|
|
||||||||||
Švédská kapela Vanhelga vznikla původně jako sólový projekt multiinstrumentalisty Jacoba Ottossona, účinkujícího pod pseudonymem 145188. Po dlouhých letech osamoceného muzicírování přizval ke svému dílu mimo jiné i zpěváka J. Gabrielsona, kterého však záhy za mikrofonem nahradil sám. V sestavě se vystřídala řada muzikantů, hudební profil Vanhelga se rovněž neustále měnil. Desky samotné svojí střídavou kvalitou scénu rozhodně neoslnili. Do novinky Fredagsmys jsem se ponořil spíše ze zvědavosti než naplněn nedočkavostí. Ptáte se, jak to dopadlo? Jsem překvapený. Pátý zásek v diskografii je dílem velice zajímavým a těžko zařaditelným. Ta tam je prvoplánovitá deprese. Ottosson vyprofiloval své představy, učesal neuhlazené postupy a dodal si odvahu vrátit svým skladbám i kus blacku. Výsledek je tedy dobrý a my se mu pojďme mrknout na zoubek.
Ottossonovi kolegové D. Franzén a J. Ejnarsson za těch pár let, co po jeho boku účinkují, už zřejmě ví, co si šéf přeje, jak docílit, aby jeho vize vyzněly přesně podle jeho představ. Novic za bicí soupravou, R. Jönsson, krásně zapadl a vcelku košaté kompozice ozvláštnil neotřelou hrou. Na mysli samozřejmě nemám progresivní, či dokonce technicky náročnou hru. Vanhelga sází na přímočarost, jednoduchost a chytlavé nápady. Barevnost je výhradně v pocitech a stylizaci skladby. Bez uzardění spolu koexistují takřka mrazivá (po dlouhé době) blacková černota s post punkovou rozervaností, možná i alternativní rockovou melancholií.
Výtku mám ke stopáži alba. Skoro hodinová délka je podle mě na podobnou muziku víc než dost. Jedenáct skladeb je v pořádku. Ani jedna není pouze do počtu, jen jich je dost natolik, aby album ztrácelo dech. Naopak si libuji v kontrastech, kterými se na Fredagsmys vskutku nešetřilo. Ohnivá vášeň je střídána bezradným smutkem. Bezbřehý optimismus je často sražen k zemi šíleným vztekem. Mnohdy mi Vanhelga zní jako srážka Pixies s Lifelover. Černá rtěnka a podmalované oči se mžikem promění ve warpaint a vytřeštěné oči ve výraz vlka šílícího hladem.
Fredagsmys je v podstatě klasickou blackovkou. V porovnání s podivnou minulostí a lo-fi zvukem je překvapující, kterak se zapracovalo nejen na aranžích, ale i výrazně nesrovnatelné produkci. Ta tam je špinavá, amatérská zahuhlanost. Po rozpačitém předchůdci Ode & Elegy je evidentní, že by kapela mohla jít nahoru. Jen chtít. Depresí ani popěvků neubylo, jen jsou doplněny výrazným metalovým prvkem. Myslím, že jestli od této cesty Ottosson neuhne, mohl by konečně přijít s deskou, které si všimne víc lidí, než těch pár, co Vanhelgu slyšelo spíše náhodou.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Osmose Productions
Vydáno:Červen 2018
Žánr:black metal
145188 – kytary, zpěv
D. Franzén - bicí
J. Ejnarsson – sólová kytara, zpěv
R. Jönsson - baskytara
host:
Graf – zpěv (7)
1. Sömnparalys
2. Psykotisk självinsikt
3. Varde mörker
4. Ensam mot alla
5. Förpassad till misär
6. Två blir ett
7. Keep the Window Closed
8. RIP (Relationship in Pieces)
9. Feels like Breathing in Sulfur
10. You Are Temporary
11. Fredagsmys
Star One
Victims Of The Modern Age
Testament
Brotherhood of the Snake
Hecate Enthroned
Virulent Rapture
Soundgarden
King Animal
Marked As An Enemy
Crossroads (EP)
Something Like
MMXVI
Eryn Non Dae.
Meliora
Aherusia
As I Cross The Seas Of My Soul
Werewolves
What a Time to Be Alive
Face Of Agony
Hunting Season Opened
Schwarzprior
IDDQD
Na labelu Black Barn Music vyšla 24. června nová deska domácí metalové kapely Inner Fear, která se na ploše 70 minut zabývá víc jak sto let nevyřešený...
29.6.2022Ani letos nebudou chybět festivalová trika s unikátním ETEF designem, navíc přidáváme do nabídky trika s dlouhým rukávem a mikiny.
28.6.2022Kapela Psychonaut, toho času upsaná u labelu Pelagic Records, vypustila do světa balónek v podobě prvního singlu k chystanému albu Violate Consensus R...
28.6.2022Na vydavatelství Pařát Productions vyjde v říjnu 2022 reedice prvního alba kapely V.A.R., které poprvé vyšlo před třiceti lety v roce 1992. Jde o nahr...
28.6.2022Ještě stále čerstvý květnový singl Rigor Mortis od Meeting with Hans (post-rock/hardcore) v režii studia Silent Observer k poslechu ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.