|
|
||||||||||
Na nové album našich doomových lídrů jsme si museli nějaký ten pátek, přesněji pět let počkat. A to pokud jako plnohodnotnou desku beru i EP Osamělí. A to rozhodně beru, protože svou kvalitou a celkově uhrančivou atmosférou pro mě představuje vůbec to nejlepší, co ze Silent Stream Of Godless Elegy kdy vzešlo. Samozřejmě v zádech s oddaným spolubojovníkem Relic Dances, na kterém došlo k zásadní změně, tedy ke spolupráci s Tomášem Kočkem a silnější inklinaci k domácímu folklóru. A tyto dvě nahrávky, které vlastně definují kapelu jako tu, která se učí tančit s kroji, si mě svou dosud neslyšenou a hlubší folklórní atmosférou získali natolik, že v nich dodnes hledám a nacházím touhu se společně s kapelou vydat na kouzelnou procházku zavátých časů a tradic. Pokud vidím Relic Dances jako první odvážnou misi ve smyslu hlubšího se ponoření do místních (valašských) odkazů, tak Osamělí je v tomto směru mnohem povolnější a experimentuje se ve větší a rozhodnější míře. Proto se ostatně kapela rozhodla ho vůbec stvořit. A vracím se zpět k tomu, kdy podle mého stvořila to nejlepší, co jim bylo od přírody naděleno.
Na tyhle chutné zážitky má navazovat a dál je prohlubovat nové album Návaz. Kudy se ubírá jeho poselství a do jakých zákoutí SSOGE své kořeny posílají, bude tématem následujících řádků. Tak předně - poslech Návaz je tím prozatím nejsložitějším. Vytvářejícím si mnohé protikladné názory navazující jeden na druhý, stejně jako navazuje album na dávný odér obyčejů kraje. Je skutečně perná práce chytit ten správný 'stream' a nechat se jím vést spolu s atmosférou celého alba. SSOGE se pro některé mohou ocitat až možná příliš daleko od té tváře, na kterou byli léta zvyklí.
Kapela vytvořila velmi semknutou a nebývale komorní nahrávku, v níž se nevyplatí pátrat po záchytných bodech, neboť jich v sobě mnoho neukrývá. Je třeba se vydat celou plochou alba, nechat se nést a dumat o přirozenosti a přírodních zákonech, které desku provázejí víc než kdy v minulosti. Ano, především krásné spojení s náručí matky přírody lze v albu najít. Prýští z něj sama vlivem všech připomenutí tradic a hodnot, nádherně podané češtiny a zdánlivé tichosti, ve které se Návaz pohybuje. Netřeba dodávky efektních zvuků z lesa, ani mohutných večerních kaleb u ohně. SSOGE jsou jinde, více v souznění s pravým a jediným možným dotekem kraje a jeho zvyků.
Přechod k velké firmě kapele samozřejmě přeji, ale v této fázi bych jej vynechal. Jediné, co mě v souvislosti s přechodem do diametrálně odlišně fungující stáje napadá, je výběr songu Slava jako pilota Návaz, což je ze všech příběhů na albu ten nejméně vhodný a naprosto nevypovýdající o temné mlhovině, která album ze všech stran obtéká. Holt se hodil, je to přece skočný folk metal. Takto prezentovat někoho jako jsou SSOGE by bylo ale poněkud smutné. Návaz je to nejdůkladnější a nejzamyšlenější album, co kdy vydali. Pokud se ovšem albu nevěnuje dostatečná pozornost, jen tak prošumí kolem a zní naprosto nezajímavě, až nehodně jména SSOGE. Je to daň jeho poklidu a zanícení.
Chválím sice přístup a folklórní ponurost, se kterou kapela vyrukovala, ale otázkou zůstává, zda to není málo. Jako mnoho ostatních jsem byl zvyklý na něco navíc, čeho se mi v podobě Návaz nedostává. Album dokáže bohatě obdarovat, stejně jako okrást. Tohle má zkrátka vepsáno mezi řádky. Přes veškerou bdělost a ranní tmu mi na něm chybí více světla v podobě těch rozpravných doomových hymen ohlodaných mnohem více na kost, přesně jak se dělo na Relic Dances.
Novinka je jako jemná smuteční stuha vanoucí lehkým vánkem a zapomínající na dřevní doom metal minulosti kapely. Aspoň mně tam dost chybí, nebo mi přenejmenším jeho role na albu vůbec nesedí, protože je schovaná v té jeho neproniknutelné atmosféře. Není tedy nakonec tenhle ponor do vlastních tradic až příliš důkladným a mazajícím tak zároveň typickou stopu SSOGE? Nebo jde právě o to ji jen trochu zamést pod stůl a nechat se vést novou knihou vyprávění? Nikdy jsem si nemyslel, že v návaznosti na SSOGE užiji podobně lacinou větu, ale zde nemohu jinak. Počkám si prostě co přinese budoucnost. Až tolik nejasností ve mně ruku v ruce s částečným pochopením album Návaz vyvolalo. Každému co jeho jest, takže každý sám hledejme povšechnu tu návaznost, ten taj...
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Season of Mist
Vydáno:Leden 2011
Žánr:folk / doom metal
Dušan Fojtášek - baskytara
Pavel Hrnčíř - zpěv
Hana Hajdová - zpěv
Radek Hajda - kytara
David Najbrt - bicí
Michal Sýkora - cello
Miroslav Petřek - kytara
1. Mokoš
2. Zlatohlav
3. Skryj hlavu do dlaní
4. Přísahám
5. Slava
6. Sudice
7. Dva stíny mám
8. Pramen, co ví
9. Samodiva
Silent Stream of Godless Elegy
Smutnice
Silent Stream of Godless Elegy
Dnes už lidi neřeší, jestli zpíváš anglicky, finsky nebo česky, nejdůležitější je muzika samotná.
Silent Stream of Godless Elegy
To Smutnice na svých křídlech vypráví a rozechvívá nový příběh…
Smutnice tour 2018
26.5.18, Brno, Melodka
Unplugged mini - tour 2011
28.11.11, Brno, Melodka
Metal in Art
17.11.18, klub Art, Opava
Sólstafir
Berdreyminn
Cult of Luna
Vertikal
Queensrÿche
Condition Hüman
Protest The Hero
Scurrilous
Soen
Tellurian
Na PHR vychází ve vinylové reedici album Life And Death (původně 1997) HC-metalové bratislavské kapely Testimony. Slyšte ZDE a kupujte ZDE, bližší inf...
20.9.2023Řecká metalová kapela On Thorns I Lay vydá 13. října na Season of Mist novou řadovku, která se bude jmenovat stejně jako kapela a z níž byl aktuálně z...
18.9.2023Kapela Insania představila videoklip ke skladbě Jedeme peklo, kterou znáte z alba GRRRotesky (psali jsme ZDE). Klip pochází z dílny CyberOlase a dle k...
18.9.2023Na rakouském vydavatelství Mai Lei Bel vyjde 22. září debutní deska rockové kapely Craggy Collyde, která funguje od roku 2018 nejdříve jako duo, nyní ...
17.9.2023Rebaelliun pustili do světa kytarové video se skladbou All Hail The Regicide připravovaného alba Under The Sign Of Rebellion, které vyjde 22. září u A...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.