|
|
||||||||||
Ahoj! Na úvod rozhovoru se nabízí řada otázek, ale osobně bych se rád zeptal na něco, co vyplynulo za naší domluvy ohledně recenze desky Phase #12. Jak Ty osobně vnímáš recenze, ať už vlastní tvorby nebo i kapel, které jen posloucháš?
Zdravím tě, Jiří! Určitě mě zajímají recenze jiných kapel. Dost si všímám naší CZ/SK scény, hodně jich znám osobně, takže i vím, jak se snaží ve studiu při tvoření CD dostat ze sebe maximum. Jinak to samozřejmě nejvíc vnímám u Colp. Každý recenzent to slyší trochu jinak, někdy dostanem pochvalu, jindy je to i víc negativní, ale mě to vůbec nevadí. Jsem rád, že si s tím dá někdo tolik práce, věnuje svůj čas a napíše o tom. Super pak je, že se o kapele ví, což je vždycky dobře.
Za těch minimálně 20 let už jsi asi zažil a četl všechno možné, ale přece – existuje něco, co Tě ještě dnes dokáže rozhodit?
Dlouho jsem o téhle otázce přemýšlel, ale napadá mě snad jen nespolehlivost u některých lidí, se kterými jsem spolupracoval. Tohle mě dnes už samozřejmě nerozhodí, ale spíš nasere.
Už jsem zmínil vaši aktuální desku Phase #12, která je vaše šestá dlouhohrající a v podstatě se na ní zúročuje dvacet let vašich zkušeností. V čem je podle Tebe jiná než ty předchozí a v čem naopak stejná z toho důvodu, že jste to tak chtěli?
Jiná určitě je, protože jsme zdokonalili náš gear a mohli jsme ho ve studiu lépe využít. Taky jsme změnili studio, což nás zase posunulo o kousek dál. Výsledný sound na Phase #12 je oproti našim starším počinům hutnější, víc to hraje tzv. „od spoda“. Stejná je, co se týká našeho stylu skládání, ten měnit nechceme, takhle nás to baví.
Přiznám se, že vás nemám naposlouchané až úplně do počátků, ale současně mi zníte hodně jako kapela, která se snaží přiblížit zvuku Meshuggah. Je to jen můj dojem, nebo je to skutečně kapela, která vás v mnohém inspiruje?
Meshuggah inspiruje jiné kapely, které chtějí hrát hodně složitě, to není náš případ. My jsme se o ně zajímali už od jejich začátků, líbil se nám jejich zvuk, ale oproti nim hrajeme o hodně jednodušeji, i když to tak asi nevypadá.
Vedle toho jsi v jiném rozhovoru zmiňoval svoje oblíbené kapely a kromě jiných padlo jméno Gojira. Osobně by mě dost zajímalo, jak hodnotíš jejich poslední desku Magma jak v kontextu jejich diskografie, tak v kontextu celé scény?
Gojira je naprosto výjimečná kapela, sleduju ji od jejích začátků. Na CD Magma naprosto dozráli a dokázali si vyrobit svůj specifický zvuk a styl. Nikdo je dnes nenapodobí ani nedostihne.
Patříš Ty sám mezi neustále nespokojené a stále hledající fanoušky, nebo už jsi dospěl do fáze, že máš svých pár oblíbenců, ty sleduješ, a zbytek více méně necháváš plavat?
Rád sázím na jistoty, ale stalo se mi už víckrát, že mě poslední alba mých oblíbenců spíš zklamala. Na druhou stranu si rád poslechnu i nové nebo méně známé kapely, u kterých mě třeba zaujme dobře udělaný klip.
Ohledně Tebe se dá po internetu dohledat a ostatně i na nové desce slyšet, že používáš ne zcela běžné nástroje za ne zcela běžnou cenu. Otázka, zda se něco takového vyplatí, je podle mě nesmysl, ale docela by mě zajímalo, co Tě motivuje dávat do muziky víc, než kolik je běžný standard?
Tak musím říct, že v tom nejsem sám. Zbytek kapely taky používá to nejlepší, co se dá sehnat. Jasně že se to nemůže vyplatit, ale ten pocit z toho, jak to hraje, je prostě k nezaplacení.
Kromě nahrávání, které proběhlo v táborském studiu Woodland, jste si ve vlastní režii zajistili post-produkci (Sad), celkově i produkci a vydání alba. Neuvažovali jste o nějakém hlasu z venčí?
Ani ne, Sad postupem času získal dostatek zkušeností, že nám sám nabídl komplet mix a mastering našeho CD. Produkci jsme si dělali sami, nechtěli jsme, aby nám do toho někdo kecal.
Možná by tahle otázka šla zevšeobecnit, a to zda si myslíš, že role producenta je důležitá a jestli dobrý producent dokáže i z průměrné kapely udělat něco víc?
Jasně že je důležitá, ale pro kapely, které nejsou průměrné … tady musí být vše perfektní, a to v našem případě není, nevěnujeme muzice tolik času, jak bychom potřebovali, a to je pak znát, takže radši jsme volili vlastní produkci. Pak mě ještě, že si průměrná kapela zaplatí dobrého producenta, udělají super desku, ale pak se na živo ukáže, že to zase taková bomba není.
Osobně mám dojem (a když tak mě oprav), že v Česku už jsou srovnatelné podmínky se zahraničím co do kvality studií, nástrojů a technických možností, ale není moc kapel, které by dosáhly zahraničního věhlasu. Co nám chybí?
Tak ty top zahraniční kapely využívají veliká studia, kde pracují opravdoví profíci a stráví tam nahráváním třeba i celý rok. U nás to ještě myslím pokulhává, když tu vznikne album světové úrovně, tak se prostě nedokáže prosadit, nemáme tu dotažené promo, nikdo tu neumí sestavit světové tour, z kterého by si fans ve světě sedli na prdel.
Vzpomínáš si na nějakou domácí nahrávku z poslední doby, která by Tě na tu prdel posadila a u které sis říkal, jaká je škoda, že se jí ve světě nedostane většího ohlasu prostě proto, že vznikla v Česku?
Asi bych zmínil Locomotive a jejich CD Digitální teror, ta deska je fakt pecka, ale oni zase zpívají česky. Jedině ještě Hypnos s posledním albem, ale o těch už se ve světě ví.
Když bychom do tohoto kontextu zařadili vaše nové album, jaké s ním máte ambice? Nebo ještě jinak – co budete v případě Phase #12 brát za úspěch?
Tak s tím naší UG přístupem budem rádi, když se budou prodávat CD a merch, což se děje a hrát po klubech a na festech u nás a občas i venku. Větší ambice už nemáme, to přenecháme mladším bandám.
Pokud se nepletu, tak vydání desky si jako spoustu dalších věcí řešíte ve vlastní režii. Jaké možnosti propagace využíváte a jaké si myslíš, že už v dnešní době nemají smysl?
Super je facebook a bandzone nebo i youtube, určitě už skončila doba psaných dopisů, ve kterých se rozesílaly letáčky s informacemi o nových MC, CD nebo o konaných akcích. To už je dnes dávno překonaný, ale mělo to svoje kouzlo.
Pro dnešek vše – děkuju moc za rozhovor a přeju kapele vše dobré!
Já moc dík za otázky a pro fans: nezapomínejte na naši UG scénu, je tu dost kapel, které mají co nabídnout a choďte na koncerty. Zdarr!
Colp
PHilosophisED (EP)
Colp
Phase #12
Metal Madness 2019
24.8.19, Sušice, Ostrov Santos
Cémuršámur
Rozhovor s kapelou o nové desce
Avvika
Asi bychom nedělali kapelu, která zpívá o autech
Origin Of Infinity
Nechceme nikoho poučovat
Lišaj
Na břehu moře a v přilehlých lesích
Lahar
Spojuje nás podobnost názorů a samozřejmě vztah k hudbě
dISHARMONY
Fanoušci temných zákoutí
Sectesy
Nikdy nebudeme horentně vystupující kapelou
Inferno
Skutečná duchovní stezka musí překročit kategorii levé a pravé ruky
Kapela YBCA zveřejnila videoklip ke skladbě Švédi, kterou najdete na jejich letošním albu Brno Robstars - ke shlédnutí ZDE. Naši recenzi zmíněné desky...
5.10.2024Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.