|
|
||||||||||
Progresivní scéna se neustále vyvíjí. Jak moc je ještě vůbec skutečně progresivní, je otázkou diskuse, polovina scény si mlátí sekané riffy odkoukané odněkud z metalcoreu a ta druhá polovina se snaží o sedmdesátkový feeling. Kdesi mezi těmito koly ještě vzniká řada velice zajímavých čistě instrumentálních věcí a jako bonus se k tomu všemu ještě dá označit velká část neustále se posunující djentové scény. Dohromady je toho hodně, ale za skutečně cenné klenoty lze z toho všeho ve finále považovat jen skutečně málo.
Je tu ale jedna z odnoží, ve které to příjemně vře už velmi dlouho, přestože tam vzniká jen velmi málo povedených věcí. Řeč je o lehce rozmáchlejším progresivním rocku, který do sebe roubuje filmově laděnou atmosféru; většinou je řeč o vlně „cinematic rock“. Z těch známějších spolků se k tomuto pojetí asi nejblíže dostala Anathema. A Earthside jsou dalším zástupcem, kterého bych do této škatule zařadil a kteří pochopili princip, na jakém tento styl stojí a jak to dělat skutečně dobře.
A Dream In Static je deska, kolem které se to už od začátku hemžilo zajímavými jmény. Že to na druhou stranu nic nezaručuje, uznávám, tady ale někdo věděl hodně dobře jak na to a ta jména okolo jen zaručila, že se tomu dodá „přidaná hodnota“. Earthside nahráli nezvykle silnou kombinaci snových atmosfér v kombinaci s důrazem na kytarové vyznění a vše zastřešili spoluprací s Moscow Studio Symphony Orchestra. Já kombinace rockové, natož metalové kapely s orchestrem povětšinou nesnesu, většinou se totiž jedná o jedno velké pozlátko a snaživé klamání tělem / orchestrem, co zakrývá skladatelskou / tvůrčí impotenci. Orchestr je navíc mnohdy tak „úchvatně“ zasazen do konceptu, že pouze přehrává to co samotná kapela a je proto zoufale nevyužit. Nebo naopak hraje cosi, co se s kapelou vůbec nesetká a říká se tomu nadčasové pojetí. Aneb kdo nepochopil, je hlupák, ačkoli to vůbec nemusí dávat smysl. Earthside nejsou naštěstí zástupci žádné z těchto forem života, orchestr je využit pouze tam, kde zesiluje dojem a kreslí poutavou atmosféru. A jeho party nejsou složeny blbě, není v nich snaha o pompu / cukrátka / disharmonie, zároveň je tato spolupráce pouze ve dvou skladbách.
Earthside procestovali šňůru se Soilwork a Soulfly, především ale předskakovali Leprous s jejich posledním turné k desce The Congregation. Jejich hudba je vzdáleně podobná všem zmíněným (Soulfly spíše ve vlivech world music), Bjorn Strid ze Soilwork je každopádně jedním z více hlasů na desce. Že se Earthside spolupráce s mnoha rozdílnými umělci vyplatila, to zažívá posluchač po celou stopáž desky. Uslyšíte Lajon Witherspoona ze Sevendust, který umí podat krásně vypjaté pasáže s přirozeností, co bere dech. Dostane se i na zpěváka z mých oblíbenců Skyharbor (ta zmíněná progrese v djentu je právě u Skyharbor něco parádního), totiž Daniela Tompkinse (též veličina Tesseract). Aby toho nebylo málo, v poslední skladbě si ještě zapěje Eric Zirlinger (Face The King, Seer). Prsty v desce mají na producentské sesli a mixáži lidé okolo Opeth, Leprous nebo Bloddbath. Stačí?
Desku A Dream In Static otevírá osmiminutová The Closest I've Come, což je pro začátek vystřídání všech kytarových poloh, jaké mají Earthside rádi a naznačení, kam se to všechno chce ubírat. Druhá Mob Mentality začíná napjatě, nervně, až se postupně rozjede spolu s Witherspoonem do grandiózních výšin, orchestr je znatelný pouze tam, kde je ho potřeba a celé to má svůj intenzivní děj. Tady poprvé kapela ukáže svůj um, na ploše necelých deseti minut udrží skladbu funkční a bez problému střídají klidné, až tiché pasáže jednu za druhou. V kontrastu bych především vyzdvihl instrumentálku Skyline, která je se svou stavbou podobná úvodníku, hodně je v tom cítit djentový opar a přitom to kapela nechrlí sekaně, nasraně, naopak je v tom lehkost a nadhled. Vyzdvihuji též velice originální zařazení řvouna Strida ze Soilwork, kterého považuji i nadále za jednoho z nejlepších a nejcharismatičtějších metalových pěvců současnosti. Jeho hlas je kapku jinde než u zbytku osazenstva, skladba s tím počítá a dává mu prostor. A v těch kontrastech jsou Earthside nejsilnější. Dokáží v polovině skladbu utnout a zařadit sebejednodušší klavírní vyhrávku, na kterou nabalí vzletné motivy a je radost poslouchat, jak si v tu chvíli celá kapela hraje a každý má svůj prostor. Takhle si představuji současnou progresi, která nemusí nutně čerpat ze sedmdesátek / osmdesátek. A můžete v té hudbě slyšet cokoli, však to přece nemusí mít žádné hranice.
Muzikanti neexhibují, nikdo se nesnaží utrhnout si místo pro sebe, hypertalentovaný mistr řemesla, kterého je všude plno / tj. nezní to jako sólovka kytaristy nebo zpěváka. Earthside neznějí technicky jako Leprous, zároveň se neponořují do atmosfér až tak hluboko jako Anathema. Není tu místo pro umělé rytmy automatu, nezachytil jsem ani množství zpětných (a všelijakých dalších) smyček (valná většina moderních kapel má totiž pocit, že bez toho nebudou moderní). Přesto zní kapela svěže a současně. Vzdáleně bych je přirovnal k zasněně dejntovým Skyharbor, Poslechněte si Entering The Light a pochopíte, že přirovnávat by šlo k mnohým, ale nic tohle úplně přesně nevystihuje.
Slabiny deska nemá. Umí mě příjemně uspat, protože hudba geniálně plyne a mysl si brouzdá, přemýšlí – pak stačí být unavený a celý organismus se u toho s chutí pustí do snění. Není to slabinou desky, je to její devizou. Hodně povedený je i obal, ačkoli bych jej s odstupem zařadil do typického obalu desky progresivní kapely. Těchto koláží jsou všude mraky.
Zbývá konstatovat, že pokud kapela ustojí úspěch a bude se jí i nadále dařit, těším se na pokračovatele tohoto debutu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Pedr / 17.4.17 18:54odpovědět
...Slabiny deska nemá. Umí mě příjemně uspat, protože hudba geniálně plyne a mysl si brouzdá, přemýšlí – pak stačí být unavený a celý organismus se u toho s chutí pustí do snění.....NAPROSTO PŘESNĚ NAPSÁNO !!!
Label:Bushwhack LLC
Vydáno:Září 2015
Žánr:progressive rock
Ben Shanbrom - bicí, perkuse, doprovodný zpěv
Frank Sacramone - piáno, klávesy, programování
Ryan Griffin - baskytara
Jamie van Dyck - elektrická a akustická kytara, orchestrace, doprovodný zpěv
hosté:
Lajon Witherspoon - zpěv
Daniel Tompkins - zpěv
Bjorn Strid - zpěv
Eric Zirlinger - zpěv
Henrik Gennert - kytara
JP Asplund - perkuse
The Moscow Studio Symphony Orchestra
1. The Closest I've Come
2. Mob Mentality
3. A Dream In Static
4. Entering The Light
5. Skyline
6. Crater
7. The Ungrounding
8. Contemplation Of The Beautiful
Hadit
With Joy and Ardour Through the Incommensurable Path
Werewolves
What a Time to Be Alive
Eternal Deformity
No Way Out
Les Chants de Nihil
Le tyran et l'esthète
Long Distance Calling
Long Distance Calling
Immolation
Acts Of God
Mother Love Bone
Shine (EP)
Grave Pleasures
Dreamcrash
Tabula Rasa
…und ihre fürchterlichen Gesänge (EP)
Gerda Blank
Rituals
Dødheimsgard
666 International
Kapela YBCA zveřejnila videoklip ke skladbě Švédi, kterou najdete na jejich letošním albu Brno Robstars - ke shlédnutí ZDE. Naši recenzi zmíněné desky...
5.10.2024Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.