte to. Vsazená karta na talent. Tohle vážně nemám moc rád. Ale v té desce něco je, nedostanete ji z hlavy, pokud přistoupíte na její hru a dáte tomu čas. Ono to totiž vlastně už od první vybrnkávačky zní trochu jinak, než by člověk od black metalu čekal. Čerti se dali na zelenou.
Už na druhé desce Yūgen se začaly od čertovského debutu Vacant dít dost zajímavé věci. Nick Stranger, jinak řečeno mr. Ashbringer, vzal do rukou mandolínu, obklopil se dalšími čtyřmi mladými hráči a posunul zvuk úplně jinam, než byl. Ta prskavá syrová černota tam svým způsobem stále je, ale jak už jsem psal, ona vlastně zezelenala. A jak jsem kdesi četl, sám Nick se přiklání i k tomu, že jeho muzika je širokoúhlá. Tyhle přirovnání moc nemusím, působí to dojmem, že švec už neví, jak svý kalhoty lépe prodat když mu došla barevná látka. Nojo, jenže tenhle zelenej black opravdu chutná spíše jako vývar z lesních šišek, než jako jáma pekelná. Kytary to drhnou víc post-rockově, než aby jste utíkali před rojem včel, a bicí hra Iana Sutherlanda od začátku (především první dvě regulérní skladby) jde spíše do jazzu než do mlátičky. Poloh má ale Ashbringer nespočet a i na ty stylové sypanice dojde (dvoudílný kolos Eternal Separation jest obohacen). Dostávají klávesy, piáno, zvláštní syntezátorové plochy. Co moc nedostává je pěvecký projev, který údajně tvoří kontrast s touto mnohdy dost jemnou muzikou, mně to ale rve za uši. Tady si ani odplivnout nejde, hned mi z toho vyroste smrček.
Dobře, plivat tady nebudu, úplně k nevydržení ten hlasový projev nakonec nebude. Co mu ale vyčtu je, že jej shledávám jako zcela zbytečný. Jedná se prakticky o hardcoreový řev, který má jedinou polohu (minule byly vokály o poznání pestřejší, což je s přihlédnutím k této jinak velké desce fakt škoda). Když hudba Ashbringer jenom zní, sama a bez potřeby slov (její síla krásně vynikne v instrumentální Spiritual Architecture), je to síla, co přenese do mlhavých lesů. Obklopí zelení, dlaně se dotknou velkých kamenů, mazlavých vlhkostí nedávného deště. Šeptá náznaky velkoleposti s relativním minimem prostředků. V pouhé sehranosti všech hudebníků, kteří mluví, a vy víte, že tihle mladí kluci rychle vyrostli a cítíte z toho to sebevědomí.
Ať už tady budu psát jen o aktuálním počinu nebo o celém tom tvůrčím období na dvě desky (protože minulá Yūgen za to fakt stojí), musím vyzdvihnout nesmírný talent, s jakým je tohle všechno tvořeno. Že to celé má blackmetalové kořeny a přitom vy víte, že to hrají úplně jinak. Připomene to menší projekty, které jdou svou vlastní cestou a určitou scénu či styl si prostě do určité míry jen „zapůjčí“ k obohacení svého projevu. Z menších bych vybral úžasný Unreqvited (poslední dvě velké desky, Stars Wept to the Sea a Mosaic I: l'amour et l'ardeur), z větších kapel se cosi ve výrazu a energii setkává s takovými Sólstafir.
Ashbringer vydali velmi pozoruhodné dílo, s jakým jsem se už dlouho nesetkal. Je tam potřeba návratů, snad kvůli atmosféře, zvláštnímu nazvučení nástrojů a snad kvůli celkovému výbornému pojetí muziky. No a jasně, protože mám prostě svinsky rád zelenou a tohle mi dává širokoúhlý prostor se zasnít kdykoli jen trochu chci. No to není málo, což?!
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Prosthetic Records
Vydáno:Červen 2019
Žánr:Atmospheric Black Metal
Nick Stanger - zpěv, kytary
Nathan Wallestad - baskytara
Ian Sutherland - bicí
Cormac Piper - klávesy, hoboj
1. Absolution
2. Wilderness Walk
3. Dreamscape
4. Shrine of Loss
5. Eternal Separation Pt. 1
6. Eternal Separation Pt. 2
7. Spiritual Architecture
8. Threshold of Existence
Stíny Plamenů
Šum v pološerech
dISHARMONY
Resonance
Gruzja
Koniec wakacji
CMPT
Na Utrini
Inferno
Paradeigma (Phosphenes of Aphotic Eternity)
Sedna
Eterno
ACxDC
Antichrist Demoncore
Headless Horseman
Inhabited Shadows
God Is An Astronaut
Epitaph
Cultes Des Ghoules
Sinister, Or Treading The Darker Paths
(Dolch)
III : Songs of Happiness...Words of Praise
Jakkoliv je tvorba z posledních let kdysi legendárních Ministry spíše pro legraci, zatím to vypadá, že Al Jourgensen z nastoleného směru do hlubin nes...
17.4.2025Kdož jste ještě nezachytili, v souvislosti aktuálním nadílkou dvou EP De Toorn a With Fang And Claw zveřejnili Amenra videoklip ke skladbě Salve Mater...
17.4.2025Na 6. června u Napalm Records chystají novou studiovku švédských Katatonia. Jmenovat se bude Nightmares as Extensions of the Waking State a akurátně z...
17.4.2025Domácí thrashmetalová formace Exorcizphobia slaví 20 let fungování a při té příležitosti ohlašuje několik novinek. Tou první je zveřejnění živého konc...
17.4.2025Nový hudební projekt nazvaný Šalba v sobě pojí autorskou tvorbu Deadyho z Dark Gamballe a hlas Broni Míky ze Satisfucktion a aktuálně můžete poslechno...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.