|
|
||||||||||
Helheim jsou pohanští válečníci, co se nebojí riskovat a ženou svou bárku do neprobádaných vod dál a dál. Tedy alespoň ještě před pár lety tomu tak bylo. Je možné, že věk i zkušenosti zastavily kapelu v určitém bodě, který následně rozvíjí do geniálního detailu. Chtělo by se říct, že „Kaoskult“ bylo poslední odvážné album, na kterém Helheim bořili hranice. Minulý počin „Heiðindómr ok mótgangr” představil kapelu v dokonalém stavu, ale poněkud ustrnulou (je-li vůbec možné takto mluvit o jedné z nejinspirativnějších kapel vikinského black metalu). Stejně tak mi vrtá hlavou, zda znám víc podobných kapel, které se uhnízdily v určitých mantinelech a přitom zní stále stejně poutavě. Ve fanouškovi tak vzbuzují pocit, že poslouchá něco neopakovatelného.
Novinku jsem vyhlížel s nadšeným očekáváním, které šlo ruku v ruce s nervozitou, panující skrze možný pád z trůnu, kde do nedávna neochvějně panovali spolu s Enslaved. Zmínění Enslaved jsou podobný případ. Tedy kapela dříve progresivně rozvíjející žánr, později sázející na jistotu. Helheim přichází na sklonku roku s nahrávkou nazvanou krátce „raunijaR“. My se jí nyní podíváme na zoubky a věřte, že to není nejsnadnější úkol. Natolik je nová deska zajímavá i jiná, že může snadno klamat na první i druhý pohled.
Je možné, že vás zaskočí pouhých pět písní na ploše čtyřiceti minut. To není věru mnoho. Ostatně z kraje mi připadlo, že se jedná o best off či delší EP. Co mě k tomu názoru vedlo? Album začíná písní „Helheim 9“, ale co mě zmátlo ještě víc, je dvojice „Åsgårds fall“ s pořadovým číslem III. a IV. Číslice poukazují na pokračování pět let starého a stále geniálního EP „Åsgårds fall“, nebo možná jde o různé verze jedné. Navíc má každá píseň v podstatě odlišnou atmosféru a „raunijaR“ tak působí rozháraně ve stylu "každý pes, jiná ves". Stačí se však pozorně zaposlouchat, vcítit se do alba a hnedle poznáte, že se nahrávkou line jako stříbrná nit jednotící melancholie, jakýsi vodní proud, který žene vodu teplou, studenou, divokou i klidnou.
Pád Asgardu lze prožít různě. Úvod patří závěrečné části příběhu z Helheimu „Helheim 9“, provázející skupinu už od pradávna. Je to folkový kousek s šamanským rykem, akustickými kytarami, houslemi i harfou. Hrklo ve mně, že se Helheim dali na novou dráhu a metal je minulostí. Naštěstí hned druhá položka, titulní pecka „raunijaR“, vrací kapelu do blackmetalového boje. Zde jsem si vzpomněl na předchozí fošnu se všemi těmi rohy, svižným tempem a bestiálním screamem. Přitom se nejedná o žádný extrém, ale o uchu lahodící svižně melodický black se silnou atmosférou. Nic zatím nenapovídá tomu, co má přijít s následující trojicí písní, posouvající nás do sedmdesátkového psychedelického oparu smíšeného s Bathory v mystickém období. Celku vládne pomalé a střední tempo, bohatýrské sbory a melancholický čistý zpěv. Oba pády Asgardu pak beru jako předzvěst závěrečnému opusu magnum „Odr“, který je plný bolesti i majestátní síly.
Když se nyní ohlédnu za celým procesem, cítím, že se kapela na předchozí desce našla a nyní pokračuje v nastoleném směru, jen kde byla minule více blacková, je v současnosti valivá a bolestná. Helheim gradují v muzikantském umění i stavbě skladby. Je zřejmé, že máme před sebou vynikající, možná i výjimečné album ojedinělé skupiny, ovšem doba, kdy Helheim určovali směr celému subžánru, je - zdá se - pryč. Helheim dokazují, že se nespokojí s ustrnutím na místě, nehrozí, že by natočili slabé album a zrají jako dobré víno. Ale už jim schází divoká krev, ženoucí je na neprobádaná místa, kam se každý neodváží. Takže vadí, nebo nevadí?
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Dark Essence Records
Vydáno:Prosinec 2015
Žánr:viking black
V'gandr - zpěvy, baskytara
Hrymr - bicí
H'grimnir - zpěvy, rytmická kytara
Reichborn - kytary
1. Helheim 9
2. Raunijar
3. Åsgards fall III
4. Åsgards fall IV
5. Odr
Helheim
WoduridaR
Helheim
Rignir
Helheim
landawarijaR
Prague Death Mass III
15.9. - 17.9.16, Praha, Futurum
Stranger Rain Tour 2019
28.4.19, Praha, Nová Chmelnice
-S-
Dom, w którym mieszkał Wąż
Mamiffer
The Brilliant Tabernacle
Sinmara
Hvísl Stjarnanna
Lychgate
An Antidote for the Glass Pill
Phased
Aeon
Howls Of Ebb
Cursus Impasse: The Pendlomic Vows
Francouzská metalová kapela The Old Dead Tree podle všeho ještě stále není dead a aktuálně o sobě dává vědět novým songem Terrified, ke kterému vznikl...
5.6.2023Konečná pořadí v jednotlivých kategoriích ceny hudebních nadšenců Břitva jsou od včerejška známá, jejich přehled najdete ZDE.
4.6.2023A Tribute to Legends (Pocta legendám) je zbrusu nový song známých tuzemských hudebníků a je věnovaný padlým kamarádům české scény. K poslechu ZDE.
2.6.2023Projekt Abbé, za kterým stojí Jan Hamerský, právě vydává novou desku Hraj si a shoř! Ta bude k dispozici digitálně (bandcamp) a na kazetě, bližší info...
2.6.2023... proběhne tuto neděli 4. června v pořadu Hard & Heavy na rádiu Beat, a to pod taktovkou Petra Korála. Detaily jsou k dispozici ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.