|
|
||||||||||

Nedá mi to a musím se vrátit na začátek. Na ten svůj. K 65daysofstatic jsem poprvé přičichl spolu s albem The Destruction of Small Ideas (2007), které mi v letních měsících bořilo mé krásné představy o jedné dokonalé rodině a dvou rodinných dovolených. 65daysofstatic byli vždycky jemnocitní, ale uměli se i spustit. Svého času měli stejně blízko k IDM komunitě jako ke kudrnatému math-rocku, a to myslím docela vhodně vystihuje rozpětí, kterého byli schopni. To se postupem času poměrně svérázně měnilo (Wild Light), až to došlo do současnosti (replicr, 2019). Do světa ryzího minimalismu.

V něm už není žádný prostor na odskoky jinam, tady je prostor (téměř) uzavřený. 65daysofstatic vždycky tíhli k elektronice a pásma představ promítané na plátno se postupně měnily z humánních na kybernetické. Už na Wild Light to byla znatelná změna a možná rána pro milovníky strun. Ti by se měli albu replicr, 2019 raději úplně vyhnout. Vyjádřit totiž slovy novinky termín post-rock v procentech, dostaneme se k velmi nízkému číslu. Navíc pouze v podobě dozvuků či dojezdů původních post-rockových nálad. Výjimkou budiž závěrečná skladba Trackerplatz.
replicr, 2019 je soundtrack posledních dní. Svým decentním zvukovým bědováním si o tohle zařazení vyloženě říká. Pohání jej minimalismus a pocity odcizení, které je nám až nebezpečně blízko. Asi proto, že se sami sobě odcizujeme, spěch moderní doby nezná bratra a hudba 65daysofstatic v sobě má cosi významně bezvýzamného z pohledu dnů příštích. Zdá se, že konec je neodvratný a my jej očekáváme. Nepanikaříme, jsme smíření.
Minuty se vlečou, ohlušující hluk velkého finále se nedostavuje, vše je až příjemně tiché a vláčné. Hlava promítá vzpomínky a mísí je s futuristickými výjevy odkudsi z mezigalaktických sfér, kam se možná po tom všem jednou podíváme. Nové album je jako ztišený alarm, nepřerušený tok útržkovitých výstrah. Dobrosrdečné rozloučení, které samo o sobě nemá s zemitou produkcí vůbec nic společného. Při troše fantazie bychom mohli replicr, 2019 označit jako downtempový android pop nebo kybernetik music pro romantiky na konci světa.
65daysofstatic se rozhodli pro odvážné, svojské dílko. Podobným se rád stavím do cesty, abych vyslechl čeho si žádají. U replicr, 2019 je to solidně zpracovaná temnota, krajní zvuková skromnost, soundtrack k prázdnému výhledu z okna budoucnosti. Už ani sny nemají tu sílu nutit nás myslet si opak. Vykláním se jako blázen a nakonec jsem tu stísněnost objevil, poznal zblízka, i když to vypadlo, že se naždy mineme. To tiché předení a zvuková prosba vysílaná do neznáma mi najednou přišly hrozně povědomé. Vykašlal jsem se na třecí plochy, které mne zprvu odrazovaly a začal desku chápat úplně jinak. Byla to dlouhá cesta, ale vyplatila se.

replicr, 2019 je album světlých momentů v prostředí temných vizí. Pásmo, jehož proud je nepřerušován, ale ohýbán. Nikoliv však na úkor skutečného děje, i když se dopředu dostanou tři, čtyři věci a zbytek funguje na bázi spojek. I ty spojky mají svůj smysl. Můj vztah k nahrávce je pozitivní, někdy jsme dokonce na stejné vlně. Baví mě svou neurčitostí, která se časem přemění v blízkého přítele pro vzácné minuty ticha a nejistoty. Jde to dobře, jen mít trpělivost.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
destyl01 / 5.8.20 15:12odpovědět
65dos miluju, ale tahle ruchařina mě hodně minula. Pěkně napsaná recenze. Jde vidět že autor si dal tu práci a vše si v klidu naposlouchal. Mě se toho štěstí bohužel nedostalo. Už se těším na další album
Victimer / 6.8.20 9:24odpovědět
Díky, s touto deskou to bylo na dlouho, ale byl to dobře trávený čas. Otázkou zůstává jaká ta budoucnost 65dos bude, kudy se vydají...?
Label:Superball Music
Vydáno:Září 2019
Žánr:electronica / post-rock
Rob Jones
Joe Shrewsbury
Paul Wolinski
Simon Wright
1. pretext
2. stillstellung
3. d|| tl | | |
4. bad age
5. 05|| | 1|
6. sister
7. gr[]v-_s
8. popular beats
9. five waves
10. interference_1
11. []lid
12. z03
13. u| || | th | r| d
14. trackerplatz


65daysofstatic
7.10.13, Brno, Fléda

Schammasch
Contradiction

Chaos Echœs
Mouvement

Melvins
Freak Puke

Decompose To Ashes
Pod plameny Severu

Graveyard
Lights Out

Brant Bjork
Mankind Woman

Fortid
Völuspá Part III: Fall of the Ages

Winterfylleth
The Dark Hereafter

Unleashed
Odalheim

Devin Townsend Project
Transcendence
Mezinárodní mysteriozní death metalové těleso Abschwörzunge se upsalo agilnímu labelu Agonia Records. Kapela pracuje na následovníku dobře přijatého E...
3.12.202512. prosince v pátek se odehraje koncert moravských kapel Risposta a Märnø, a to ve vodňanském klubu Rock Bar Pohoda. Místní support zajistí deathmet...
3.12.2025Jihomoravští tmáři Heiden slibují nejtemnější kapitolu své tvorby. Vrstevnatou, tmavou hmotu, jako popel ze spálených domů, který vsákly karpatské hor...
1.12.2025Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.