Aindulmedir - Star Lore

AindulmedirStar Lore

Victimer17.7.2023
Posloucháno na: notebook / minivěž / phone / TV
VERDIKT: Star Lore jako to nejvíc zasněné a nočním viděním severské krajiny vedené album Aindulmedir.

Zasněná ambientní hudba pro bibliofily a poustevníky žijící na okraji společnosti, tak lze v krátkosti otitulovat projekt Pära Boströma Aindulmedir. Nebo jako strohou klávesovou epiku schovanou pod polštář. Nenáročnou, klidnou, příjemnou a uspávající. Člověk se díky ní může oprostit od shonu běžného fungování a naladit se na snovou noční projekci představivosti. Té se meze nekladou, ale bylo by na místě to pozadí trošku nasměrovat. Daleké výhledy do zasněžené zimní krajiny budou v tomto případě ideální. Jako stvořené pro domácí četbu nebo alespoň listování zažloutlými stránkami, ať už knih nebo map. Pär pod hlavičkou Aindulmedir zkraje roku vydal své už třetí album. O tom prvním jsme si už popovídali, to druhé krátce připomeneme níže a Star Lore jako to stále aktuální rozebereme detailněji.

Star Lore je z celé trojky alb to nejzasněnější. Ponořené do tmy severské krajiny, do jejích obrysů, stínů a pohledů na noční oblohu. Noci na severu jsou ledové a stejně ledová je také minimalistická syntetika Aindulmedir. Ve smyslu navození dané lokality. Jinak je to už klasicky přítulné až něžné spojení chladu a rozjímání. A z toho pramenícího snění. Pomalé převalování myšlenek a kapitoly čtené ve spoře osvícené místnosti s výhledem ven. A tohle všechno se odehrává o naprosté samotě.

// Trochu paradoxně je mi svou náladou a celkovým projevem nejblíže druhé album "The Winter Scriptures". Krátké improvizace a noční nahrávky spojené v jeden celek rozvíjející odkaz debutu "The Lunar Lexicon". Právě zde jako by Pär zkoušel nejvíce motivů a zvuků, které by mohly definovat sound Aindulmedir. Album působí i při svém malém akčím radiu jako taková kompilace atmosfér a melodií posbíraných dohromady. Což jenom potvrzuje improvizační a možná i testovací náladu, která doprovází tu hlavní, typicky prosněnou skládanku pocitů //

Star Lore je kus zimní krajiny a severské tradice, na který je shlíženo z nebes, ale i z přítmí světnice. Pohádkově mystické album, které postupně a lehce tahá jednoduché klávesové linky a maluje jimi paletu hlubšího, niternějšího vnímání. Hlubšího dřímání mysli, ne jen potřebu se schoulit do klubíčka a vědět, že nic nemusím. Tohle album vyloženě svádí k tomu nechat se unášet přímo do říše snů. Cestovat vzpomínkami. Je to křehké propojení chladu a tepla. Až takový nordický chill-out, nocí vedený vizuál, ze které je dobře po těle a zároveň v sobě má cosi divokého, epického. Přírodního, severského. V určitých zvucích může poslední práce Aindulmedir připomínat klávesová alba Burzum, v nichž je také cosi hypnotického a zároveň zneklidňujícího.

Sourozenecký label Hypnagoga Press, za kterým stojí Pär and Åsa Boströmovi, je místem, kam si odskočit pro kvalitní elektronický minimalismus. Projekty Altarmang, Teahouse Radio (Lomikar jistě pookřeje), Hymnambulae, Bonini Bulga a Aindulmedir v sobě mají dostatek osobitosti, aby pootevřely dveře dokořán atmosférické či rituální podzemní souhře. Tam na severu Švédska to dělají dobře. Star Lore jako třetí album Aindulmedir vyvolá klidné chvíle prosněné noci v syrových konturách studené přírody. Člověk se ale na podobnou muziku musí vnitřně nastavit, jen to odzívat (i k tomu hudba Aindulmedir může svádět) a přejít není moudré. Staňte se aspoň na okamžik poutníky a snílky.