|
|
||||||||||
Avatarium na svém debutu z roku 2013 navázali na tu nejlepší tradici Candlemass, jak jen mohli. Sestava se do dnešních dní nezměnila ani o píď a Edlingovo těleso mohlo roztáhnout už svá vlastní křídla. Poklad v podobě vokalistky Jennie-Ann Smith se pánové rozhodli vyhladit ještě do vyššího lesku a následně jeho vlastnosti zneužít k dalšímu tkaní vlastních přestav a hudebních tužeb. Avatarium se vydrápali z hnízda a svým opeřením už jen vzdáleně připomínající rodiče, z nichž vzešli. Je otázka, kdo z původních příznivců pohled na nově vymalované vzorce unese.
Zapomeňte na prvotinu, Candlemass odér dávno vysála vzduchotechnika a do vyčištěného prostoru je hudebníkům možno vmísit cokoliv; a že toho náruživě využívají, je již nasnadě. The Girl with the Raven Mask se diametrálně odlišuje od svého prvorozeného bratra a razí si naprosto svébytnou cestu jinudy, s jinými přáteli a životními vazbami. Avatarium skutečně povstali a utekli z ochranitelského full mamá hotelu do špinavé reality, která jakoby pozměnila jejich vyjadřování a vnímání. Jde o posun neočekávaný s ohledem na to, že Avatarium netvoří až tak mladé a ohebné proutky.
Příznivci klasického doom metalu mohou býti tuze zklamaní z nově nastoleného směřování Avatarium, kde hlavní slovo dostává sedmdesátkový rock s temným a místy až psychedelickým nádechem. Mnoha skladbám nezvratně dominují klávesy a především dávné rockové opary. Hammondy hřmí a John Lord se musí tetelit blahem. Ne, rozhodně se nejedná o nějaké severské upocené módní retro, které dohání to, co jejich scéna nestihla, když jí ujížděl vlak jihozápadně pod nimi.
Soubor udržel i tentokrát vzornou stopáž celého díla v rozumném měřítku, nerozmělňuje hudební nápady do zbytečně rozhlehlé plochy a neplácá se rádoby prog metalově po ramenou. Koncentrace a jakost jednotlivých motivů oslovují a nenacházím potřebu pitvat se s tím, odkud pochází původní stavební prvky. Mnoho nyní rozvíjeného bylo nepatrnými náznaky naznačeno již prvotinou, třeba onen odkaz na balady mistra Cavea. Mnohé současné retro spolky, polykající pilule a hrající psychadelický doom rock, vyznívají s předkládaným materiálem Avatarium naprosto směšně a bez hloubky. Avatarium dokáží vytvořit tak osobité mraky zasmušilých oparů a lačnící temnoty, že vstup do nich doslova podmanivě a podprahově našeptávají, a vy dobrovolně a rádi vstoupíte do jejich nerozebíratelných pout.
Zpočátku se člověk může leknout okatého odvržení kovového brnění souboru. Posluchač je prostě vržen neúprosným maršem do sedmdesátkového rockového reje, který pro potřeby Avatarium nejlépe předkuli samotní Uriah Heep. Po doomu jejich počátků ani slechu ani vidu. Jak jinak důrazněji naznačit odstřihnutí od pupeční šňůry?! Rasa Black Sabbath a mateřské znaménko psychedelického rocku tak nejednou dávají vzniknout krásnému temnému vzepětí a proplétání se navzájem. Vzletné momenty, tvrdé tíživé rány a teskné rozjímání se řeší i nyní, ale jinak než na prvotině, více od jádra podstaty a dospěleji. To může vyplynout jen z kompoziční jistoty, a tu Edling naprosto vyzařuje.
Zmíněná komprese nápadů kapelu doslova usvědčuje z jejich plýtvání. Nejedna propracovanější skladba působí jako paleta, kde každé barvě spektra je věnován nebývalý prostor pro rozmíchání do rozličných jedovatých barevných nádechů. Dominující klávesové plochy, naprosto unikátně vystřižené z dávných dob, ožívají v uvěřitelných a uhrančivě životných skladbách a ducha pradávných Uriah Heep cítím zhmotněného vedle sebe. Tam, kde na prvotině zatloukala doomová monumentálnost, nyní dominuje rocková rozmanitost či temný rockový opar a jemnější prvky jsou zapojeny rafinovaněji. Ne že by už nedokázali Avatarium zachrastit kovem nebo ho infikovat blízkovýchodními prvky. Kovová složka je jim nyní spíš na obtíž, neb by s ní nedokázali dojít tam, kam s druhým velkým albem "The Girl with the Raven Mask" došli. Je to krásné putování a radost pohledět na tu rozmanitou scenérii!
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Nuclear Blast Records
Vydáno:Listopad 2015
Žánr:doom metal, hard rock
Leif Edling - baskytara
Jennie-Ann Smith - zpěv
Marcus Jidell - kytara, vedlejší vokály
Lars Sköld - bicí
Carl Westholm - klávesy
1. Girl with the Raven Mask
2. The January Sea
3. Pearls and Coffins
4. Hypnotized
5. Ghostlight
6. Run Killer Run
7. Iron Mule
8. The Master Thief
Avatarium
Avatarium
Null
Hiraeth
Graveland
Spears Of Heaven
Perdition Temple
The Tempter's Victorious
Óreiða
The Eternal
Árstíðir Lífsins
Saga á tveim tungum I: Vápn ok viðr
The Spacelords
Water Planet
Downfall Of Gaia
Silhouettes Of Disgust
Junius
Days of the Fallen Sun (EP)
The Body / Thou / Vampillia
You, Whom I Have Always Hated // The Tears Of Job // xoroAHbin
Arjen Anthony Lucassen
Lost In The New Real
Slovenská post-blacková formace Besna vydala včera své druhé album nazvané Krásno, které je již teď k poslechu na streamovacích platformách (bandcamp,...
17.1.2025Polští deathers Embrional vydají 21. března u Agonia Records své nové album nazvané Inherited Tendencies for Self-Destruction. Pusťte si singl se skla...
16.1.2025Kapela Sukkhu ohlašuje svou novou desku nazvanou Self-Exorcism, slyšte ZDE. CD přijde brzy.
13.1.2025Domácí metalová kapela Alchemist zveřejnila videoklip ke skladbě In the Dark of the Night, která pochází z jejich aktuální nahrávky Equilibrium (duben...
12.1.2025V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.