|
|
||||||||||
Svět se mění, jeho mapa platí jen do příštích zpráv o sedmé a skutečnost se vám přetváří pod rukama rychleji než nálada ženy. Coal Chamber už jednou skončili a aktuálně jsou jedněmi z těch mnoha, kteří se vrací na scénu. To se možná čekalo, hodně se o tom psalo a mluvilo, dokonce se možná i někdo těšil a někdo se zase mohl obávat toho, jak to celé dopadne. Znáte to, stále stejná písnička, stejné řeči a stejný jepičí život všeho. Kolikrát jste za poslední měsíc slyšeli comebackovou desku Black Sabbath?
Coal Chamber jsem svého času snídal, obědval i večeřel, ale ten čas kryje patnáct let prachu, měnících se trendů a módy, období čistě metalové, úplně nemetalové, ale taky hardcorové nebo třeba stonerové. Bylo toho dost. Coal Chamber navíc nikdy nebyly něčím, co bych nazval velkou kapelou, zaujali první deskou, zvládli odehrát pár zajímavých koncertů a dostat hlas Ozzyho Osbourna na druhé album. S tím třetím přišlo tvůrčí vyhasnutí. Coal Chamber se poroučeli z pozice vycházející možná hvězdy, Dez Fafara se začal realizovat v DevilDriver a svět se točil dál. Nahlíženo touto perspektivou je na místě otázka, co vlastně od návratu kapely čekat a na co lze v jejich případě navázat.
Ať už byly záměry a motivace jakékoliv, pětačtyřicet minut nové potravy k úvahám je na světě a řečeno upřímně - není moc o čem přemýšlet. „Rivals“ je energické groovy album, které rezignovalo na jakoukoliv skladatelskou invenci, aranžérskou hravost a lehkost eponymní desky a tím vlastně i na podstatu toho, proč jsem měl tuhle kapelu rád. Výhodou je nepopiratelná energičnost, jednoduchá vstřebatelnost a dobrá poslouchatelnost, nevýhodou velmi silný pocit prefabrikace, šablonovitosti a možná podobnosti s DevilDriver. Neboli většina skladeb si je do značné míry podobná, rytmika je jednoduchá, přímočará, provařená a debatovat můžeme akorát nad tím, u které skladby se dostaví pocit kolovrátku hrajícího stále dokola stejnou písničku. Vydržet do konce není jen tak.
Nechci tím tvrdit, že by Coal Chamber na „Rivals“ pestrost a nápaditost stáhli na nulu, ale momentů, které obohacují jinak kompaktní metalový monolit, je jednak zatraceně málo, a pak zdaleka nemají takovou sílu, jakou bych od nich očekával. Poměrně naprázdno tak vyznívá hostující Al Jourgensen, dvě vložená intermezza, která postrádají byť i jen malý kousek nápadu, či změna tempa a kytarového efektu v titulní skladbě (i když díky i za to málo!). Jistotou zůstává Fafarův poznatelný vokál a prvotní „wau efekt“, který - přiznávám - mě doběhl už v březnu, kdy se v éteru internetu objevila pilotní skladba „I.O.U. Nothing“. Nic proti ní, funguje dobře, ale když se podle stejného receptu vaří skoro celou desku, jeden si začne klást otázky...
Drobnou poznámku v závěru si dovolím ke zvuku desky, který doporučuju srovnat s nějakým (jakýmkoliv) starším albem Coal Chamber pro představu toho, jak se za ty roky posunulo digitální šlechtitelství. Konkrétně bicí na „Rivals“ jsou slyšitelně přefiltrované, sterilní a znějí velmi nepřirozeně, což navíc umocňuje jejich nesmyslné vytažení v mixu. Ostatně zvuková plochost by mohla být k „Rivals“ synonymem.
Takže zklamání? Určitě ne veliké, pouze poznání, že Coal Chamber hrají na jistotu a že jistoty jsou šedé a obyčejné a místa pro nadšení zbývá málo maličko. „Rivals“ nelze upřít řemeslnou zdatnost, silný drajv a velkou porci energie, bohužel ale neobsahuje mnoho nosných myšlenek a snadno vytváří dojem sériové výroby metalového štěstí. Lehce nad průměr jako úlitba bohům by to mohlo spravit.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Napalm Records
Vydáno:Květen 2015
Žánr:groove metal
Dez Fafara – zpěv
Miguel Rascón – kytary
Nadja Peulen – baskytara
Mike Cox – bicí
host:
Al Jourgensen – doprovodný zpěv (4)
1. I.O.U. Nothing
2. Bad Blood Between Us
3. Light in the Shadows
4. Suffer in Silence
5. The Bridges You Burn
6. Orion
7. Another Nail in the Coffin
8. Rivals
9. Wait
10. Dumpster Dive
11. Over My Head
12. Fade Away (Karma Never Forgets)
13. Empty Handed
Coal Chamber
Chamber Music
Coal Chamber
Coal Chamber
Visceral Disgorge
Ingesting Putridity (re-master)
Kaviar Kavalier
+Klinik+ (reedice)
Abigorum
Foretaste of Justice
Adversarial
Death, Endless Nothing and the Black Knife of Nihilism
Shannon Wright
Dyed In The Wool
Manes
Pathei Mathos (EP)
God Is An Astronaut
Origins
Antaeus
Condemnation
Nocturnal Breed
Napalm Nights
Hanging Garden zveřejnili lyric video ke skladbě To Seize The Night z EP The Unending, které vyšlo 14. března u Agonia Records.
14.3.2025Pod pořadatelskou záštitou kapely Crippled Fingers se 7. června odehraje další ročník jednodenního festivalu Fury Over Prague, který letos na dvou pód...
13.3.2025Dva mistři baskytarové hry, Steve Di Giorgio (Testament, atd.) a Jeoren Paul Thesseling (Obscura, Pestilence) spojili své síly v instrumentálním progr...
13.3.2025Čertovští atmosférici Lucifer's Child natočili klip ke skladbě Ichor. Tu najdeme na připravované řadovce The Illuminant s plánovaným vydáním 28. březn...
11.3.2025V pravidelné roční periodicitě vychází nové číslo Telepatie. Jako již tradičně je obsah naplněný převážně (ale nejen) rozhovory s kapelami a osobnostm...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.