|
|
||||||||||
Paradise Lost se na stará kolena rozhodli navrátit se kamsi do světa dřevního doomu s přídomky deathu a gotiky. Jejich postupný sestup do starých vod začal už s deskou In Requiem a vygradoval s minulou, hodně starobyle znějící The Plague Within. Já jsem na Paradise Lost vždy miloval neustálý pohyb, jistou stylotvornost, a proto jsem tuhle „novou“ tvář nevítal s mohutnými ovacemi. Jsem jejich ortodoxním fanouškem a nejen, že jsem na kapelu nezanevřel, ale album si koupil a cestu si k němu našel. Od díla nového, nazvaného Medusa, jsem vlastně nic nečekal. Bylo s rozhovorů jasné, že se kapela, respektive ústřední duo Holmes s Mackintoshem, v hlomozícím stylu předchůdce našla. Jakou roli v tom celém hraje Vallenfyre nebo Nickovo účinkování v Bloodbath, zřejmě nemá cenu řešit a buď přijmout současné směřování Paradise Lost nebo je odsoudit pro ztrátu všeho, co dělalo Paradise Lost tak jedinečnými.
Jak jsem už nakousl, Medusa pokračuje tam, kde skončilo album The Plague Within. Tedy kombinace death-doomových ostrých hran s typickými sólovými vyhrávkami. Zatímco minule mi připadlo, že Paradise Lost neví, zda se nést na temné vlně nebo pokračovat v tklivých melodiích Tragic Idol, na Medusa se vše usadilo, vyladilo a dává větší smysl. Tolik ke srovnání obou desek.
Pryč je doba, kdy desku Paradise Lost zdobil ryzí zvuk a pěkně ostré kytary. Ještě víc než na TPW se dočkáme chrastění ve stylu švédských death/crust mlátiček. Netuším, zda to má Paradise Lost zapotřebí a hlavně v titulní skladbě mi křupavá basa vážně vadí. Písnička je jinak typický Paradise Lost s čistým vokálem, příjemnou melodií a silnou atmosférou. Medusa jde v tíživosti a doomovosti hezky na dřeň a přitom se étericky vlní. I zpěv (growl) získal o dost věrohodnější zabarvení. Je evidentní, že se Nick Holmes za tu dobu krapet rozeřval.
Na úvod alba byla vybrána asi nejvíc doomová tryzna Fearless Sky. Ta evokuje to nejlepší, co v doomu bylo složeno. Atmosféru zde můžete doslova krájet. Zpěvy se střídají stejně, jako se sólová kytara odpojuje od těžkého spodku a trylkuje si smutně i oslavně zároveň kdesi nad vším. I Gods of the Ancient pokračuje v dávení se v propasti. Tempo je lehce svižnější než v úvodní tryzně. Přes celkové přitvrzování PL musím uznat, že se ve skladbách na Medusa opět objevují silná místa, kterých je tentokrát po čertech víc než minule. Každopádně by nebylo moje přijetí desky tak jednoduché, nebýt úžasné bonusovky Shrines, která má vše, co od PL očekávám. Podmanivou melodii, výborné zpěvy a úžasné sólové vyhrávky v každé vteřině.
Paradise Lost byl vždy taky o silné baskytaře, nejen o kytarových orgiích. Je tomu tak i nyní. Stephen Edmondson se rád toulává o samotě a jeho hra je výrazná. Bohůmžel svůj nástroj prohnal zkreslením tak odporným, že v místech, kde dostane prostor, trhá uši svým traktorovým pazvukem. Jakmile jsem podlehl Shrines, všiml jsem si krásy Until the Grave pro bezvadné propojení obou světů, kterými je Paradise Lost živ. Skladba je trýznivá a těžká, přitom je zároveň lehká se zvlášť chutnými zpěvy. Hlavní slovo mají ovšem kytary a sólová basa v závěru gradující. Netvrdím, že jsou všechny skladby stejně úžasné. Taková No Passage for the Dead je dokonalá odrhovačka a klipovka Blood & Chaos prachobyčejný cajdák. Což je vlastně novum.
Novicem v sestavě je Waltteri Väyrynen, kterého můžete znát z deathových Abhorrence nebo z Gregových Vallenfyre. Musím podotknout, že jeho hra je uniformě stylová. Umí hrát pomalu! To znamená opravdu pomalu a přitom pestře. Nikam valivě depresivní ztracený ráj nežene, ale dává mu další rozměr.
Co je vlastně výsledkem popisu pocitů z Medusa? Je autor recenze nadšený nebo pokračuje v trucování a odmítání návratu do starých dobrých časů? Své pocity jsem postupem času přehodnotil a původní (mnohem kritičtější) verzi recenze prakticky přepsal. Jak jsem psal výše, vše se usadilo, pánové umí s tvrdšími skladbami lépe pracovat. Skladby samotné jsou přes ještě hlubší ponor do mrtvých vod o fous výpravnější a melodičtější. Trucovat není potřeba a návrat do starých dobrých časů se i přes různé výhrady povedl. Zřejmě si ale musíme zvyknout, že Paradise Lost už nejsou těmi, co udávají tón, ale stárnoucími muzikanty, co si přejí zazlobit a ukázat, že pořád umí dělat pořádný randál a nepatří do starého železa. Otázkou stále zůstává, zda to stačí, anebo je to úplně jedno. Za nové album jim každopádně patří palec nahoru.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Donald / 19.9.17 9:22odpovědět
kapela na ktere jsem prakticky vyrustal ma stale co rici, vsem co naslouchat chteji ... recenze je velmi objektivni a tem co zde metaji prihloupla 30% hodnoceni ... doporucuji poslech a cetbu. Pokud ma smysl davat nejaka ciselna hodnoceni .. pak se pohybujeme mezi 70%-85% ... proste dobra deska s poradovym cislem 15 ... mimochodem ta vytrvalost a kvalita je opravdu obdivuhodna
Ruadek / 18.9.17 23:09odpovědět
Stačilo mi slyšet singl a část desky aby usoudil, že je to už naprosto o ničem. Kapela, se kterou jsem prakticky hudebně vyrůstal se dostal do stadia, kdy mi už nemá prakticky co říct. Srovnání s klenoty, co kdyis vydávali, je bolestné. 30%
Jarl / 18.9.17 18:38odpovědět
Takhle dominantní Paradise Lost už nebyli pěkně dlouho. Ani bych neřekl, že jsou jenom retro. Myslím, že pořád jedou svůj styl a jen přidali staré tvrdší koření. Jsem rád, že pořád hrají dobrou muziku, u které se můžu zastavit a vychutnat si nabušené melodie.
Jirka D. / 18.9.17 10:50odpovědět
Já nevím, ale z PL mám dojem, že už jen mlátí prázdnou slámu a tak v zoufalosti vymýšlí třeba tu proměnu zvuku v švédský kostitřas. Skladby typu Blood & Chaos jsou naprosto o ničem, problém doposlouchat....
Label:Nuclear Blast
Vydáno:Září 2017
Žánr:death/doom metal
Nick Holmes - zpěv
Greg Mackintosh - sólová kytara, klávesy
Aaron Aedy - doprovodná kytara
Stephen Edmondson - baskytara
Waltteri Väyrynen - bicí
1. Fearless Sky
2. Gods of Ancient
3. From the Gallows
4. The Longest Winter
5. Medusa
6. No Passage for the Dead
7. Blood & Chaos
8. Until the Grave
9. Shrines
10. Symbolic Virtue
Paradise Lost
The Plague Within
Paradise Lost
Faith Divides Us - Death Unites Us
Paradise Lost
Tragic Idol
Bez oslav: Oficiální příběh Paradise Lost
Paradise Lost/Pallbearer/Sinistro
10.10.17, Brno, Fléda
Paradise Lost, Lucifer, SSOGE
24.10.15, Barrák, Ostrava
Tragic Idol Tour 2012
20.10.12, Brno, Fléda
Katalepsy
Autopsychosis
Dogma Inc.
Blacksun Flowers
The Danse Society
Reincarnated
Ytivarg
The Forgotten Past (EP)
Melvins
Hold It In
Jedna z nejstarších death metalových kapel světa, nizozemská legenda Thanatos vydá 15. listopadu prostřednictvím Agonia Records památeční album Four D...
18.9.2024Letos v prosinci bude ukončeno dlouhé čekání na novou desku The Old Dead Tree, jejichž doposud poslední album The Water Fields včera oslavilo neuvěřit...
18.9.2024Z chystaného alba XII: A gyönyörü álmok ezután jönnek, které vyjde 15. listopadu na Season of Mist, zveřejnili Thy Catafalque další singl, a to skladb...
17.9.2024Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.