|
|
||||||||||
Když Awali zaklepala na dveře našeho domu s novinkou Ad Astra (2018), na které ubylo vokálů a dříve solidní klavírní kompozice se po svazku s digitálním světem jedniček a nul roztříštily na skromnější etudy, nebyla to v první chvíli moc příjemná zpráva. Temnotu vystřídala naděje a cestu „přes překážky ke hvězdám“ podle všeho provázela pevná víra i dobrá intuice. Výsledkem je symbióza elektronické hudby s akustickými nástroji a s odstupem času musím uznat, že mlčení instrumentálních skladeb vydá za svazky. Nové skladatelské postupy tak do jisté míry jsou jen jinou cestou ke stejnému cíli.
Po bezmála dokonalé, dva roky staré desce White Silence (2016), kde zpěvačka a studovaná klavíristka Tamara Shmidt zkoumala možnosti postmoderní vážné hudby s lehkým dotykem elektroniky, je tato schopná producentka s ukrajinsko-česko-polskými kořeny zpět s aktuální deskou. Ta se vyznačuje tvůrčím zápalem hlavní protagonistky, která na svá bedra naložila vše od skládání, přes nahrávání až po vlastní mix, čímž dosáhla větší intimity skladeb. Hloubku výpovědi můžete vychutnávat za zvuků větru na gruzínských březích před blížící se bouří v deváté Sea Wind nebo se nechat dostihnout emocemi při poslechu nejdelší jedenácté skladby Good Omens.
Většina hudebních nápadů staví na minimalismu a konceptu omezených možností (každá ze skladeb vznikla během jednoho dne), který je osvědčenou metodou, jak zaměřit pozornost na detail. Přestože Awali málokdy míří vedle, několik rozpačitě znějících momentů se díky nespoutaným beatům v Rivers Don't Sleep In November a Under Electric Skies najde. Nad přehmaty se ale rád povznesu, protože je bohatě vyvažují meditativní kousky jako sedmá Astras nebo úvodní Once When s éterickým popěvkem a městským fieldrecordingem. Příznačná fotografie na obalu jakoby značila začátek nové sólové éry a střídá dřívější trademark autorské kresby hudebně nadané výtvarnice Tamary Shmidt.
Ad Astra je deska, která skvěle sekunduje natahujícím se stínům pozdního odpoledne. V jejich světle, na hraně šera, sílí čerstvé city a ožívají stíny hluboko zasutých vzpomínek. Za pseudonymem Awali stojí mladá producentka, pro kterou je důležité zachytit „flow“ jedinečného okamžiku přesně tak, jak ho cítí a prožívá. Vlastními slovy tento výběr skladeb, posbíraných za tři roky, popisuje jako „jarní ráno, kdy není ještě úplně teplo, ale slunce už svítí“. Melodie a emotivní zvukové plochy, které přináší, mají sílu zaznívat v ozvěnách poslechem zjitřené mysli, ještě když na okna už dávno bude tlačit tma.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Xion
Vydáno:Leden 2018
Žánr:Alternative
Tamara Shmidt - nástroje, zpěv
Klára Čížková - flétna (4), šepot a hlas (4)
1. Once When
2. 0404
3. Rivers Don't Sleep In November
4. Whales
5. Digital Soul Bank
6. Under Electric Skies
7. Astras
8. Sublime
9. Sea Wind
10. Little White Scar
11. Good Omens
Awali
Embodied
Okra Playground
Turmio
My Dying Bride
A Mortal Binding
Dead to a Dying World
Elegy
Somnus Aeternus
Exulansis
Soulfly
Totem
Dinosaur Jr.
Sweep It Into Space
Vallenfyre
Fear Those Who Fear Him
Intronaut
The Direction of Last Things
Neurotic Machinery
A Loathsome Aberration
Starofash
Ghouleh
Domácí metalová kapela Alchemist zveřejnila videoklip ke skladbě In the Dark of the Night, která pochází z jejich aktuální nahrávky Equilibrium (duben...
12.1.2025V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
11.1.2025Progresivně techničtí deathers Sadist vydají 7. března pod značkou Agonia Records své nové album nazvané Something To Pierce. Už nyní si můžete pustit...
10.1.2025Na značce MetalGate vyjde kniha Daniela Lakea nazvaná USBM: Revoluce identity v americkém black metalu, která v deseti kapitolách a na prostoru více j...
10.1.202535 let od vydání kazetového dema Není se kam skrýt kapely V.A.R. se na značce Pařát dočká tato nahrávka CD reedice ve formátu digipaku. Obsahem bude r...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.