|
|
||||||||||
Většina lidí, kteří nějakým způsobem začali hledat spirituální hudbu a nebáli se všech možných temných zákoutí, našli Dead Can Dance (DCD). Buď u nich zůstali, nebo se posunuli jinam. V každém ale tato skupina musela zanechat něco, co je téměř hmatatelné. Úchvatnou atmosféru a cit pro skladby, jaké v době jejich vzniku nikdo nehrál. Z prastarých kultur vycházející hudba postupně zaujala mnoho lidí a DCD se stali senzací, kultem nemajícím obdoby. Každá deska se soustředila jinam, a to zcela zásadně. Dvojice Lisa Gerrard a Brendan Perry ovlivnili zástupy následovníků, zcela uzavření do vlastní tvorby. A tak fungovali až do roku 1996, kdy naprosto nečekaně ukončili svoji spolupráci. O neskutečných 16 let později se dává tato dvojice opět dohromady a Anastasis začíná psát novodobou historii legendy Dead Can Dance.
Anastasis je především zvukovým klenotem. Natolik vybroušená produkce a zvuk, že je opravdové potěšení jen naslouchat každému úderu do bicích, klávesovým vlnám a bouřím emocí. A to ačkoli je album klidným, meditativním kusem dvou zkušených hudebníků, protože vyzrálost alba je jeho největší dominantou. Stejně jako Spiritchaser nebyl na první poslech, i Anastasis chce svůj čas. V mých uších zraje jako sýr. Čím déle jej poslouchám, tím více v něm dokážu nalézt. Ostatně takhle jsem to měl se všemi deskami DCD.
Zajímavé srovnání, které se doslova vybízí, je s Brendanovým sólovým albem Ark z roku 2010. Ark se totiž opravdu hodně podobá Anastasis, a to jak zvukově, tak v aranžích. Svým způsobem to ale není vůbec na škodu. Brendan našel pro Ark ideální zvuk v Irském středověkém kostele Quivvy a tuto unikátní produkci přenesl i na aktuální desku. Co se týká další podobnosti těchto dvou alb, mám z nich pocit, že Ark byl na půl cesty být spíše řadovkou DCD než samotného Perryho. Tak velký rukopis z odkazu DCD tam byl slyšet.
Mnohé názory tvrdí, že jsou Brendan s Lisou na vrcholu svého tvůrčího období a že se sešli v nejlepší možnou dobu. I já z alba cítím absolutní jistotu každým tónem a aranží, skladatelskou vyzrálost dvou velkých osobností. Každou skladbu zde opět vokálně podporuje jen jeden člen, výjimkou je duet v „Return Of The She-King“. Na albu zaslechneme též nedílnou součást DCD, Lisyn čínský cimbál Yangqin.
Celkový dojem z alba je velmi příjemný. Po nekonečných šestnácti letech je tu deska, která svou kvalitou dosahuje k těm předchozím. Aktivita obou členů nás sice dostatečně zásobila po celé ty roky, ale nestačilo to. Spolupráce těchto osobností je pokaždé něčím speciálním, výjimečným.
Jediné, co bych mohl vytknout, je to, že se drží příliš na uzdě proti sólovým počinům svých tvůrců. Na druhou stranu musím jedním dechem připomenout fakt, že sólová dráha je především prostorem pro experiment, k jakému jinak nemají příležitost.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
resuah / 15.12.12 0:37odpovědět
Souhlas s Davidem ...
David Kasík / 9.12.12 21:44odpovědět
Výborné album, které bez problému snese i ta nejpřísnější měřítka... tedy až na zvukový kabát, který je sice krystalicky čistý a vypulírovaný, ovšem naneštěstí zcela poplatný dnešním trendům. Hudba DCD si zasluhuje mnohem dynamičtější projev. Anastasis v tomto směru bohužel silně pokulhává. Masterlabs by se mohli učit třeba od Jirkou zmíněného Bena Sharpa... sad but true.
Label:PIAS Recordings
Vydáno:Srpen 2012
Žánr:World Beat/Ethnic Fusion
Brendan Perry - vocals, instruments
Lisa Gerrard - vocals, instruments
1. Children Of The Sun
2. Anabasis
3. Agape
4. Amnesia
5. Kiko
6. Opium
7. Return Of The She-King
8. All In Good Time
Dead Can Dance
Dionysus
Dead Can Dance v Praze hlavně vzpomínali
24.6.19, Kongresové centrum Praha
In Vain
The Latter Rain
Sons Of Alpha Centauri
Continuum
Six Feet Under
Undead
Pallbearer
Forgotten Days
Tribulation
Where the Gloom Becomes Sound
Sâver
They Came With Sunlight
Hexvessel
Kindred
Root
Heritage Of Satan
Necrophobic
Dawn of the Damned
Ještě stále čerstvý květnový singl Rigor Mortis od Meeting with Hans (post-rock/hardcore) v režii studia Silent Observer k poslechu ZDE.
27.6.2022Tiskovka: Mohou pankáči natočit desku dětských písniček? Odpověď na tuto otázku přinesli Už Jsme Doma na albu Pět ran do čepice. Nahrávka vznikla ve s...
27.6.2022Domácí kapela Gate Crasher zveřejnila nový singl Jako vlci, k němuž vznikl i videoklip - k dispozici na youtube.
27.6.2022Pár měsíců po digitálním vydání je venku i fyzická podoba nahrávky Pohrdat domácí kapely Decultivate, a to na jednostranné 12" gramodesce s gravírovan...
27.6.2022Domácí dark(black)metalová kapela Pergamen právě vydala své nové album Sol infernum, které je jejich první koncepční nahrávkou. Kromě digitálního vydá...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.